دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورخ 1400.05.12: در اجراي اصل 44 قانون اساسي و درجهت حمايت از توليد و كوچك شدن دولت و تبديل و واگذاري شركتهاي دولتي به بخش خصوصي، بسياري از شركتهاي دولتي از وضع حاكميتي (دولتي) تغيير و به شكل خصوصي (و سود آوري شخصي) تغيير يافتند.
يكي از شركتهاي مربوطه شركت –خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن- مي باشد كه اين روند راي طي كرده است و اكنون به عنوان شركت خصوصي شناخته مي شود.

تبديل وضعيت شركتهاي دولتي به خصوصي

از آنجاييكه در زمان دولتي بودن شركتها، شرايط و ضوابط خاصي بر نحوه عملكرد آنها وجود دارد و كليه پرداختيها از باب حفظ و بهبود مسائل و امور حاكميتي ست كه پس از واگذاري و تبديل وضع به خصوصي، معيارها تغيير يافته و ديگر چنين معياري اصل نبوده و ايده آل هاي مديريتي شركت خصوصي شده به سودآوري شخصي تغيير مي يابد، فلذا امكان تغيير در برخي مزاياي پرداختي (نه حقوق ثابت) در اين شرايط محتمل بنظر ميرسد.

مستند به ماده 36 قانون كار، مزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزاياي ثابت پرداخت به تبع شغل و طبق تبصره 3 همان ماده، مزاياي رفاهي و انگيزشي جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمي شوند.

بدين معنا كه در صورت تغيير وضع كارگاه از دولتي به خصوصي، كارفرماي جديد حق كسر از مزد ثابت و مبنا را ندارد وليكن به سبب تغيير در ماهيت كارفرما، اصلاح و گاها كاهش (يا در برخي موارد افزايش) مزاياي پرداختي به سبب تغيير قانون حاكم بر نوع رابطه استخدامي امري جايز شمرده ميشود.

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 1

همچنين در راي وحدت رويه 2033 مورخ 97.11.09 هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام داشته كه پرداخت مازاد بر حداقلهاي قانوني در صلاحيت انحصاري و بنا به تمايل كارفرمايان مشمول قانون كار مي باشد كه خود دليل موجه ديگري جهت تغيير در نوع پرداختهاي مشابه مي باشد.

گردش كار دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

تعدادي از شعب ديوان، كسر مزاياي كاركنان شركت خصوصي شده اي كه قبلا دولتي بوده است را اقدامي غير قانوني دانسته و نسبت به نقض آراي مغاير با اين حكم اقدام نمودند و شعب ديگري اين آرا را تاييد نمودند.

فلذا با اعلام شخص ثالث نسبت به اعلام تعارض در آراي صادره در شعب ديوان عدالت اداري، پرونده جهت طرح به هيات عمومي ديوان احاله و نهايتا منجر به صدور راي وحدت رويه گرديد. كه طبق اين راي در صورت تغيير وضعيت حقوقي شركتهاي دولتي به خصوصي، تكليف پرداخت مزاياي دوره دولتي به كاركنان شركت خصوصي شده وجاهت قانوني نداشته و ادامه پرداخت، حذف، كاهش يا افزايش آن در صلاحيت خاص و انحصاري كارفرمايان ميباشد. و با شرحي كه گذشت ديده بان حقوق كار ايران نيز همسو و همنظر با هيات عمومي ديوان عدالت اداري مي باشد.

مع الوصف راي وحدت رويه شماره 1322 مورخ 1400.05.12 هيات عمومي ديوان عدالت اداري به شرح ذيل است:

رأی هیأت عمومی

الف- تعارض در آراء محرز است.

ب- براساس ماده 36 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369، مزد ثابت مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است و به موجب تبصره 3 همین ماده:

«مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.»

بنا به مراتب فوق و با عنایت به اینکه برمبنای ملاک رأی وحدت رویه شماره 2033-9؍11؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، با خصوصی شدن شرکتهای دولتی، مقررات قانون کار بر آنها حاکم شده و پس از تغییر وضعیت حقوقی این شرکتها و تبدیل آنها به شرکتهای غیردولتی دلیلی بر ادامه پرداخت مزایای مقرر در دوره دولتی بودن آنها به کارگران شرکتهای فوق وجود ندارد و در هیچ یک از مقررات قانون کار نیز تکلیفی به کارفرمایان مبنی بر پرداخت ارقام یا امتیازات فراتر از قواعد امری قانون کار تحمیل نشده و پرداخت مزایای مازاد بر حـداقل های قانونی در صـلاحیت انحصـاری کارفرمـایان است، بنابراین شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن تکلیفی به پرداخت مزایای رفاهی به کارگران خود ندارد و رأی شماره 9809970903904091-10؍12؍1398 (صادره از شعبه 62 دیوان عدالت اداری) که بر رد شکایت صادر شده، صحیح و منطبق با موازین قانونی است.

این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

                                                             مهدی دربین

                                                             هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

                                                           معاون قضایی دیوان عدالت اداری

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

ضمائم قانونی این پست:

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 2

رأی وحدت رویه شماره 2033-9؍11؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

راي وحدت رويه شماره 1322 مورخ 1400.05.12 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

قانون اساسي

مقالات مرتبط

پربازدیدترین‌های ماه

قانون کار و کارگاه های خانوادگی

قانون کار و کارگاه های خانوادگی: در زمینه انجام کار بین اعضای یک خانواده پرسشها و مسائل چندی مطرح می شود که از دیدگاه حقوق کار و قانون کار قابل تعمق و بررسی است.

قانون کار و ویژگی ها

قانون کار و ویژگی ها: یکی از منابع و ماخذ مهم و اصلی حقوق کار در هر کشوری قانون کار

دادنامه 521 هيات عمومي ديوان عدالت اداری

دادنامه 521 هيات عمومي ديوان عدالت اداری به تاریخ 1401/3/17 : «رسيدگي به اختلافات ناشي از پرداخت مزاياي خارج از شمول قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان در صلاحيت مراجع حل اختلاف كار مي باشد»

تعریف كار تابع در قانون کار

تعریف كار تابع در قانون کار: در بررسي فعاليت هايي كه افراد براي كسب درآمد انجام مي دهند دو نوع كار قابل تشخيص است : يكي كاري كه فرد در اشتغال مزدبگيري براي ديگري انجام مي دهد كه به آن كار تابع نيز گفته مي شود و دوم كاري كه در آن پرداختي تحت عنوان مزد انجام نمي شود و در اين نوع اشتغال…

پیدایش دادرسی کار در جهان

پیدایش دادرسی کار در جهان: نخستین نشانه ها از دخالت دولت در رابطه کارگری و کارفرمایی را می توان در “فرمان والی کرمان و سیستان و بلوچستان درباره حمایت از کارگران کارگاه های قالی بافی”در تاریخ 25آذر 1322 مشاده نمود؛…

خدمات رفاهی کارگران

……………کارفرمایانی که از فراهم نمودن شرایط رفاهی عنوان شده برای کارگران خودداری نمایند به مجازات مقرر در ماده 173 قانون کار محکوم خواهند شد……

مشکل خود را به کارشناسان ما بسپرید

4 پاسخ

  1. سلام
    بازنشسته ی مخابراتم، از سال ۸۸ که شرکت خصوصی شد خیلی از رفاهیات ما رو قطع کردن و دستمون به جایی نرسید، قانونی دستم به جایی میرسه؟

    1. سلام متاسفانه خیر
      رای اشاره شده در رای هیات عمومی که مربوط به سال 97 هست هم دقیقا به شکایات کارکنان مخابرات اشاره داشته که علی رغم اینکه ادارات کار کارکنان این شرکت رو ذیحق برای دریافت رفاهیات بعد از خصوصی شدن دونستن دیوان عدالت اداری رای بر رد این موضوع داد و حالا در خصوص کارکنان راه اهن این رای صادر شد
      پیشتر نیز آرای مشابه در خصوص کارکنان کشتیرانی بوشهر و شهرداری مازندران نیز مبنی بر رد خواسته بیشتر از مزایای مندرج در قانون کار صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *