جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

تعاريف در حقوق کار

تعاريف در حقوق کار – تعريف كار

از نظر لغوي كار به معناي فعل و عمل و كردار انسان است و در اصطلاح، كار فعاليتي است نسبتا دائمي كه به توليد كالا يا خدمات مي انجامد و به آن دستمزدي تعلق مي گيرد.به عقيده ي بعضي از صاحب نظران در تعريف كار به نوع خاصي از كار توجه نشده است،بلكه كار را در مفهوم عام سرچشمه ي انباشت ثروت و سرمايه و نهايتا رشد و شكوفايي جوامع تلقي كرده اند.پولكس فن مي گ.يد:مردم سرچشمه ثروت هاي منقول بوده و افزايش ثروت از كار و زحمت آنها ناشي مي شود

كار در تعاريف در حقوق کار در مفهوم حقوقي در قلمرو و مقرراتي قرار مي گيرد كه براي كارگاه ها،كارخانه ها و كارگران موسسات خصوصي و حتي دولتي به صورت غيرمدون و مدون شكل گرفته است.

تعريف كارگر

كارگر ماده 2 قانون كار،كارگر را اينگونه تعريف نموده است:كارگر از لحاظ  اين قانون كسي است كه بر هر عنوان در مقابل دريافت حق السعي اعم از مزد،حقوق،سهم سود و ساير مزايا به درخواست كارفرما كار كند.

تعاريف در حقوق کار 1

با ملاكي كه از تعريف كار بدست مي آيد اصل بر اين است كه هر كس كار خود را با هر عنوان شغلي در مقابل دريافت عوض،تحت تبعيت و بدستور كارفرما انجام دهد تحت پوشش قانون كار قرار مي گيرد مگر از شمول قانون به نحوي مستثني باشد

كارگر يكي از طرفين حقوق كار است و قانون كار با اين باور كه كارگر قدرت برابري با كرفرما را ندارد در جهت حمايت از كارگر به عنوان يكي از قوانين حمايتي تصويب شده است و هدف قانون گذار بر اين بوده است كه با تصويب قانون كار و ورود دولت بر روابط بين كارگر و كارفرما،در جهت حمايت از كارگران اقدام گردد.

تعريف كارفرما

در ماده 3 قانون كار نيز قانونگذار به تعريف كارفرما پرداخته است و بيان نموده است كه كارفرما شخصي است حقيقي يا حقوقي كه كارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دريافت حق السعي كار مي كند،

مديران، و مسولان و به طور عموم كليه كساني كه عهده دار اداره كارگاه هستند نماينده كارفرما محسوب مي شوند و كارفرما مسئول كليه تعهداتي است كه نمايندگان مذكور در قبال كارگر به عهده مي گيرند.

تعاريف در حقوق کار 2

تعريف كارگاه

طبق ماده 4 قانون كار كارگاه محلي است كه كارگر به درخواست كارفرما يا نماينده او در آنجا كار مي كند.

تعاريف در حقوق کار قانون كار در ارتباط با كارگاه به محل اشاره دارد و توجهي به مجموعه ندارد.حتي مواردي را مي توان يافت كه انجام كار در محل خاصي نشود،في المثل شخصي براي رانندگي اتومبيل خود كارگري را اجير كند و يا كاري ابزار و سرمايه خاصي را نخواهد،مانند انجام امور آموزشي كه توسط اساتيد با وجود ساير شرايط كار ارائه ميگردد.

صفحه اصلی

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
قانون کار و کارگاه های خانوادگی

قانون کار و کارگاه های خانوادگی: در زمینه انجام کار بین اعضای یک خانواده پرسشها و مسائل چندی مطرح می شود که از دیدگاه حقوق کار و قانون کار قابل تعمق و بررسی است.

مرخصي بدون حقوق

در مورد مرخصي بدون حقوق توافق طرفين ملاك آغـاز و وقـوع آن خواهـد بـود يعني كارفرما تكليفي به دادن مرخصي بـدون حقـوق بـه كـارگر نـدارد لـيكن در ايـن مـورد از آن ذكر شده و آن مـواردي اسـت كـه 37 استثنايي وجود دارد كه در ماده 67 قانون كار كارگر براي اداي فريضه حج واجب نياز به مرخصي بدون حقوق داشته باشد كه با توجه به بيان ماده مذكور كارفرما مكلف به پذيرش آن خواهد بود ليكن ساير مقررات در مـورد ايـن مورد جاري مي باشد.

غرامت دستمزد ایام بیماری

همانطور که می دانید بیمه شدکان در سازمان تامین اجتماعی علائه بر دریافت سابقه و خدمات درمانی از خدمات دیگری نیز بهره مند می شوند که یکی از مهمترین این خدمات در دسته کمک های کوتاه مدت و تحت عنوان غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود. بنابر این خدمت در مواردی که بیمه شده به دلیل بیماری یا بروز حوادث ناشی و غیر ناشی از کار و یا بیماریهای حرفه ای، به طور موقت، توانایی انجام کار را نداشته باشد و به تبع آن از دریافت مزد و حقوق محروم شود، سازمان تامین اجتماعی با رعایت شرایط قانونی بخشی از حقوق و دستمزد او را در این مدت جبران می کند.

بازرسی کار (بخش دوم)

بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار حق ندارند اسرار و اطلاعات و یا نام اشخاصی را که به آنان اطلاعات دادند حتی پس از انفصال از خدمت فاش نمایند در غیر اینصورت مشمول مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی می شوند.

کارگاه خانوادگی چیست؟

کارگاه خانوادگی چیست؟ اگر در این کارگاه فقط خویشاوندان درجه یک از طبقه اول (پدر، مادر، همسر و فرزندان کارفرما) مشغول بکار باشند، آن کارگاه خانوادگی اطلاق میشود و اگر…

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فهرست مطالب

جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.