دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورخ 1400.05.12: در اجراي اصل 44 قانون اساسي و درجهت حمايت از توليد و كوچك شدن دولت و تبديل و واگذاري شركتهاي دولتي به بخش خصوصي، بسياري از شركتهاي دولتي از وضع حاكميتي (دولتي) تغيير و به شكل خصوصي (و سود آوري شخصي) تغيير يافتند.
يكي از شركتهاي مربوطه شركت –خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن- مي باشد كه اين روند راي طي كرده است و اكنون به عنوان شركت خصوصي شناخته مي شود.

تبديل وضعيت شركتهاي دولتي به خصوصي

از آنجاييكه در زمان دولتي بودن شركتها، شرايط و ضوابط خاصي بر نحوه عملكرد آنها وجود دارد و كليه پرداختيها از باب حفظ و بهبود مسائل و امور حاكميتي ست كه پس از واگذاري و تبديل وضع به خصوصي، معيارها تغيير يافته و ديگر چنين معياري اصل نبوده و ايده آل هاي مديريتي شركت خصوصي شده به سودآوري شخصي تغيير مي يابد، فلذا امكان تغيير در برخي مزاياي پرداختي (نه حقوق ثابت) در اين شرايط محتمل بنظر ميرسد.

مستند به ماده 36 قانون كار، مزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزاياي ثابت پرداخت به تبع شغل و طبق تبصره 3 همان ماده، مزاياي رفاهي و انگيزشي جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمي شوند.

بدين معنا كه در صورت تغيير وضع كارگاه از دولتي به خصوصي، كارفرماي جديد حق كسر از مزد ثابت و مبنا را ندارد وليكن به سبب تغيير در ماهيت كارفرما، اصلاح و گاها كاهش (يا در برخي موارد افزايش) مزاياي پرداختي به سبب تغيير قانون حاكم بر نوع رابطه استخدامي امري جايز شمرده ميشود.

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 1

همچنين در راي وحدت رويه 2033 مورخ 97.11.09 هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام داشته كه پرداخت مازاد بر حداقلهاي قانوني در صلاحيت انحصاري و بنا به تمايل كارفرمايان مشمول قانون كار مي باشد كه خود دليل موجه ديگري جهت تغيير در نوع پرداختهاي مشابه مي باشد.

گردش كار دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

تعدادي از شعب ديوان، كسر مزاياي كاركنان شركت خصوصي شده اي كه قبلا دولتي بوده است را اقدامي غير قانوني دانسته و نسبت به نقض آراي مغاير با اين حكم اقدام نمودند و شعب ديگري اين آرا را تاييد نمودند.

فلذا با اعلام شخص ثالث نسبت به اعلام تعارض در آراي صادره در شعب ديوان عدالت اداري، پرونده جهت طرح به هيات عمومي ديوان احاله و نهايتا منجر به صدور راي وحدت رويه گرديد. كه طبق اين راي در صورت تغيير وضعيت حقوقي شركتهاي دولتي به خصوصي، تكليف پرداخت مزاياي دوره دولتي به كاركنان شركت خصوصي شده وجاهت قانوني نداشته و ادامه پرداخت، حذف، كاهش يا افزايش آن در صلاحيت خاص و انحصاري كارفرمايان ميباشد. و با شرحي كه گذشت ديده بان حقوق كار ايران نيز همسو و همنظر با هيات عمومي ديوان عدالت اداري مي باشد.

مع الوصف راي وحدت رويه شماره 1322 مورخ 1400.05.12 هيات عمومي ديوان عدالت اداري به شرح ذيل است:

رأی هیأت عمومی

الف- تعارض در آراء محرز است.

ب- براساس ماده 36 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369، مزد ثابت مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است و به موجب تبصره 3 همین ماده:

«مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.»

بنا به مراتب فوق و با عنایت به اینکه برمبنای ملاک رأی وحدت رویه شماره 2033-9؍11؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، با خصوصی شدن شرکتهای دولتی، مقررات قانون کار بر آنها حاکم شده و پس از تغییر وضعیت حقوقی این شرکتها و تبدیل آنها به شرکتهای غیردولتی دلیلی بر ادامه پرداخت مزایای مقرر در دوره دولتی بودن آنها به کارگران شرکتهای فوق وجود ندارد و در هیچ یک از مقررات قانون کار نیز تکلیفی به کارفرمایان مبنی بر پرداخت ارقام یا امتیازات فراتر از قواعد امری قانون کار تحمیل نشده و پرداخت مزایای مازاد بر حـداقل های قانونی در صـلاحیت انحصـاری کارفرمـایان است، بنابراین شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن تکلیفی به پرداخت مزایای رفاهی به کارگران خود ندارد و رأی شماره 9809970903904091-10؍12؍1398 (صادره از شعبه 62 دیوان عدالت اداری) که بر رد شکایت صادر شده، صحیح و منطبق با موازین قانونی است.

این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

                                                             مهدی دربین

                                                             هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

                                                           معاون قضایی دیوان عدالت اداری

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

ضمائم قانونی این پست:

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 2

رأی وحدت رویه شماره 2033-9؍11؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

راي وحدت رويه شماره 1322 مورخ 1400.05.12 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

قانون اساسي

مقالات مرتبط

پربازدیدترین‌های ماه

نحوه محاسبه مطالبات ضمن قرارداد کار

یکی از دغدغه های اصلی کارگران و کارفرمایان نحوه محاسبه مطالبات ضمن قرارداد کار (حق مسکن، بن کارگری، اضافه کاری، تعطیل کاری، شبکاری، نوبت کاری، حق اولاد، مزد) میباشد. با ما در ادامه این پست همراه باشید…

همه چیز در خصوص بازنشستگی

همه چیز در خصوص بازنشستگی:در این مبحث به موضوع بازنشستگی واجدین شرایط طبق قانون تامین اجتماعی می پردازیم.بموجب بند 15 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی عبارتست از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون….

نهادهای عمومی غیر دولتی در قانون کار

نهادهای عمومی غیر دولتی در قانون کار: برابر ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور،موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی از نظر این قانون واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد تشکیل شده و یا می شود….

كار اجباري و بهره كشي

كار اجباري و بهره كشي از ديگران:
بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم قانون اساسی. (رعایت آزادی انتخاب شغل، و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از…

مقاوله نامه های سازمان بین‌المللی کار (ilo)

سازمان بین‌المللی کار علاوه بر مقاوله نامه که جنبه الزام در صورت پیوستن به آن دارد، توصیه نامه (recommendation) هایی نیز مصوب کرده است که بیشتر جنبه سفارشی و توصیه ای داشته و مقدمه ای برای پیوستن به مقاوله نامه ها محسوب می شود.

در کشور ما نیز ۶ مورد از این توصیه نامه ها به تصویب رسیده که عبارتند از:

بیمه زنان خانه دار و دختران مجرد

یکی از دغدغه‌های زنان خانه دار که شغل دیگری ندارند؛ داشتن بیمه است. زنان خانه دار و دختران مجرد می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه‌ای برای آینده خود و حتی فرزندان خویش داشته باشند. بر همین اساس، این دسته از خانم‌ها (مجرد یا متاهل) می‌توانند در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

مشکل خود را به کارشناسان ما بسپرید

4 پاسخ

  1. سلام
    بازنشسته ی مخابراتم، از سال ۸۸ که شرکت خصوصی شد خیلی از رفاهیات ما رو قطع کردن و دستمون به جایی نرسید، قانونی دستم به جایی میرسه؟

    1. سلام متاسفانه خیر
      رای اشاره شده در رای هیات عمومی که مربوط به سال 97 هست هم دقیقا به شکایات کارکنان مخابرات اشاره داشته که علی رغم اینکه ادارات کار کارکنان این شرکت رو ذیحق برای دریافت رفاهیات بعد از خصوصی شدن دونستن دیوان عدالت اداری رای بر رد این موضوع داد و حالا در خصوص کارکنان راه اهن این رای صادر شد
      پیشتر نیز آرای مشابه در خصوص کارکنان کشتیرانی بوشهر و شهرداری مازندران نیز مبنی بر رد خواسته بیشتر از مزایای مندرج در قانون کار صادر شده است.

پاسخ دادن به Ali لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *