تعاریف در قانون کارحوزه عمومی حقوق کارقانون کار

کارگر چه کسی است؟

کارگر چه کسی است؟ (چه کسی را کارگر می نامند)

مستند به ماده ۲ قانون کار «کارگر از لحاظ این قانون کسی (فردی یا شخص حقیقی به تنهایی) است که به هر عنوان (فارغ از هر نوع نام) در مقابل دریافت حق السعی (تعریف ماده ۳۴ قانون کار) اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا (پورسانت غیر انگیزشی و …) به درخواست (و دستور) کارفرما کار می کنند.

ارکان کار تابع

با توجه به مطالب گفته شده. در تعریف «کارگر کیست» میتوان اینگونه اظهار داشت. که کارگر شخص حقیقی است که در مقابل اخذ دستور کار از کارفرما (تبعیت حقوقی) و انجام دادن کار با نیروی شخصی خود (تبعیت شخصی انجام دادن کار) حق السعی (تبعیت اقتصادی) را از کارفرمای حقیقی یا حقوقی دریافت مینماید.

با تمام اوصاف مطروحه آیا میتوان در تعریف «کارگر کیست؟» معنای تام و مطلق را منظور نمود.؟

خیر، چرا که مستند به ماده ۱۸۸ قانون کار (همانگونه که در بحث دامنه شمول قانون کار مطرح شد) برخی اشخاص از قبیل (مشمولین قانون استخدام کشوری. یا سایر قوانین خاص استخدامی. و کارگاههای خانوادگی) از شمول قانون کار خارج شده اند.

کارگر چه کسی است؟

حال چنانچه شما از کارگران مشمول قانون کار هستید میتوانید تمامی ابهامات و مجهولات قانونی خود را در این سایت (کار – تامین) پیدا کنید.

چنانچه کارگران و کارفرمایان نسبت به حقوق و تکالیف خود ناآگاه باشند قطعا دچار مشکلات عدیده ای در رابطه کاری فی‌مابین خواهند شد.

ضمنا به هر شخصی که برای شخص دیگری کار تابع انجام دهد لفظ (کارگر) صدق نمیکند. بلکه فقط کارکنان مشمول قانون کار را کارگر می‌نامند. کارکنان دولت که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می باشند کارمند دستگاه اجرایی نامیده می شوند.

ما سعی بر آن داریم که هیچ مجهولی برای شما کارگران و کارفرمایان عزیز باقی نماند.با ما همراه بمانید تا در زمینه روابط کار خود راهنمای خود باشید.

کارگر چه کسی است؟

محمد علي

فارغ‌التحصیل رشته حقوق، کارشناسی مسائل روابط کار با نزدیک به ۲۰ سال سابقه تجربی در حوزه روابط کار، اختلافات کارگری کارفرمایی، بیمه و تامین اجتماعی در سراسر کشور آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا