جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
تبعیت در کار

تعریف كار تابع در قانون کار

تعریف كار تابع در قانون کار: در بررسي فعاليت هايي كه افراد براي كسب درآمد انجام مي دهند دو نوع كار قابل تشخيص است : يكي كاري كه فرد در اشتغال مزدبگيري براي ديگري انجام مي دهد كه به آن كار تابع نيز گفته مي شود و دوم كاري كه در آن پرداختي تحت عنوان مزد انجام نمي شود و در اين نوع اشتغال افراد براي خودشان كار مي كنند و درآمد حاصل از كار نيز در اختيار و مالكيت خود آنان قرار مي گيرد.

تشخیص کار تابع

براي تشخيص رابطه كارگري و كارفرمايي و شمول يا عدم شمول قانون كار بر اين رابطه احراز كار تابع از اهميت ويژه اي برخوردار است در ادامه اگر رابطه طرفين نوع عقد وكالت يا پيمانكاري و يا قرارداد مشاركت باشد اين امر به معني عدم احراز كار تابع و فقدان رابطه كارگري و كارفرمايي بين طرفين و در نتيجه عدم شمول قانون كار بر رابطه طرفين خواهد بود.

در كار تابع افراد نيروي كار خود را در مقابل ما به ازاي كار يعني دريافت مزد يا حقوق در اختيار كارفرما قرار مي دهند به اين جهت به اين نوع كار كار براي ديگري نيز مي گويند.

مواد 2و3و4 قانون كار در تعريف كارگر و كارفرما و كارگاه طوري تنظيم گرديده اند كه موضوع آنها صرفا كار تابع را شامل مي شود. مثلا برابر ماده 2 قانون كار كارگر به كسي گفته مي شود كه در مقابل دريافت حق السعي به درخواست كارفرما كار مي كند(كارتابع) و يا وقتي قانون كار در ماده 3 كارفرما را شخص حقيقي يا حقوقي تعريف ميكند كه كارگر به درخواست و به حساب وي در قبال حق السعي كار انجام مي دهد اين تعريف متوجه كار تابع است و همچنين در تعريف كارگاه موضوع ماده 4 كه كارگاه را محلي مي داند كه در آن جا كارگر به درخواست كارفرما كار ميكند منظور قانونگذار كار تابع يا كار براي ديگري است.

در كار تابع به عامل كار انجام كار كارگر و كسي كه كار براي او انجام ميشود كارفرما و محل انجام كار را كارگاه مي گويند.

تعریف كار تابع در قانون کار

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی

قراردادهای پیمانکاری مشمول حق بیمه دارای تنوع بوده و شاید یکی از بحث برانگیزترین موارد آن حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی هستند که موضوع آن توسط شخص پیمانکار و به صورت انفرادی قابل انجام است.

قانون کار و ویژگی ها

قانون کار و ویژگی ها: یکی از منابع و ماخذ مهم و اصلی حقوق کار در هر کشوری قانون کار

تعریف ابلاغ در آیین دادرسی کار

موضوع ابلاغ آن چیزی است که باید به اطلاع مخاطب ابلاغ برسد به موجب ماده 34 آیین دادرسی کار ” یک نسخه از دادخواست و ضمایم آن به خوانده یا خواندگان ابلاغ خواهد شد و همچنین وقت رسیدگی به خواهان و خوانده ابلاغ شود” ماده 105 اشعار می دارد “دادنامه حداقل در سه نسخه…

ابطال بخشنامه مصوبه مزد 99

ابطال بخشنامه مصوبه مزد 99 از آنجاییکه رای هیات تخصصی در زمستان سال 99 صادر گردیده و صدور رای هیات عمومی حتی شاید تا….

مراجع حل اختلاف کار

مراجع حل اختلاف کار شامل هیات تشخیص (بدوی) که از سه نماینده (یک نماینده وزارت کار- یک نفر نماینده نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان – و یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان) و هیات حل اختلاف….

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فهرست مطالب

جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.