حوزه تامین اجتماعی

افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی تامین اجتماعی

افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی تامین اجتماعی: یکی از مزایای بیمه تامین اجتماعی این است که بیمه شدگان می توانند پدر و مادر و همسر و فرزندان خود را تحت تکفل خود دربیاورند تا آن ها هم از خدمات این سازمان بهره مند شوند.

برابر ماده 58 قانون تامین اجتماعی، افراد خانواده بیمه شده که می توانند جزو افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی تامین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات پزشکی بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند عبارتند از:

  1. همسر(زن) بیمه شده اصلی تامین اجتماعی
  2. شوهر بیمه شده اصلی تامین اجتماعی در صورتی که معاش او توسط بیمه شده زن تامین شود و سن او بالای 60 سال باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی (موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) از کار افتاده کلی شناخته شود.
  3. فرزندان بیمه شده اصلی تامین اجتماعی: فرزندان دختر تا پیش از ازدواج و به شرط اینکه شاغل نباشند، فرزندان پسر حداکثر تا 18 سال (فرزندان پسر بالای 18 سال در صورتی که اشتغال به تحصیل داشته باشند یا بر اثر بیماری و نقص عضو بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان (موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) تحت تکفل پدر باشند.
  4. پدر و مادر مشروط بر اینکه سن پدر بالای 60 سال و سن مادر بالای 55 سال باشد یا به تشخیص کمیسیون های پزشکی (موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) از کار افتاده کلی باشند و در هر حال از سازمان مستمری دریافت ننمایند و تحت پوشش صندوق بیمه ای و حمایتی دیگری نباشند همچنین در کفالت فرزند دیگری نباشند.

فرزندان تا چه زمانی تحت تکفل محسوب می شوند؟

فرزندان دختر تا پیش از ازدواج و به شرط اینکه شاغل نباشند و فرزندان پسر تا 22 سالگی به شرط عدم اشتغال به کار می توانند از مزایای دفترچه درمانی برخوردار شوند.

(فرزندان پسر بالای 22 سال در صورتی که اشتغال به تحصیل داشته باشند یا بر اثر بیماری و نقص عضو بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان تحت تکفل پدر باشند)

برای تحت پوشش قرار دادن والدین چه اقداماتی باید انجام داد

برای تحت تکفل قرار دادن پدر و مادر در صورتی که واجد شرایط لازم باشند می بایست ضمن ارائه مدارک، برای تکمیل فرم درخواست به شعبه محل بیمه پردازی مراجعه کرد تا مراحل اداری لازم شامل انجام بازرسی فنی، صدور رای توسط واحد امور فنی بیمه شدگان و معرفی به واحد نام نویسی برای صدور دفترچه درمانی صورت پذیرد.

مدارک لازم شامل:

اصل و تصویر شناسنامه والدین

اصل و تصویر شناسنامه و دفترچه درمانی بیمه شده اصلی

یک قطعه عکس، ارائه تعهد نامه مبنی بر عدم دریافت مستمری از سازمان یا سایر منابع دیگر با تذکر پیامدهای ناشی از عدم رعایت ماده 97 قانون تامین اجتماعی

تایید کمیسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی

در صورتی که بیمه شده بعد از تحت کفالت قرار دادن والدین خود فوت کند، 20 درصد از حقوق مستمری او به هر کدام از آن ها تعلق می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای کفالت والدین بیمه شده / شوهر بیمه شده زن

تکمیل فرم درخواست کفالت

اصل وکپی شناسنامه و کارت ملی بیمه شده و والدین / شوهر بیمه شده زن

نحوه ثبت نام افراد تحت تکفل!

بیمه شدگان سازمان بیمه تامین اجتماعی، جهت بهره مندی از پوشش های این سازمان بیمه گر، برای افراد تحت تکفل خود و همچنین، در زمان تغییر شعبه بیمه ای خود، ضروری است، اسامی افراد تحت تکفل خود را در اطلاعات ثبت شده بیمه سازمان تامین اجتماعی، بطور کامل ثبت نمایند.

این اشخاص، با توجه به خدمات الکترونیکی که سازمان تامین اجتماعی، برای افراد تحت پوشش خود در نظر گرفته است، برای بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی، میتوانند ازطریق سایت http://eservices.tamin.ir ، اقدام نمایند. لذا، لازم است تا این گروه از بیمه شدگان، با نحوه بروزرسانی افراد تحت تکفل، از طریق سایت مذکور، آشنا شوند.

برای بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی، می بایست ابتدا، وارد سایت ثبت افراد تبعی، به آدرس eservices.tamin.ir، شوید. سپس، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی

در این صفحه، می بایست نام کاربری و گذرواژه خود وارد کرده و سپس، گزینه ورود را انتخاب نمایید.

 سایت ثبت افراد تبعی بیمه تامین اجتماعی

در این صفحه نیز، می بایست از بخش بیمه شدگان، قسمت خدمات نام نویسی، سپس، گزینه مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی را انتخاب کنید.

بروزرسانی افراد تحت تکفل تامین اجتماعی

در این قسمت، می بایست گزینه اضافه کردن فرد تحت پوشش جدید را انتخاب نمایید.

سایت بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی

حال، در این مرحله، می بایست فرم ثبت اطلاعات افراد خانواده را تکمیل نموده و سپس، بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.

بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی

در نهایت، در این قسمت، می بایست جهت بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی خود، گزینه بروزرسانی را انتخاب کنید.

سایت ثبت افراد تبعی بیمه تامین اجتماعی

بنابراین، به این ترتیب، از طریق سایت eservices.tamin.ir، به صورت اینترنتی، بروزرسانی افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی، صورت می گیرد.

ضمائم قانونی مقاله افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی تامین اجتماعی:

قانون تامین اجتماعی

رضا مهاجر

نزدیک به 20 سال سابقه تجربی در زمینه منابع انسانی - آماده پاسخگویی و مشاوره به کاربران محترم

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام
    گزینه بروزرسانی را بعد اضافه کردن افراد جدید اگه نزده باشیم ثبت نمیشه؟؟

  2. سلام وقت بخیر من یه سوال داشتم پاسخ بدید ممنون میشم .من میخوام پدر ومادرم رو زیر پوشش خودم بیمه قرار بدم آیا از حق بیمه من کم میشه من باید حق بیمه اضاف تری پرداخت کنم ؟من خودم کارگر کارخونه هستم و ۷ تابردار دیگه هم دارم من کوچکترین ومتاهل هستم پدر ومادر بالای ۶۰سال هستن

    1. سلام برای این کار باید با حکم دادگاه تکفل ایشان را اخذ کنید بعد از ان این امکان وجود دارد و هزینه اضافه در اونصورت نخواهد داشت

  3. سلام و درود
    من 28 سال دارم و پدر مادر بنده چندسالی هست جدا شدند و من تو این مدت برای کفالت و معافیت خدمت اقدام نکردم.
    و بدون این مدارک هم بیمه تامین اجتماعی هستم. میخواستم بدونم میتونم مادرم رو تحت پوشش بیمه خودم دربیارم؟
    به این دلیل میپرسم که توی توضیحات بحث تایید کفالت و اینا گفته شده
    ایشون 48 سال سن دارند و برای مدت کوتاهی بیمه تامین اجتماعی بودند
    اگر هم امکانش هست چطور میتونم انجام بدم؟

    1. سلام برای تحت تکفل قرار دادن والدین نیاز به حکم دادگاه دارید

  4. سلام خواهش سؤال منو جواب بدید ممنون میشم،

    آیا میشود برادرم متاهل هستن که بیمه تامین اجتماعی دارد پدر و مادر تهت پوشش‌ خودش قرار بده،
    ولی من و خواهرم مجرد هستیم تو خانه ایراد نمیگیرن 🙏

    1. سلام تنها در صورت دریافت حکم ولایت و قیمیت ایشان توسط دادگاه برای برادرتان این امکان وجود دارد

  5. سلام
    اگر پدر و مادر را تحت تکفل قراردهیم – منوط به درامد بالا که نمی باشد ؟ تا یارانه و دیگر خدمات قطع شود ؟

  6. سلام وقتتون بخیر جناب من یه فرزند پسر دارم تاریخ تولد 71هست از پنج سالهگی فهمیدم که این بچه مشکل داره بردیم سنجش گفتن بچه تون کم توان ذهنی شدید هست فعلا تحت پوشش بهزیستی قرار داره ولی از مزایای بهزیستی تا به این حال هیچی تعلق نگرفته هر چی تلاش کردیم که از طریق بهزیستی مزایای براش درنظر بگیرن متاسفانه هیچی ندادن ولی الان من میخوام بدونم ایا از تامین اجتماعی حقوق بعد فوت من بخوردار میشه یا نه

  7. سلام . من پسری 37 ساله هستم بدلیل معلولیت شدید جسمی تحت تکفل پدرم در بیمه تامین اجتماعی درآمدم . پدرم 2 ماه است که بازنشست شده با 10 سال سابقه پرداخت بیمه و 60 سال سن . لطف کنید بفرمایید این کفالت چه مزایایی برایم دارد ؟ واقعا متشکر

  8. به امید اینکه فامیل همیشه مهر و محبت همه جانبه داشته باشه که ما شاهد ازدواج های عجیب و داستان های مسخره نباشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا