قانون کارمواد قانونی قانون کار

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

به استناد مواد 62 و 63 قانون کار روز جمعه، روز تعطیل هفتگی كارگران با استفاده از مزد می باشد و همچنین علاوه بر تعطیلات رسمی كشور، روز كارگر (11 اردیبهشت ) نیز جزء تعطیلات رسمی كارگران به حساب می آید. بدین ترتیب کارگران در روزهای تعطیل بدون حضور در محل کار و بدون کارکرد مزد دریافت خواهند کرد.


اگر کارگری بجای استراحت در روز تعطیل به درخواست کارفرما کار کند، از فوق العاده تعطیل کاری برخوردار خواهد بود. نحوه محاسبه فوق العاده تعطیل کاری همانند محاسبه اضافه کاری می باشد و از یک فرمول تبعیت می کنند.


نکاتی در مورد جمعه کاری:


بر اساس تبصره های 1، 2 و 3 ماده 62 قانون کار، تفاوتی بین کار در روز جمعه و کار در روز تعطیل یا روزهای عادی وجود دارد. چون :

اول اینکه تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است (یعنی اگر بنا بر ماهیت کار و ضرورت نیاز بود در روز جمعه کار انجام شود باید روز دیگری بجای جمعه بعنوان روز تعطیل درنظر گرفته شود)

و دوم اینکه كارگرانی كه به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه كار می كنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند كرد.

تعطیل کاری

ظاهرا دلیل قرار دادن این فوق العاده برای کار در روز جمعه، عدم برخورداری از روابط جمعی و بودن در کنار خانواده مانند سایر شهروندان جامعه که تعطیل هستند و نیز عدم امکان انجام امور دینی در این روز مانند نماز جمعه و غیره می باشد.
بدین ترتیب در صورتی که روز دیگری بجای روز جمعه تعطیل درنظرگرفته شود و کارگر در روز جمعه کار کند، به میزان ساعات موظفی در آن روز از 40 درصد فوق العاده علاوه بر مزد عادی برخوردار می شود.

و اگر در همان روز جمعه علاوه بر ساعات موظفی عادی کار اضافی هم انجام دهد، ساعات اضافه به عنوان اضافه کاری محسوب می شود و نحوه محاسبه اضافه کاری انجام شده در روز جمعه همانند انجام اضافه کاری در روزهای عادی می باشد و از همان فرمول پیروی می کند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قرارداد-کار-کلی.gif است

نحوه محاسبات

محاسبه اضافه کاری در روز تعطیل نیز به همین ترتیب می باشد و تفاوتی بین اضافه کاری در روز عادی یا روز تعطیل و روز جمعه درنظر گرفته نمی شود.


بدین ترتیب در صورتی که روز دیگری بجای روز جمعه تعطیل درنظرگرفته شود و کارگر در روز جمعه کار کند، به میزان ساعات موظفی در آن روز از 40 درصد فوق العاده علاوه بر مزد عادی برخوردار می شود

و اگر در همان روز جمعه علاوه بر ساعات موظفی عادی کار اضافی هم انجام دهد، ساعات اضافه به عنوان اضافه کاری محسوب می شود و نحوه محاسبه اضافه کاری انجام شده در روز جمعه همانند انجام اضافه کاری در روزهای عادی می باشد و از همان فرمول پیروی می کند.

محاسبه اضافه کاری در روز تعطیل نیز به همین ترتیب می باشد و تفاوتی بین اضافه کاری در روز عادی یا روز تعطیل و روز جمعه درنظر گرفته نمی شود.

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می شود؟

تيرداد ایرانی

متخصص تجربی در حوزه روابط کار , فارغ التحصیل رشته حقوق , نزدیک به 8 سال سابقه عملی در حوزه کار و مسلط به قوانین کار و تامین اجتماعی و دستورالعمل های مربوطه آماده پاسخگویی به سوالات عزیزان کاربر این سایت میباشم.

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام
    شیفت کاری من دو روز۱۶-۷
    دو روز ۲۳-۱۶
    دو روز ۲۳-۷
    دو روز off(استراحت)هستم
    آیا با اینکه به ازای ۶ روز کار ۲ روز استراحت دارم
    بازهم‌جمعه کاری بهم‌تعلق میگیره؟
    ممنون

  2. سلام با توجه به اینکه سالهاست((15 سال)) که از شرکت درخواست پرداخت معوقات تعطیل کاری و جمعه کاری را کرده ایم ، شرکت الان که میخواهد پرداخت کند به روز پرداخت نمیکند. قانون کار چه میگوید؟

    1. سلام، در قانون کار حتما به نرخ همان سال محاسبه می‌شود و به نرخ روز نخواهد بود،تنها مورد به نرخ روز سنوات و مرخصی است.
      اما در صورت توافق نهایی بعدا می‌توان تحت شرایطی که در این مقال نمیگنجد آن را به نرخ روز از کارفرما مطالبه کرد

  3. کی دقیقا میشینه این قوانین رو میچینه چنتا کارگاه یا کارخونه تشریف بردن که بدونن چی میگذره؟

    بنده تو کار خونه کار میکنم سه شیفت سه تا شب سه تا عصر و ستا روز هر شیفتم ۸ ساعت قرار داد روزانه ۸۸ هزار تومن بدون یک روز تعطیلی.

    قانون کار میگه حداقل حقوق ۸۸ هزار تومن برای سال ۱۴۰۰ برای ۷ساعت و ۲۰ دقیقه پس ما داریم ۴۰ دقیقه در روز رو مجانی کار میکنیم؟ درسته؟

    یک ساعت با سرویس کارخونه در مسیر رفت و یک ساعت در مسیر برگشت به خانه هستیم که اصلا محاسباتی هم نداره…

    اضافه کار ها رو هم که ۴۰%اصلا بهش اضاف نمیکنن هر ساعت اضاف کار روز عادی رو همون عادی روزی ۸۸ حساب میکنن یعنی ۱۱=۸÷۸۸ یعنی هر ساعت اضاف کار روز عادی ۱۱

    ساعت کاری شبکاری هم که باید ۳۵%اضاف بشه که اصلا حرفی ازش زده نمیشه حالا بیخیال عصرکاری و اینکه شب سر کاری صب میای خونه و توی هر تعویض شیفت کلا ۸ ساعت ‌این بین استراحت داری که اونم دوساعتش تو مسیری

    مالیاتم که الی ماشالله میگیرید با این قانون وضع کردنا که اصلا هیچ حساب کتابی درش نیست

    بیمه هم خب هر کارخونه ای ی مبلغی کم میکنه حتی اختلاف بیمه ها هم که تا ۲۰۰تومنم میرسه

    هیچ نظارتی که نیست بعد میخوایم ریشه فقر و بخوشکونیم؟

    همه این سختیهارو داریم اخر ماهم حقوق میدن نهایتا ۵/۵۰۰/۰۰۰

    چرا هیچ کجای این قوانین راجب اون ۴۰ دقیقه که ۷ساعت و ۲۰ دقیقه رو کرده ۸ ساعت و حقوقش کجا میره نوشته نشده

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه گاها همین طور هست که شما فرمودین…

    2. ما هم دقیقا عین شماهستیم سه شیفت کار بدون یک روز تعطیلی میزان مرخصی هم دوروز و نیم داریم کلا درماه برای کارگری که کل ماه سرکاره و سه شیفت و هر تعویض شیفتش اصطلاحا هشتی میخوره
      خیلی افتضاحه ۹۹ درصد کارخانجات استان یزد به این روش کار میکنن . متاسفانه همه هم افراد تحصیل کرده با مدارک تحصیلی بالا در خطوط تولید اکثرا غیره بومی با اجاره خانه های بسیار بالا

  4. با سلام و احترام
    در شرایطی که فرد به صورت شیفتی 7-14 در عسلویه کار می کند و برای مثال در یک ماه که موظفی 169 ساعت هست، فرد 250 ساعت کارکرد پر می کند:
    آیا فرد ساعت اضافه کاری می شود 250 ساعت منهای 169 ساعت؟
    آیا در صورت اینکه 2 روز به صورت 12 ساعته جمعه کاری کار کرده باشد، ساعت جمعه کاری فرد می شود 24 ساعت؟
    آیا در صورت اینکه 1 روز به صورت 12 ساعته تعطیل کاری (تعطیل رسمی کشور) کار کرده باشد، ساعت تعطیل کاری فرد می شود 12 ساعت؟
    آیا نیاز نیست برای محاسبه اضافه کاری 12 ساعت تعطیل کاری و 24 ساعت جمعه کاری را از 81 ساعت (جمع جمعه کاری و تعطیل کاری) کسر کنیم که اضافه کاری به دست بیاید؟
    ممنونم

  5. سلام وقت بخیر،در صورتی که طبق قرارداد ساعات کاری در هفته یک ساعت و نیم بیشتر باشد و کلا درماه6ساعت اجبارا اضافه کار وجود داشته باشد، آن ساعات در روز پنج شنبه باشد،در صورت مرخصی یا تعطیلی رسمی آن ساعات چگونه حساب میشود؟

    1. سلام سوال چند پهلو پرسیده شده و واضح نیست لطفا با توضیحات بیشتر در سامانه پرسش و پاسخ مطرح کنید تا کارشناسان به آن جواب دهند.
      ورود به سامانه پرسش و پاسخ
      بطور کلی
      اولا ارجاع کار اضافی بدون رضایت کارگر ممنوع است
      ثانیا اضافه کار در روز 5 شنبه با سایر روزها تفاوتی ندارد.
      تنها اضافه کار در روز جمعه (بشرط تعطیل روز دیگر در هفته) مشمول چهل درصد فوق العاده جمعه کاری خواهد بود.
      موفق باشید.

  6. جناب آقای سلوکی سلام و وقت بخیر
    اگر شرایط کار به صورت اقماری ۱۴-۱۴ یا ۱۰-۱۰ و یا ۲۱-۷ باشد بازهم مشمول شرایط جمعه کاری می شوند یا جزو ساعت موظفی آنها منظور می گردد؟

    1. سلام
      شرایط جمعه کاری برای کسانی که بصورت گردشی کار میکنند نیز حاکم هست بدین صورت که شیفت هایی که در روز جمعه واقع شود مشمول فوق العاده جمعه کاری به میزان 40 درصد مزد روز عادی به ازای هر ساعت (متناظر) نیز خواهد بود.

  7. سلام اگر جمعه روز تعطیلی کارگران نباشد و کارگر و در اون روز کار کند باید جمعه کاری به او تعلق بگیرد؟یعنی به ازای هر ساعت کار۴۰ درصد اضافه بر مزد به او تعلق بگیرد و اگر در اون روز اضافه کار داشت به اون ساعات اضافه کار هم جمعه کاری هم اضافه کاری تعلق میگیرد؟؟؟؟؟؟؟
    حالا اگر جمعه روز کار کارگران باشد ویک روز مثلا شنبه عنوان تعطیلی باشد چطور؟یعنی برای روز شنبه ۴۰ درصد اضافه بر مزد به عنوان اضافه کاری تعلق میگیره یا جمعه کاری؟و اگر در این روز جمعه اضافه کار کند چطوری محاسبه میشود؟

    1. سلام
      در هر حالنی اضافه کاری تعلق میگیرد
      توجه داشته باشید در صورتی که روز دیگری به جای کار در روز جمعه تعطیل باشید فقط فوق العاده جمعه کاری 0.4 مزد اضافه تر تعلق میگیرد و در صورتی که به جای جمعه تعطیلی دیگیری در هفته وجود نداشته باشد برای هر ساعت کار در روز جمعه 1.4 مزد ثابت اضافه میشود

      1. با سلام برای کارگران نوبت کار جمعه کاری چگونه محاسبه میشود شیفت ۱۲ به ۲۴ آیا جمعه کاری .۴ است یا ۱.۴ ؟؟اگر لطف بفرمایید برای ساعت اضافه کار ۲۴۰۰۰ تومن محاسبه کنید ممنون میشم

        1. سلام دوست عزیز به ازای هر یک ساعت کار در روز جمعه برای کارگران نوبت کار در صورت تعطیل دیگر در هفته ۰.۴ مزد یک ساعت اضافه تر پرداخت می‌شود.
          در صورت عدم استفاده از تعطیلی در هفته به جای جمعه شرایط فرق خواهد کرد

  8. سلام اگر کارگر حقوق قانون کاربگیره.وجمعه سرکار بیاد چطوری محاسبه میشود حقوقش درماموریت؟
    دو وعده مخاسبه میشود یا سه برابر؟

    1. سلام دوست عزیز
      طبق قانون کار در صورتی که کارگر روز جمعه مشغول به کار باشد و روز دیگر تعطیل در هفته به جای جمعه داشته باشد. 40 درصد مزد هر ساعت کار در روز جمعه به عنوان فوق العاده جمعه کاری دریافت می نماید. در خصوص ماموریت هم یک روز حقوق اضافه تر بابت هر روز ماموریت دریافت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا