جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
برداشت قانونی از مزد کارگر

برداشت از مزد کارگر و يا توقيف آن قانونی است

برداشت از مزد کارگر و يا توقيف آن قانونی است؟

برداشت از مزد کارگر و يا توقيف آن نياز به مجوز دارد كه در مواردي اين جواز در قانون پيش بيني شده و در مواردي نيز هر گونه برداشت منوط به حكم مراجع قانوني است.

1- برداشت مستقيم مزد توسط كارفرما

به موجب ماده 45 قانون كار،كارفرما مجاز است در موارد زير از مزد كارگر برداشت نمايد.

الف) به موجب مقررات تا ميزان معيني از حقوق و مزاياي كارگران معاف از پرداخت ماليات بوده و مازاد بر آم اساس ميزان پرداخت مستوجب برداشت درصدي از آن به عنوان ماليات است و كسر و حواله آن به اداره دارايي مربوط از وظايف كارفرماست.علاوه برآن وجوه ديگري نيز به عنوان عيدي و پاداش و غيره پزداخت مي شود ممكن است مشمول كسوران قانوني قرار گيرد،همچنين 7% به عنوان حق بيمه سازمان تامین اجتماعی را از حقوق كارگران كسر و باضافه درصدي كه مربوط به كارفرما مي باشد يكجا از ناحيه كارفرما حواله مي شود لذا برداشت اين گونه وجوه از دريافتي كارگر توسط كارفرما مجاز است.

برداشت از مزد کارگر و يا توقيف آن قانونی است 1

ب) هنگامي كه كارفرما به عنوان مساعده وجهي به كارگر داده باشد.

ج) اقساط وام هايي كه كارفرما به كارگر داده است طبق ضوابط مربوطه،بديهي است ميزان اقساط بازپرداخت در لحظه دريافت آن بايد با توافق طرفين معين گردد.

د) چنانچه بر اثر اشتباه محاسبه مبلغي اضافه پرداخت شده باشد.

ه ) مال الاجاره خانه سازماني كه اجاره آن با توافق تعيين شده است.

و) وجوهي كه كارگر بابت خريد اجناس ضروري به شركت هاي تعاوني مصرف همان كارگاه بدهكار است.

بنابراين در برخی موارد برداشت از مزد کارگر و يا توقيف آن قانونی است و به جز موارد مذكور برداشت از مزد توسط كارفرما مجاز نيست مگر اينكه از طرف مراجع قانوني حكمي صادر شده باشد.

  • 2-برداشت از مزد كارگر و توقيف آن با حكم مراجع قانوني و حمايت از آن

صفحه اصلی

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
حداقل دستمزد سال 99 چقدر شد؟

جدول زیر میزان قطعی افزایش مزد سال 99 مصوب شورای عالی کار میباشد که در صورت تصویب هیات وزیران حق مسکن به 2000000 ریال افزایش خواهد یافت و در حال حاضر مبلغ آن همچون سال گذشته 1000000 ریال باقی خواهد ماند.

قانون كار و اتباع خارجي

اشتغال اتباع بيگانه و قانون كار و اتباع خارجي از مسائلي است كه در همه كشورها اعم از اين كه مهاجرپذير باشند با مهاجرفرست با محدوديتها و ممنوعيتهايي مواجه است.مهاجرت نيروي كار و مبادله نيروي انساني ماهر و متخصص بين كشورها منتهي به وضع و تدوين و تصويب مقرراتي در زمينه نحوه و چگونگي به كارگيري و اشتغال اتباع خارجي در كشور ها شده است.

دادنامه 342 – 343 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

طبق تفسيري كه هيات عمومي ديوان از اين قسمت مقاوله نامه داشته، به سبب عدم ذكر پرداختهاي ارزي در تعريف مزد پايه، فلذا اينگونه پرداختها، و با بيشتر كردن دامنه آن (هرنوع پرداختي مربوط به كار بر روي شناور) را جزئي از دستمزد پايه محسوب نكرده است.
بنابراین پرداختی‌های ارزی و هر نوع پرداختی که مربوط به کار بر روی شناور می‌باشد جزو دستمزد پایه محسوب نمی‌شود و قابل احتساب در مزایای پایان کار

دادنامه 521 هيات عمومي ديوان عدالت اداری

دادنامه 521 هيات عمومي ديوان عدالت اداری به تاریخ 1401/3/17 : «رسيدگي به اختلافات ناشي از پرداخت مزاياي خارج از شمول قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان در صلاحيت مراجع حل اختلاف كار مي باشد»

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فهرست مطالب

جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.