هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری: این هیات ها صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت هیات عمومی است را دارند و با حداقل 15 نفر از قضات دیوان تشکیل می شوند و حضور هر قاضی در هیات های مربوطه منوط به صدور ابلاغ از ناحیه رئیس دیوان جهت عضویت در هیات مربوطه است.

رسيدگي به اختلافات كارگري در ديوان عدالت اداري: رسيدگي در ديوان عدالت اداري به تمامي پرونده ها بر اساس مقررات آن مرجع بوده و پرونده هاي مراجع دادرسي كار از اين حيث مستثني نمي باشد ليكن بايد دانست كه شعبات ديوان به استناد بند 2 ماده 10 و ماده 63 قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري فقط به شيوه شكلي به موضوع رسيدگي مي نمايند

چنانچه از مصوبات و آئین نامه ها و سایر نظامات دولتی و یا موسسات عمومی غیر دولتی در دیوان عدالت اداری شکایت شود رسیدگی به موضوع ابتدا در صلاحیت هیات های تخصصی است که بعد از وصول درخواست ابطال مصوبات و دریافت پاسخ طرف شکایت(مرجع تصویب کننده) اداره کل هیات عمومی پرونده را جهت طرح موضوع به هیات تخصصی ارسال می کند و پرونده با توجه به موضوع آن توسط رئیس دیوان یا معاون قضائی به یکی از هیات ها ارجاع می گردد،

رسمیت جلسات هیات تخصصی

جلسات هیات تخصصی با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت پیدا می کند یعنی حضور ده نفر از پانزده نفر عضو جهت رسمیت جلسه ضروری است و عضویت هر یک از قضات در دو هیات تخصصی یا بیشتر مانعی ندارد و رئیس دیوان برای برخی از قضات می تواند ابلاغ عضویت در دو هیات را صادر نماید.

هیچ یک از قضات دیوان حق ندارند از عضویت و حضور در هیات های تخصصی خوداری کند زیرا به موجب قانون حضور و عضویت در هیات های تخصصی از وظایف و تکالیف قانونی قضات می باشد،رسیدگی در هیات های تخصصی از این جهت که اعضای هیات همگی از قضاتی که نسبت به موضوعات مرتبط رسیدگی می کنند و آشنا با قوانین و مقررات مربوط هستند حایز اهمیت است.

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری 1

رسیدگی در هیات های تخصصی دیوان

هیات های تخصصی به شکایت از مصوبات و آئین نامه ها و سایر نظامات مبادرت به اتخاذ تصیم می نماید در صورتیکه اکثریت بیش از سه چهارم اعضا عقیده بر رد شکایت داشته باشد نسبت به صدور رای اقدام می نماید که رای صادره از هیات تخصصی ظرف 20 روز از جانب رئیس دیوان یا 10 نفر از قضات قابل اعتراض در هیات عمومی است.

و در غیر این صورت چنانچه اکثریت مطلق عقیده بر ورود شکایت یا ابطلال مصوبه داشته باشند یا کمتر از سه چهارم اعضا عقیده بر رد شکایت داشته باشند موضوع جهت رسیدگی به هیات عمومی ارسال می شود نظریه اکثریت و اقلیت اعضای هیات تخصصی در پرونده معکوس می شود و نظریه هیات تخصصی در این قسمت برای هیات عمومی جنبه مشورتی خواهد داشت.

آیین نامه اداره جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری مورخ93/11/15 منتشر شد.

ضمائم قانونی این پست:

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری 2
آیین نامه اداره جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری مورخ93/11/15

مقالات مرتبط

پربازدیدترین‌های ماه

اصول كلي حاكم بر قرارداد كار

ماده 10 قانون مدني اصـل مهـم آزادي قـراردادي را بيـان مي نمايد. اين اصل نتيجه اصل حاكميت اراده است و اجمالا معناي آن اين است كه اشخاص مي توانند بدون نياز به اذن و تصريح قانونگـذار نـسبت بـه انعقـاد قـرارداد اقـدام نمـوده و شرايط آن را با توافق و تراضي يكديگر و به دلخواه تعيين نمايند. اصول كلي حاكم بر قرارداد كار تعیین کننده میباشد.

شرايط اساسي صحت قرارداد كار

شرط اساسی انعقاد قرارداد کار : به علاوه انعقاد قرارداد كار از روي اكراه نيز موجب عدم صحت قرارداد خواهـد شـد . البتـه بايد توجه داشت كه اكراه در اصطلاح حقوقي معناي خاصي دارد كه دقيقا بر معناي متداول عرفي آن منطبق نيست.

دادنامه شماره 30 هيات تخصصي كار، بيمه و تامين اجتماعي مورخ 28/01/1400

در بخشنامه معترض عنه اشاره گردیده «… در طول دوره ماموریت، زمانی که کارگر صرفا برای انجام کار صرف می کند ساعت کار وی محسوب می شود و چنانچه این زمان بیش از ساعت کار قانونی وی باشد کارگر مستحق دریافت فوق العاده اضافه کاری خواهد بود …»، لذا این بخشنامه پرداخت فوق العاده اضافه کاری بابت انجام کار اضافی در زمان ماموریت را ممکن دانسته و نفی ننموده است…..

قوانین ساعات کار و اضافه کاری کارگران

ساعات کار و اضافه کاری کارگران مشمول قانون کار در ماده ۵۱ قانون کار و تبصره ۱ و ۲ همان ماده و برای کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی در ماده ۵۲ قانون کار تعیین شده است. برابر با تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار مجموع ساعات کار هفتگی کارگران نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز نماید. ماهیت برخی مشاغل و کارها و کارگاه ها به نحوی است که ساعات کار کارگران از این مقدار بیشتر می شود.

مشکل خود را به کارشناسان ما بسپرید

4 پاسخ

    1. سلام همانطور که توضیح داده شد ارای هیات تخصصی نیز لازم التباع است لیکن چنانچه اکثریت مطلق عقیده بر ورود شکایت یا ابطلال مصوبه داشته باشند یا کمتر از سه چهارم اعضا عقیده بر رد شکایت داشته باشند موضوع جهت رسیدگی به هیات عمومی ارسال می شود نظریه اکثریت و اقلیت اعضای هیات تخصصی در پرونده معکوس می شود و نظریه هیات تخصصی در این قسمت برای هیات عمومی جنبه مشورتی خواهد داشت.

پاسخ دادن به محمد رضا سلوکی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *