امکانات رفاهیتامین اجتماعیحوزه تامین اجتماعی

خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی – بخش اول

خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی – بخش اول: رشد جمعیت و افزایش مراجعات مردم جهت دریافت خدمات و یا محصولات متنوع جهت رفع نیازها و خواسته‌هایشان سبب شده تا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به فکر تامین این خواسته‌ها و نیازها از طریق فضای مجازی و ارائه آن‌ها به صورت غیرحضوری افتاده و در این زمینه اقدام نمایند. همچنین شیوع و گسترش سریع ویروس کرونا عاملی شد تا هرچه سریعتر اقداماتی در این زمینه توسط سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرد. در ادامه با خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی آشنا خواهید شد.

طرح 3070 چیه؟!!

به دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طرح 3070 مطرح و از آبان ماه 1399 پیگیری جدی در این خصوص آغاز شد. این طرح که در گذشته هم با نام خدمات غیرحضوری سازمان اتامین اجتماعی معرفی شده بود اما به دلیل عدم توجه مدیران به توسعه و استفاده فراگیر وعدم رفع نواقص آن طرحی بدون کارایی شده بود و عملا هیچ کاربرد غیرحضوری نداشت اینبار تحت عنوان طرح 3070 مطرح شده است که به نظر می رسد به شکلی جدی توسط مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری و توسعه است.

در این طرح قرار است 30 خدمت از خدمات متنوعی که توسط سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان و کارفرمایان ارائه می‌گردد به صورت غیر حضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعب و اتلاف وقت آنان ارائه گردد و این طرح در نهایت باعث می‌شود در طول سال 70 میلیون مراجعه به این سازمان جهت اخذ خدمات کاهش پیدا نماید. همانطور که مشخص است این یک طرح عظیم ملی بوده که منافع اجتماعی فراوانی خواهد داشت.

زمان شروع طرح 3070

طرح 3070 روز دوشنبه (19آبان) با حضور مصطفی سالاری (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان افتتاح شد و در آن مشخص گردیده است که در هر دوشنبه یک یا چند خدمت که آماده بهره برداری غیرحضوری است معرفی گردد و تا بهمن ماه 30 خدمت را در بر خواهد گرفت.

همچنین مدیر عامل این سازمان عنوان نمود هر طرحی که به صورت غیرحضوری آماده بهره‌برداری می‌گردد دیگر به صورت حضوری ارائه نخواهد شد و کارمندان در شعب و کارگزاری‌ها موظف به راهنمایی مراجعان جهت بهره‌مندی از خدمات خواهند بود.

همچنین بیمه شدگان و کارفرمایان و بازنشستگان محترم می‌بایست جهت بهره‌مندی از این خدمات با مراجعه به سایت eservice.tamin.ir اقدام به ثبت نام نموده و درخواست‌های خود را از این طریق ثبت و پیگیری نمایند.

خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی

و اما این خدمات کدام موارد هستند که قرار است به صورت غیرحضوری به جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ارائه گردد؟

هفته اول با پرداخت کمک هزینه ازدواج

در اولین هفته اجرای این طرح اولین خدمت ارائه شده به صورت غیرحضوری که توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام گردید پرداخت کمک هزینه ازدواج عنوان شد، بنایراین از این پس بیمه شدگانی که ازدواج می‌کنند برای اخذ کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به ثبت درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری ندارند، زیرا این سازمان با ثبت احوال در تعامل است و ازدواج‌های ثبت شده و همچنین احراز شرایط به صورت سیستمی انجام و همان روز پرداخت صورت می‌پذیرد.

همچنین خدمت دیگری که به صورت غیرحضوری در اولین هفته از آغاز این طرح معرفی گردید این است که تحت تکفل بودن یا نبودن فرزندان اناث به صورت غیرحضوری استعلام می‌گردد.

مصطفی سالاری در خصوص نسخ الکترونیک نیز بیان نمود: اجرای آزمایشی نسخه الکترونیک نیز شروع شده و حذف کامل نسخ کاغذی بستگی به مشارکت همه بخش ها دارد. هر پزشکی که نسخه نویسی الکترونیک را انجام دهد همان روز سهم سازمان تامین اجتماعی را دریافت خواهد نمود و همچنین 30درصد سهم داروخانه ها نیز همان روز پرداخت می گردد. در خصوص این خدمت مهم طی یک پست در آینده در خدمت شما بزرگواران خواهیم بود.

هفته دوم: ابلاغ احکام کارفرمایان

در هفته دوم طرح 3070 و ارائه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی خدمت دیگری که مورد بهره‌برداری قرار گرفت ابلاغ غیر حضوری احکام مطالباتی بود تا کارفرمایان بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

در سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و دویست هزار کارفرمای تحت پوشش قرار دارد.

هفته سوم: پنج خدمت همزمان…

و اما در هفته سوم این طرح پنج خدمت جدید به صورت غیرحضوری آماده بهره برداری قرار گرفت که شامل: 1- ابلاغ مفاصاحساب به واگذارندگان کار و پیمانکاران، 2- استعلام وضعیت مستمری بگیران، 3- استعلام و ضعیت بیمه شدگان، 4- تکمیل ثوابق بیمه شدگان پاره وقت، 5- نام نویسی افراد تبعی و به طور کلی تمامی استعلام‌هایی که سایر دستگاه‌ها از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌نمایند از طریق صندوق شخصی و به صورت غیر حضوری قابل دریافت است.

سالاری اظهار نموده با دستگاه‌هایی که معمولا از سازمان تامین اجتماعی استعلام می‌کنند مکاتبه خواهیم نمود و آمادگی داریم که از طریق API با آنان تبادل اطلاعات داشته باشیم و از این طریق مراجعات مردم را کاهش داده و امنیت تبادل اطلاعات را نیز بالاتر ببریم.

سالاری در هفته چهارم از دوشنبه‌های دیجیتالی خدمت جدیدی تحت عنوان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را معرفی نمود و از این پس متقاضیانی که سن آن‌ها زیر 50 سال باشد در صورت داشتن 30 روز سابقه بیمه پردازی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب و از طریق سامانه خدمات غیر حضوری این سازمان می‌توانند انعقاد قرارداد نمایند.

با اجرای این طرح حدود یک میلیون بیمه شده اختیاری و مشاغل آزاد دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی نخواهند داشت. طبق صحبت هایی که سالاری در هفته چهارم اظهار داشت، با هشت خدمت غیرحضوری فعال شده تاکنون حدود 12 میلیون مورد از مراجعات به شعب و کارگزاری های تامین اجتماعی کاهش خواهد یافت.

بخش دوم از معرفی خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی

بخش سوم ازمعرفی خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی

حمید عبدالوند

متخصص حوزه تامین اجتماعی و مالیات - برگزار کننده دوره‌های آموزشی تامین اجتماعی - آماده پاسخگویی رایگان به سوالات کاربران محترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا