آیین دادرسی کارمهمترین مطالبمواد قانونی آیین دادرسی کار

ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار

ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار

در ماده 82 آیین دادرسی کار ادله اثبات دعوا در مراجع حل اختلاف کار به ترتیب شامل اقرار، اسناد و امارات می‌باشند. گواهی گواهان می‌تواند با رعایت شرایط اماره محسوب شود.

اقرار

اقرار در لغت به معنای تثبیت کردن و ابقا کردن، استقرار چیزی، ثابت کردن چیزی، خبردادن از حقی می باشد.اقرار یکی از ساده ترین و سنتی ترین و قدیمی ترین طرق اثبات دعوی می باشد. ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار اقرار در امور مدنی جایگاه ویژه ای دارد و به مصداق روایت نبوی «اقرار العقلاء علی انفسهم جائز» اقرارکننده را به نتیجه اقرارش ملزم مینماید در واقع اقرار، قبول ارادی شخصی است از واقعیت امری که نسبت به او زیان آور است.

ماده 1259 قانون مدنی : اقرار عبارت از اخبار به حقی است برای غیر بر ضرر خود

ماده ۸۴ آیین دادرسی کار: اقرار هر شخص فقط نسبت به خود آن شخص و قائم مقام او نافذ است و در حق دیگری نافذ نیست مگر در موردی که قانون آن را ملزم قرار داده باشد

نکته: در دعاوی حق بیمه موضوع ماده 148 قانون کاربا توجه به اینکه آثار و تکالیف مربوط به دعاوی مذکور متوجه شخص ثالث (سازمان تامین اجتماعی) می‌گردد، در دعاوی موضوع ماده‌ی یادشده، صرف اِخبار کارفرما به وجود رابطه‌ی کارگری و کارفرمایی و سابقه کار کارگر اقرار محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند مستند صدور رأی در مورد الزام به پرداخت حق بیمه کارگر به سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد.

و در این مورد لازم است برای اثبات ادعا سایر ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار مورد توجه قرارگرفته و مراجع حل اختلاف با توجه به اوضاع و احوال قضیه و مدارک و مستندات دیگر، اقدام به صدور رأی کنند.

اداره‌ی کل تنظیم و نظارت بر روابط کار نیز در بند سوم  دستورالعمل شماره 4 روابط کار مورخ 1387/4/12 به این موضوع تأکید کرده و این چنین بیان نموده که:

بند سوم: چنانچه شکایت کارگر شامل خواسته‌های دیگری نیز باشد،اقرار کارفرما به وجود رابطه‌ی کارگری و کارفرمایی و سابقه‌ی کار کارگرها آنجا که به ضرر یا موجب تکلیف برای ثالث نباشد، اقرار محسوب شده و دلیل اثبات ذی ‌حق بودن کارگر خواهد بود.

اسناد

مورد بعدی که قانونگذار درماده 82 بدان اشاره کرده است ، اسناد و مدارک است. در این ماده اسناد  به صورت عام بیان شده است.

از جمله مدارک و مستنداتی که میتوان جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمائی به آن اشاره کرد. فیش حقوقی یا واریزی کارگر است . زمانیکه هرماه درتاریخ مشخصی مبلغی به حساب کارگر واریز میشود. و یا او دارای فیش حقوقی است. این موارد در شرایطی نشان دهنده رابطه کارگر و کارفرمایی است.

اما گاهی کارفرما برای اینکه دست کارگر را از این مدرک کوتاه کند حقوق وی را به صورت نقدی به او پرداخت می کند. ومعمولا دست نوشته ای از وی بابت تسویه حساب کلی و…دریافت میکندکه دراین صورت  اثبات رابطه کمی دشوار میشود.

امارات

 اماره در لغت به معنای نشان ، نشانه و علامت آمده است .

ماده 88 آیین دادرسی کاراماره عبارت از اوضاع و احوالی است که به موجب قانون یا در نظر مرجع رسیدگی‌کننده دلیل بر امری شناخته می‌شود از قبیل تحقیق محلی و کارشناسی.

در مراجع حل اختلاف کار ، استشهاد به عنوان مدرک پذیرته نمی شود ولی می تواند در کنار سایر مدارک و انجام تحقیق محلی در اجرای ماده 89 آیین دادرسی کار، کار ساز باشد.

 ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار

ضمائم قانونی این پست:

صفحه اصلی

رضا مهاجر

نزدیک به 20 سال سابقه تجربی در زمینه منابع انسانی - آماده پاسخگویی و مشاوره به کاربران محترم

‫2 دیدگاه ها

  1. در مورد حق بيمه كه صاحب كارم پرداخت نميكنه چه مداركي جمع كنم؟؟شما ميفرمايين با اقرار نميشه كه؟؟

    1. برای اثبات رابطه موارد متعددی از جمله فیش حقوق یا پرینت بانکی واریز به حساب یا بازرسی از کارگاه نیز میتواند کمک حال شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا