تامین اجتماعیحوزه تامین اجتماعی

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی: سابقه بیمه و همچنین حق بیمه پرداخت شده از مهمترین موضوعات در ارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می باشد و بیمه شدگان برای دریافت خدماتی از قبیل بازنشستگی و از کار افتادگی می بایست میزان مشخصی از حق بیمه را در مدت معین به سازمان پرداخت نمایند.

برای بازنشستگی بیمه شدگان حداقل سابقه مورد نیاز 30 سال می باشد (البته در بعضی موارد ممکن است شرایط و قوانین خاصی حاکم باشد) اما گاهی افراد در هنگام بازنشستگی با مشکل کمبود سوابق مواجه می شوند در صورتی که طبق برآورد خودشان حق بیمه را به طور کامل پرداخته اند، به عنوان مثال شخصی نزد کارفرمایی مشغول به فعالیت بوده اما کارفرما در دوره مورد نظر نسبت به ارسال لیست کارکنان خود در کل دوره فعالیت یا بخشی از آن اقدام ننموده و حقوق قانونی کارگران مخدوش گردیده و بابت تضعییع حقوق کارکنان خود مدیون می باشد.

راه های رفع خلا بیمه

خوشبختانه برای رفع این خلاء راه های قانونی متنوعی وجود دارد از جمله:

1-مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی و تکمیل فرم ادعای سابقه

2- ادارات کار، تعاون و رفاه اجتماعی

3-دیوان عدالت اداری که ما در این مبحث قصد داریم در خصوص کمیته ادعای سابقه سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه نمائیم.

ماده 36 قانون تامین اجتماعی

طبق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی کارفرما مسئول پرداخت سهم حق بیمه خود و بیمه شده به سازمان می‌باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را به آن افزوده و به سازمان تأدیه نماید.

فرض کنید کارفرمائی به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارکنان خودداری نموده باشد و آنان را از امتیازات و مزایای مربوط به تامین اجتماعی محروم نموده باشد. به نظر شما این تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه رافع مسئولیت تامین اجتماعی در قبال بیمه شده خواهد شد و بیمه شده باید از حق و حقوق خود منصرف شود؟

طبق ماده 36 مذکور تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.

بنابراین سازمان تامین اجتماعی طبق قانون تمهیداتی برای این دسته از بیمه شدگان و احقاق حقوق آنان اندیشیده است تا بتوانند نسبت به ترمیم سابقه خود اقدام نمایند.

دستور‌العمل ادعای سوابق گذشته بیمه شدگان (539‏‏/5000 مورخ 21‏‏/6‏‏/88) در این خصوص ابلاغ گردیده است.

مطابق با دستور العمل مذکور

فررد مدعی سابقه بیمه، در ابتدا باید مدارک مورد نیاز را برای ادعای سابقه خود به شعبه سازمان تأمین اجتماعی تسلیم کند. بنابراین، مدعی باید مدرکی دال بر ادعای سابقه بیمه خود به شعبه سازمان تأمین اجتماعی تسلیم کند. مدارک قابل ارائه ای که می توانند در تأیید ادعای سابقه بیمه افراد مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از:

  1. حکم استخدامی، ارتقای شغلی، تغییر سمت در دوره مورد ادعا
  2. فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی که مربوط به واریز و دریافت حقوق فرد باشد
  3. گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیست های حقوقی کارفرما
  4. کارت افتتاح حساب بانکی برای دریافت حقوق از کارفرما
  5. لیست های حقوق کارگاه
  6. دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  7. لیست های حقوق کارگاه، منضم به اظهارنامه مالیاتی که به تأیید اداره دارایی مربوطه رسیده است
  8. کارت های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  9. آرای هیئت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار(در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه مورد نظر صادر شده باشند.)
  10. کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  11. استشهاد محیط کارگاه. به نظر می رسد که اسناد اثبات کننده ادعای سوابق بیمه، محدود به موارد یازده گانه نباشد و فرد مدعی بتواند در صورت دارا بودن سندی، غیر از این موارد، که اثبات کننده ادعای اوست، نسبت به احقاق حق خود اقدام کند.

به نظر می‌رسد که اسناد اثبات کننده ادعای سوابق بیمه، محدود به موارد فوق نبوده و فرد مدعی بتواند در صورت دارا بودن سندی، غیر از این موارد، که اثبات کننده ادعای اوست، نسبت به احقاق حق خود اقدام کند. شعب سازمان تأمين اجتماعي پس از دريافت مدارک، نسبت به بررسي دقيق آن ها اقدام مي کنند.

نکاتی در خصوص مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی:

1-در صورتي که در سابقه بيمه شما، به علت عدم پرداخت حق بيمه توسط کارفرما، وقفه اي به وجود آمده باشد، مي توانيد با مراجعه به شعب سازمان تأمين اجتماعي، نسبت به تأييد و ترميم سوابق بيمه خود اقدام کنيد.

2-مطابق قانون، رسيدگي به شکايات مربوط به ادعاي سوابق بيمه افراد در صلاحيت سازمان تأمين اجتماعي است و افرادي که در اين زمينه ادعا و شکايتي دارند، بايد به اين سازمان مراجعه کنند.

3-اولويت رسيدگي به ادعاي سوابق بيمه در شعبه هاي سازمان، با افرادي است که در شرف برخورداري از مستمري بازنشستگي، از کار افتادگي يا بازماندگان هستند.

4-فرد مدعي سابقه بيمه، موظف است فرم هاي مربوطه را پر و امضا و نيز نسبت به تسليم اسناد مورد نياز برای اثبات حق خود به شعبه سازمان تأمين اجتماعي اقدام کند.

5-اسناد ارائه شده بايد همراه با کپي به مأمور مربوطه تسليم شوند. مأمور پس از بررسي اسناد و تأييد برابر با اصل بودن کپي آن ها، بايد اصل سند را به فرد درخواست کننده باز گرداند.

6-تعطيلي کارگاه در دوره مورد ادعاي فرد متقاضي يا عدم اظهار نظر کارفرما درباره سوابق کارگر، مانع از رسيدگي به درخواست بيمه شده، در شعب سازمان تأمين اجتماعي نيست.

پرسش های خود در خصوص این پست را در سامانه پرسش و پاسخ سایت یا زیر همین پست مطرح کنید.

ضمائم قانونی این پست:

دستور‌العمل ادعای سوابق گذشته بیمه شدگان (539‏‏/5000 مورخ 21‏‏/6‏‏/88)

فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی

حمید عبدالوند

متخصص حوزه تامین اجتماعی و مالیات - برگزار کننده دوره‌های آموزشی تامین اجتماعی - آماده پاسخگویی رایگان به سوالات کاربران محترم

‫37 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر باشه. من پزشک هستم و سابقه کار از سازمان تامین اجتماعی میخوام، بیمارستان محل خدمتم تحت این عنوان که شما قراردادی هستی بهت سابقه کار نمیدن، و این سابقه کار برای من خیلی مهم است، میشه گفت سه سال هست. چطور میتونم پیگیری کنم؟ ایا باید از تهران پیگیری بشه؟

    1. سلام در خصوص رابطه کاری پزشکان محترم ، برخی‌مشمول‌ قانون کار و برخی عدم شمول هستند
      باید ابتدا نوع رابطه شما بررسی شود
      در صورت مشمولیت به قانون کار امکان احقاق حق از طریق اداره کار وجود دارد

  2. سلام وقتتون بخیر بنده از۱۸ سالگی برای برادرم کار کردم درکلینیک ارتوپد فنی اون موقع برادرم علاوه بر اینکه بیمه بنیاد شهید بود ولی کارگاه بیمه نبوده ومن حدود ۱۰ سال براش کار می‌کردم الان میتونم شکایت کنم بیمه بگیرم

  3. سلام
    بنده در سال 1401 با قراداد رسمی یکساله در یک شرکت خصوصی مهندسین مشاور مشغول به کار بودم. در 3 ماه از سال با وجود دریافت بیمه و داشتن لیست حضور و غیاب رسمی، برای پرسنل از جمله بنده بیمه رد نشده است و عنوان نمودند که به دلیل شرایط مالی امکان پرداخت وجود نداشته است.
    در سایت بیمه درخواست جمع آوری به سوابق ناموجود را اعلام و ایشان عنوان نمودند که باید با مدارک به بیمه مراجعه کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید چه مدارکی به سرعت بخشیدن به سوابق کمک میکند. ممنونم

    1. سلام فیش حقوقی قرارداد و واریز های انجام شده به حساب شما

  4. درود بر شما
    چرا جواب قانع کننده ای برای من نمیاد…کم لطفی بازرسان اون موقع…همکاری با مدیران شرکت الان من باید چکار کنم……

  5. درود بر شما
    با این همه راهنمایی که میکنید
    سالهای گذشته بخاطر نقدی بودن حقوق ودرحال حاضر ورشکستگی شرکت من هیچ مدرکی از اون زمون ندارم بجز ی برگه پزشکی تو پرونده…..نه کار تعاون ونه تامین اجتماعی اون قبول ندارند الان هم ۲۸سال سابقه کار دارم…من باید برای اثباط کارکردنم چه مدرکی بیارم..مگه از حقوق پرداختی به ما مالیات کم نمیشد چرا منو بازی میدن
    فقط ی کلام حرفشونه نه نمیشه….من الان سی سال از شمال برای کار تو مقیم استان سمنان هستم نه شرایط آب و هوایی به ما تعلق میگیره نه کارهم کردیم بارزسین بیمه کم لطفی کردن چه کنم من الان راه حل چیه….. سپاس
    مدیر ومخصوصا بازرسین بیمه

    1. سلام
      باید همون مدارک پزشکی تون مورد بررسی قرار بگیره که ارزش اثباتیش بررسی بشه

  6. سلام من در زمان دانشجویی دوسال آخر در کارخانه سیمان به صورت آموزشی بورسیه شدم و هم کار می کردم و هم درس میخواندم و حقوق هم میگرفتم به صورت چک الان فقط قرداد بورسیه و تعهد محضری آن زمان را دارم کارفرما هم تایید کرده که من آن زمان به استخدام شرکت درآمدهام فقط چکهای بیست سال پیش پیدا نکردم میشه ادعای سابقه کرد چون هیچ لیست بیمه ای طی آن دوسال یچبرام پرداخت نکرده

    1. سلام بله امکان پیگیری وجود دارد
      از طریق سامانه جامع روابط کار دادخواست دهید

  7. یا سلام و درود فراوان
    پدر اینجانب از سال ۵۳تا اخر۶۱ بیمه بوده طبق گفته مادرم و دفترچه بیمه های قدیم و دفترچه کار که سال۵۵اعتبار خورده که ان هم شعبه ۴میگوید نیست سابقه ایشان هیچ مدرکی نیست درصورتیکه از شعبه ۲ پرونده پدرم به شعبه ۴ انتقال شده بود که انجا پیداکردیم ولی قبول نمیکنن با اینکه دفترکار مهرو امضا شده ومابقی سابقه برای شعبه یک و ۱۹ هست که انها هم میگویند هیچ مدرکی نیست ولی دفترچه بیمه خواهرم تا سال ۶۱برج۱۲ اعتبار خورده ونوشته نسبت فرزند و اسم محل کار پدرم هم نوشته و ادرس محل کار هم دارم که ان زمان خیابان شاه رضا پلاک ۲۲۲بوده که الان شده خیابان انقلاب سال ۵۹هم پدرم بعلت سنگ کلیه در بیمارستان سعادت آباد بستری بوده و در دفترچه قید شده هرچی پیگیری میکنم همه شعبه ها رفتم اما از سر خودشون باز میکنن وجواب سر بالا میدهند و پدرم فوت کرده نیست الان بخام کد کارگاه بپرسم وسوال های که پرسیده میشه برای قبول نکردن چه کاری میتوان انجام دهم مستمری مادرم برقرار بشود ممنون میشم راهنمایی کنید چون اقایون سختشون هست بایگانی راکت را برن بگردن سپاسگزارم

    1. سلام
      از تامین اجتماعی بعید هست به نتیجه برسید باید از طریق اداره کار اقدام کنید که مراحل خیلی سختی هم برای اثبات آن موقع دارید.
      میتونید از کارشناسان ما از صفحه ارتباط با ما مشاوره بگیرید

    2. سلام فقط از طریق مراجع حل اختلاف کار میتوانید ادعای خود را پیگیری کنید

  8. سلام
    بنده فرم ادعای سابقه را با همراه مدارک لازم تحویل تامین اجتماعی داده و این سازمان هم بعد از حدود چندماه این ادعا را که مربوط به کار در یکی از نهادها بود تایید کرد اما در این مدت برگه ای به من ابلاغ نشده
    الف آیا در این مواقع نباید مدرکی به من به عنوان ذینفع بدهند؟
    ب الان حدود سه سال گذشته و حق بیمه اینجانب پرداخت نشده وسازمان مذکور اصل حکم را قبول دارد اما میگوید باید تامین اعتبار کنم
    در خصوص این دوسوال راهکار چیست؟

    1. سلام احتمالا بخاطر اینکه از نهاد مربوطه وصول نشده معلق مونده
      تامین اجتماعی تا پول حق بیمه رو وصول نکنه تو سوابق شما قابل مشاهده نیست

  9. سلام بنده چهار ماه اول خدمتم حق بیمه بصورت معوق پرداخت شده تمام مدارک های پرداختی درکارکاه موجود است قبل از مکانیزه اما در شعبه تامین اجتمایی موجود نیست. سه ماه دیگه باز نشت می شوم برای اثبات چهار ماه چکار باید کرد

    1. سلام اگر تامین اجتماعی از طریق فرم ادعای سابقه نپذیرفت از طریق مراجع حل اختلاف اقدام کنید.

  10. با سلام واحترام
    حدود 3 سال در یک مغازه عکاسی کار کردم ولی بدون پرداخت بیمه آیا میتوان ادعای سابقه انجام داد؟ مدارکی جز دریافت حقوق که به حسابم واریز میشده ندارم. نه قراردادی نه مدارک ورود و خروج تنها مغازه های دور و اطراف اگر عوض نشده باشن اونا فقط شاهد کارکرد من بودن.
    با تشکر

    1. سلام بله در هر صورت امکان طرح دعوی و باز پیگیری حق خودتون محفوظ هست
      در شرایطی که اعلام میکنید حتما به حق خودتون میرسید

    2. سلام و احترام
      بله شما می توانید ادعای سابقه خود را از طریق مراجع اداره کار پیگیری نمایید.
      در صورت احتیاج به مشاوره یا وکیل 0919253442

  11. با سلام واحترام
    سال 79 شرکتی مشغول بکاربودم
    که بصورت پراکنده بیمه منو پرداخت کرده .
    الان میخوام ادعای سابقه بکنم
    محل فیزیکی شرکت جابجا شده
    به کدام شعبه جهت ارایه مدارک مراجعه کنم
    واریز بیمه من در شعبه 18 انجام می شد.
    با تشکر وسپاس از وقتی که میذارید

    1. سلام
      اداره کار حوزه آخرین محل کار خودتون
      طبق ماده ۱۰ آئین دادرسی کار

      1. با سلام وتشکر فراوان بابت پاسخگویی
        من الان شاغلم وبیمم شعبه 19 پرداخت میشه
        قبلا شعبه 18 (توسط محل کار قبلی که ناقص پرداخت شده ) پرداخت می شد .
        به شعبه 18 مراجعه کنم ؟

        1. سلام
          هیچکدام
          برای شکایت برای خلا بیمه به اداره کار محل کار مورد ادعا مراجعه کنید

          1. سلام من ازسال ۱۳۷۰درشرکت پمانکاری کهزیرنطرپتروشیمی بندرامام خمینی رحمت الله علیه مشعول به کارشدم ازمهرماه تا اخربهمن ماه ولی فقط یک ماه ان بیمه م
            پرداخت شده وشرکت منحل ولی پمانکارهستش ولی جون حقوق۸۰ هزارمیدادن بصورت دستی بودوقرادادهم یک نخسه نزدپمانکاربودودفترحصورعیاب داستیم که پمانکارگفت بیمه دروع میگه ازبیمه سوال کن اسنادی که همین یکماه رونوشتن بهت نشون بدن که بیمه قبول نمیکنه این کاررو وتاکید داره رومستند بیاوروهرجه میکویم این جنین بوده خودشان هم میگونددرسته بعددوباره حرف ازسندمیزنندتز دیک به ۱۱سال کسری پراکنده با۵۲ سن و۹ سال بیمه دارم وهمه کارهایم مزمساعل سخت بودفقط میگن متاسفانه ج ن سیستمی نبودنمیشودکاری کرد ایا این ترب درست هست جون اولین دفترجه تامین اجتماعی من سال صدورش ۶۹ هست زمانی کهدرس میخواندم ولی بیمه شده خودم هستم بیمه میگوید این اشناه کارمندبیمه بوده ودفترجه تودلیل کارکردن توتیست مگرمشودتا لیست بیمه کارکرطبق ناده۳۶وهرماه تحول لیست بیمه روکارفرمادراخرهرماهه باید تحویل بیمه بدهدپس یعنی کارمتدبیمه تشخص سال رونمیدونه اطفان راهنمایم کنید

          2. سلام متاسفانه با توجه به فقد مدارک بعید هست به نتیجه برسید.

  12. با سلام
    آیا بدون داشتن مدرک معتبر می توان ادعای سابقه نمود؟ چون قبلا در یک مغازه مکانیکی کار کرده ام و مربوط به حدود 32 سال پیش می شود.

    1. سلام، احتمال ضعیف وجود داره، قبلا همچنین پرونده هایی داشتیم که به نتیجه برسد

  13. ایا به طور سازشی میتوانم به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنم و هزینه بیمه معوقه خودم را پرداخت کنم؟(کارگر هستم)
    چون کارفرمام نمیاد

  14. با سلام
    برای فردی که ده سال در یک اداره دولتی شاغل بوده ادعای سابقه میشه انجام داد؟

    1. سلام
      بله امکان ادعا برای کلیه اشخاصی که به هر نحوی مشغول بکار هستند وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا