قانون کارمشاغل مختلفمهمترین مطالبمواد قانونی قانون کار

قانون كار و نيروي هاي مسلح

قانون كار و نيروي هاي مسلح: ارتش و سپاه و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران هر يك داراي قانون و مقررات خاص استخدامي خود هستند كه به ترتيب در سال هاي 1366 و 1370 و 1382 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است.

بنابراين كليه پرسنل نيروي هاي مسلح اعم از نظامي و غير نظامي مشمول مقررات خاص استخدامي بوده و به استناد ماده 188 قانون كار از شمول اين قانون خارج مي باشند.

با وجود اين توضيح نكاتي در مورد كاركنان خريد خدمت شاغل در ارتش و سپاه و نيروي انتظامي به منظور رفع ترديد در خصوص عدم شمول قانون كار نسبت به اين قبيل كاركنان ضروري به نظر مي رسد.

انون كار و نيروي هاي مسلح: ارتش و سپاه و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران هر يك داراي قانون و مقررات خاص استخدامي خود هستند كه به ترتيب در سال هاي 1366 و 1370 و 1382 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است.بنابراين كليه پرسنل نيروي هاي مسلح

ماده 37 قانون ارتش

برار ماده 37 قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران خريد خدمت اشخاص بنا به ضرورت و براي مدت محدود بنا به تشخيص سازمانهاي استخدام كننده به موجب آيين نامه اي خواهد بود كه توسط وزارت دفاع با هماهنگي ستاد مشترك و نيروي هاي سه گانه تهيه و به تصويب هيات وزيران برسد كه اين آيين نامه تحت عنوان آيين نامه نحوه استفاده از خدمات اشخاص به صورت خريد خدمت و براي مدت مشخص معين و محدود متناسب با تخصص شخص و در شرايطي كه استفاده از خدمات مشمولان قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران مصوب 1366 امكان پذير نباشد در تاريخ 1369/10/30 به تصويب هيات وزيران رسيد.

طبق ماده يك آيين نامه استفادهاز خدمات اشخاص به صورت خريد خدمت به موجب قراردادي كه در چارچوب ضوابط اين آيين نامه بين ارتش جمهوري اسلامي ايران وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمانهاي وابسته به آن و “اشخاص داراي تخصص لازم” براي مدت يك سال منعقد مي گردد انجام مي شود و دستگاه مربوط هيچ گونه تعهدي در مورد تجديد قرارداد ندارد.

تمديد قرارداد در هر صورت حداكثر تا دو مرتبه(هر مرتبه يك سال) مجاز خواهد بود. در اجراي ماده 11 آيين نامه مذكور پرسنل خريد خدمت از بدو اشتغال مشمول مقررات تامين اجتماعي خواهند بود و حق بيمه مقرره همه ماهه برابر مقررات قانون تامين اجتماعي به صندوق ذيربط واريز خواهد شد.

ماده 24 قانون سپاه پاسداران

بر اساس ماده 24 قانون مقررات استخدامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خريد خدمت اشخاص بنا به ضرورت و براي مدت محدود با تشخيص نيروها و سازمانهاي استخدام كننده به موجب آيين نامه موضوع ماده 37 قانون ارتش مي باشد و اصلاحات مورد نياز آن توسط ستاد كل سپاه با هماهنگي وزارت دفاع و پشتيباني نيروي هاي مسلح تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

به اين ترتيب ملاحظه مي شود كه نيروي كار خريد خدمت شاغل در سپاه مشمول مقررات آيين نامه ماده 37 قانون ارتش شناخته شده اند و توضيخ اينكه با توجه به ماده 3 قانون مقررات استخدامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:

سپاه به مجموعه ستاد كل و حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه و سازمان حفاظت اطلاعات سپاه ونيروهاي زميني هوايي دريايي و مقاومت بسيج و قدس و سازمانهاي وابسته به آنها اطلاق مي گردد.

تيرداد ایرانی

متخصص تجربی در حوزه روابط کار , فارغ التحصیل رشته حقوق , نزدیک به 8 سال سابقه عملی در حوزه کار و مسلط به قوانین کار و تامین اجتماعی و دستورالعمل های مربوطه آماده پاسخگویی به سوالات عزیزان کاربر این سایت میباشم.

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید از پرسنل فراجا هستم و شیفت خدمتی ما که قبلا سی روز خدمت شبانه روزی بود و هجده روز مرخصی به سی روز خدمت شبانه روزی و پانزده روز مرخصی توسط فرمانده پایگاه تعقییر پیدا کرد ایا میشود شکایت و پیگیری کرد؟؟ چون تا جایی که بنده اطلاع دارم طبق قانون کار به ازای بیست و چهار ساعت کار شبانه روزی چهل و هشت ساعت استراحت تعریف شده درسته؟

    1. سلام
      ساعت اضافه کار با توافق کارگر و کارفرما قابل تغییر هست و قانونی مبنی بر اجبار ۴۸ ساعت استراحت وجود ندارد

  2. سلام و وقت بخیر از افسران ناجا هستم در یکی از پاسگاهها به مدت یکسال ما بصورت شیفتی ۴ روز خدمت شبانه روزی و ۴ روز استراحت خدمت میکردیم. آیا من می توانم از سازمان شکایت کنم و خوهان احقاق حقم باشم چون در ماه بیش ۳۶۰ ساعت خدمت میکردیم ولی برابر ماده ۱۸۸ قانون کار نیروهای مسلح مشمول قانون کار نمی باشند.

    1. سلام مشمول قانون خاص هستید
      اما میتونید در ديوان عدالت اداري دادخواست خود را مطرح کنید

  3. سلام
    من سوالی درخصوص استعفا از ارتش داشتم. آیا میتونن استعفای ما رو قبول نکنن؟ یا درخواست استعفا رو برای مدت طولانی مثلا چندسال طول بدن؟
    قوانین ارتش با قوانین کار مردم معمولی متفاوته؟

    1. سلام در قانون اساسی و هم در قانون کار ، بهره کشی و کار اجباری ممنوع هست.

  4. سلام وقت بخیر . خانم من در یکی از درمانگاه های نیروهای نظامی مشغول به کار هستن به عنوان خرید خدمتیو هیچ قراردادی هم که امضا کردن بهشون ندادن حتی سفته هم گرفتن. روزی ۱۲ساعت کار میکنن ولی اضافه کار نمیدن و هر سه ماه ازشون امضا میگیرن که هبه کردین از سنوات هم خبری نیست تو مدت ۵سال سابقه کارشون و عیدی هم هر چی که قانون میگه یک سوم رو پرداخت میکنن .و جالبه که هر روز ساعت ۷میرن تا ۲و باز عصر ۴.۳۰میرن تا۹ شب . آیا حتما باید اخراج بشه که مطالبه حق و حقوق بکنه یا خیر ؟ و آیا پیگیری تابع قوانین اداره کار انجام میشه ؟

    1. سلام کاری که کارفرماشون میکنه قطعا خلاف قانون و قطعا محکوم به پرداخت هستن
      در قانون کار چیزی تحت عنوان هبه وجود ندارد…
      برای ثبت دادخواست لزومی به اخراج یا قطع رابطه‌ کاری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا