قانون كار و كاركنان خريد خدمت

قانون كار و كاركنان خريد خدمت

يكي از موضوعات مورد بحث كه سابقه آن به سالهاي قبل از انقلاب بر مي گردد و بعد از انقلاب تا كنون همواره گفتگو درباره آن تداوم داشته موضوع كاركنان خريد خدمت شاغل در دستگاهاي دولتي است.

توضيح مطلب اين است كه از سالها پيش از انقلاب به دليل محدوديت ها و ممنوعيت هاي استخدامي،سازمانها و موسسات دولتي اجازه يافتند تحت شرايطي نيروي انساني مورد نياز خود را از طريق به كارگيري افراد به صورت خريد خدمت تامين كنند در نتيجه اغلب وزارتخانه ها و موسسات دولتي بدون رعايت تشريفات مربوط به استخدام رسمي و پيماني،اشخاصي را تحت عنوان خريد خدمت به كار گرفتند.

اين روند ادامه پيدا كرد تا اين كه در سال 1362 هيات وزيران بنا به پيشنهاد سازمان امور اداري و استخدامي كشور دستورالعمل هماهنگي در استفاده از خدمات نيروي انساني مورد نياز دستگاه هاي دولتي به صورت خريد خدمت را در 9 بند تصويب نمود. ( این آیین‌نامه از تاریخ اول تیرماه 1362 قابل اجرا بود.)

همه چیز در خصوص قرارداد کار

در بند يك تصويب نامه فوق الذكر پيش بيني شده كه منظور از خريد خدمت در اين دستورالعمل عبارت است از استفاده از خدمات افراد در دستگاه هاي دولتي براي انجام وظايف و مسئوليت هاي مشخص و مدت معين در مواردي كه امكان جذب افراد از طريق قوانين و مقررات و ضوابط استخدامي يا پيماني يا ثابت و مشابه آنهاوجود نداشته باشد.

قانون كار و كاركنان خريد خدمت 1

بند دو مصوبه اشاره دارد به اين كه استفاده از خدمات افراد بايدبر حسب قراردادي باشد كه در چهار چوب ضوابط مربوط بين دستگاه هاي دولتي وافرادي كه واجد شرايط لازم براي انعقاد قرارداد هستند منعقد مي گردد.

برابر بند 4 از مصوبه مزبور،حداكثر مدت استفاده از افراد موضوع اين دستورالعمل با رعايت مراتب مربوطه يك سال است و تمديد آن در صورت نياز مجاز خواهد بود.

دقت در مفاد بند هاي ياد شده نشان ميدهد كه اساسا به كارگيري و استفاده از خدمات افراد تحت عنوان خريد خدمت مي بايد در چهارچوب اصول و ضوابط تعيين شده صورت گيرد،نظير كتبي بودن قرارداد منعقده،محدوديت زماني انعقاد قرارداد و عدم امكان استخدام كارمند به صورت رسمي؛پيماني،ثايت و مشابه آنها كه اين عوامل در به كارگيري نيروي انساني مورد نياز كمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

قابل توجه اين كه بعضي از موسسات غير دولتي مثل شهرداري ها كه در شمول تصويبنامه مزبور قرار نمي گيرند نيز به منظور فرار از مقررات حمايتي قانون كار اقدام به بكارگيري نيروي مورد نياز خود به صورت خريد خدمت نموده و در مراجع حل اختلاف در مقام دفاع از دعاوي مطروحه مدعي عدم شمول قانون كار به كاركنان خريد خدمت به استناد دستورالعمل هيات وزيران شدند.

قانون كار و كاركنان خريد خدمت

کار تابع در قانون کار ایران

دستورالعمل هماهنگی در استفاده از خدمات نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه دولتی به صورت خرید خدمت

مقالات مرتبط

پربازدیدترین‌های ماه

آموزش و اشتغال (بخش سوم)

آموزش و اشتغال (بخش سوم – اشتغال اتباع بيگانه): اتباع بيگانه نمي توانند در ايران مشغول به كار شوند مگر با دارا بودن 2 شرط ذيل:…

ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 1400

در ماده ۵۱ قانون کار ساعات کار هفتگی کارگران قانون کار تعیین شده است. در ماده ۵۲ قانون کار نیز ساعات کار قانونی و موظفی کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی تعیین شده است.

مشمولان قانون بیمه بیکاری چه کسانی هستند ؟

غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی برای بیمه شدگان بیکار است. بنابراین کارگری که به میل خود، کار خود را ترک می کند، نمی تواند از این حمایت ها برخوردار شود….

دادنامه 436 مورخ 1400.03.11 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

ماحصل حکم:نظر به اینکه برمبنای نامه شماره ۲۱۲۹۱۱-۱۳؍۱۱؍۱۳۹۳ مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کسب نظر تشکل کارگری کارگاه در تهیه آیین‌نامه انضباط کار واجد جنبه ارشادی (و نه الزامی) اعلام شده، بنابراین نامه مذکور خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

تعلیق قراردادکار در قانون کار

انواع تعلیق قراردادکار در قانون کار:
الف) تعلیق قراردادکار ناشی از علل و عوامل خارج از اراده طرفین
ب) تعلیق قراردادکار ناشی از قوه قهریه و یا بروز حوادث غیرقابل پیش بینی
پ)…..

قانون تغيير شرايط كار چیست؟

قانون تغيير شرايط كار چیست؟ تغییر شایط کار را چگونه میتوان در کار کارگران ایجاد کرد تا منافاتی با قانون کار نداشته باشد؟ آیا تغییر مسولیت کارگر تغییر شرایط کار محسوب میشود؟ سوالاتی این …

مشکل خود را به کارشناسان ما بسپرید

23 پاسخ

  1. سلام بنده بسیجی طرح امنیت سپاه هستم و در نقاط مرزی و لب مرز دارم شیفت میدم
    حالا از سازمان تامین اجتماعی برام پیام اومده شغل امور اداری! در کارگاه کد متمرکز کارکنان خرید خدمت سپاه
    من که اداری نیستم و مرز و در بدترین شرایط منطقه عملیاتی مرز پاکستان دارم شیفت میدم
    آیا باید اعتراض کنم یا اون یک چیز کلی هستش و مشکلی نداره؟

    1. سلام برای اصلاح عنوان شغلی اول باید به سازمان تامین اجتماعی درخواست بدین

    2. سلام باید از طریق شعبه تامین اجتماعی مربوطه اعتراض خودتون رو اعلام کنید

  2. سلام
    من تو یک اداره به مدت 7 سال قراردادی قانون کار هستم الان یک دستورالعمل اومده میگن قرارداد نیروها باید به صورت نیمه وقت تحت عنوان خرید خدمت باشه بیمه و هیچکدوم از مزایای قانون کار هم تعلق نمیگیره آیا این کار قانونی هست؟
    میتونم قرارداد امضا کنم بعد برای واریز نشدن بیمه اعتراض کنم؟
    ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام به هر حال شما یا جزو خدمات کشوری یا قانون کار هستید، پس بیمه الزاما باید پرداخت شود و امری اجباری برای دستگاه ها و کارفرمایان هست

    2. سلام غیر قانونی و قابل اعتراض در مراجع حل اختلاف و دیوان عدالت اداری میباشد

  3. سلام
    خسته نباشید
    من سال 82 یک سال قرار داد خرید خدمت با یک بانک دولتی داشتم و برای من بیمه لحاظ نشده. آیا الان می تونم پی گیری 1 سال بیمه را بکنم؟

    1. سلام بله خوشبختانه شامل مرور زمان نمیشه و میتونید الان هم ادعاتون رو پیپگیری کنید که خودتون یا یک وکیل حرفه ای اداره کار یا یک وکیل حرفه ای تامین اجتماعی میتونه کمکتون کنه
      خیلی کار سختی نیست

  4. سلام و خسته نباشید چنانچه شرکت دولتی بیش از ۱۵ سال است که قرارداد خرید خدمت با کارمندش امضا میکند که عنوان شغلی کارمند جز مشاغل سخت است ولی نمی تواند از قانون کار در این زمینه استفاده کند. چه قانونی وجود دارد برای استفاده از قانون مشاغل سخت در صورت داشتن قرارداد خرید خدمت ممنونم

  5. سلام. بنده پرستار در بيمارستان بوده و ٢٠ سال سابقه كار دارم. آيا امكان بازنشستگي و يا بازخريد وجود دارد وبا توجه به سختي كار چند سال براي من محاسبه خواهد شد. ممنون از راهنمايي جنابعالي

    1. سلام اگر جرو مشاغل سخت و زیان آور شناسایی بشه شغلشون و ۲۰ سال پیوسته باشه ، بازنشست میشین

  6. سلام وقتتون بخیر. اگر اداره ای بصورت قرارداد خرید خدمات نیرو بگیره و حقوق کمتر از قانون کار پرداخت کنه، اینکارش قانونی و مجاز هست؟ یه سوال دیگه هم اینکه آیا در قرارداد کار، حقوق مزایا ذکر میشه؟

    1. سلام بستگی به آئین نامه استخدامی داره
      وقتی از شمول قانون کار خارج باشه طبیعتا الزام به رعایت حداقل حقوق رو هم نداره
      سوال دوم بله

  7. با سلام و درود سوال بنده این هست که آیا در استخدام خرید خدمت امکان دریافت حقوق و مزایا بر حسب قانون کار می‌باشد یا خیر (از قبیل بن،مسکن و…)

    1. سلام بستگی به آئین نامه استخدامی دستگاه دارد
      اما اصولا و معمولا دستگاههای دولتی کمتر از قانون کار پرداختی نخواهند داشت

  8. با سلام نیروهای خرید خدمات شاغل در اداره جات آیا جزنیروهای تابع اداره کار هستندو آیا افزایش57درصدی حقوق که مجلس به تازگی برای نیروهای تابع اداره کار شاغل در ادارهجات تصویب کرده شامل حال ماهم میشود؟

    1. سلام نیروهای قانون کاری (مشاغل 11 گانه کارگری) باید طبق مصوبه شورای عالی کار افزایش 57 درصدی داشته باشند

  9. درود و وقت بخیر
    من کارمند رسمی یکی از بیمارستانهای شهید بهشتی تهران هستم. با حدود۱۲ سال سابقه کاری مداوم.آیا امکان فروش ردیف استخدامی وجود داره؟یا اینکه آیا میشود بنده بازخرید کنم؟۳۵ ساله هستم

    1. سلام امکان فروش ردیف استخدامي وجود ندارد
      برای بازنشستگی زودتر از موعد باید از واحد گزینش خودتون شرایط مشوقی که دارن رو بپرسید و بسنجید و بعد اقدام کنید

      1. سلام
        تو آزمون‌ دبیری آموزش و پرورش نوشته : .داوطلبان استخدام نبايد جزء نيروهاي بازخريد خدمت دستگاههاي اجرايي و همچنين بازنشسته باشند؛
        ولی‌ برای پیمانی ها نوشته در صورت استعفا از کار مانعي برای شرکت در آزمون نیست .
        الآن بنیاد مسکن به صورت بازخرید استخدام میکنه یعنی نمیتونم بعدا دبیری آموزش و پرورش شرکت کنم‌؟ حتی اگه قرارداد تموم بشه .

        1. سلام با احترام باید شرایط اختصاصی شرکت در آزمون را مطالعه کنید بطور کل قانون خاصی در این خصوص نداریم

پاسخ دادن به محمد رضا سلوکی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *