جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

فهرست مطالب

دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورخ 1400.05.12: در اجراي اصل 44 قانون اساسي و درجهت حمايت از توليد و كوچك شدن دولت و تبديل و واگذاري شركتهاي دولتي به بخش خصوصي، بسياري از شركتهاي دولتي از وضع حاكميتي (دولتي) تغيير و به شكل خصوصي (و سود آوري شخصي) تغيير يافتند.

يكي از شركتهاي مربوطه شركت –خدمات مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن- مي باشد كه اين روند راي طي كرده است و اكنون به عنوان شركت خصوصي شناخته مي شود.

تبديل وضعيت شركتهاي دولتي به خصوصي

از آنجاييكه در زمان دولتي بودن شركتها، شرايط و ضوابط خاصي بر نحوه عملكرد آنها وجود دارد و كليه پرداختيها از باب حفظ و بهبود مسائل و امور حاكميتي ست كه پس از واگذاري و تبديل وضع به خصوصي، معيارها تغيير يافته و ديگر چنين معياري اصل نبوده و ايده آل هاي مديريتي شركت خصوصي شده به سودآوري شخصي تغيير مي يابد، فلذا امكان تغيير در برخي مزاياي پرداختي (نه حقوق ثابت) در اين شرايط محتمل بنظر ميرسد.

مستند به ماده 36 قانون كار، مزد ثابت عبارتست از مجموع مزد شغل و مزاياي ثابت پرداخت به تبع شغل و طبق تبصره 3 همان ماده، مزاياي رفاهي و انگيزشي جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمي شوند.

بدين معنا كه در صورت تغيير وضع كارگاه از دولتي به خصوصي، كارفرماي جديد حق كسر از مزد ثابت و مبنا را ندارد وليكن به سبب تغيير در ماهيت كارفرما، اصلاح و گاها كاهش (يا در برخي موارد افزايش) مزاياي پرداختي به سبب تغيير قانون حاكم بر نوع رابطه استخدامي امري جايز شمرده ميشود.

همچنين در راي وحدت رويه 2033 مورخ 97.11.09 هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام داشته كه پرداخت مازاد بر حداقلهاي قانوني در صلاحيت انحصاري و بنا به تمايل كارفرمايان مشمول قانون كار مي باشد كه خود دليل موجه ديگري جهت تغيير در نوع پرداختهاي مشابه مي باشد.

بنر قرارداد کار - شکایت از کارفرما بابت بیمه

گردش كار دادنامه 1322 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

تعدادي از شعب ديوان، كسر مزاياي كاركنان شركت خصوصي شده اي كه قبلا دولتي بوده است را اقدامي غير قانوني دانسته و نسبت به نقض آراي مغاير با اين حكم اقدام نمودند و شعب ديگري اين آرا را تاييد نمودند.

فلذا با اعلام شخص ثالث نسبت به اعلام تعارض در آراي صادره در شعب ديوان عدالت اداري، پرونده جهت طرح به هيات عمومي ديوان احاله و نهايتا منجر به صدور راي وحدت رويه گرديد. كه طبق اين راي در صورت تغيير وضعيت حقوقي شركتهاي دولتي به خصوصي، تكليف پرداخت مزاياي دوره دولتي به كاركنان شركت خصوصي شده وجاهت قانوني نداشته و ادامه پرداخت، حذف، كاهش يا افزايش آن در صلاحيت خاص و انحصاري كارفرمايان ميباشد. و با شرحي كه گذشت ديده بان حقوق كار ايران نيز همسو و همنظر با هيات عمومي ديوان عدالت اداري مي باشد.

مع الوصف راي وحدت رويه شماره 1322 مورخ 1400.05.12 هيات عمومي ديوان عدالت اداري به شرح ذيل است:

رأی هیأت عمومی

الف- تعارض در آراء محرز است.

ب- براساس ماده 36 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369، مزد ثابت مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است و به موجب تبصره 3 همین ماده:

«مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.»

بنا به مراتب فوق و با عنایت به اینکه برمبنای ملاک رأی وحدت رویه شماره 2033-9؍11؍1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، با خصوصی شدن شرکتهای دولتی، مقررات قانون کار بر آنها حاکم شده و پس از تغییر وضعیت حقوقی این شرکتها و تبدیل آنها به شرکتهای غیردولتی دلیلی بر ادامه پرداخت مزایای مقرر در دوره دولتی بودن آنها به کارگران شرکتهای فوق وجود ندارد و در هیچ یک از مقررات قانون کار نیز تکلیفی به کارفرمایان مبنی بر پرداخت ارقام یا امتیازات فراتر از قواعد امری قانون کار تحمیل نشده و پرداخت مزایای مازاد بر حـداقل های قانونی در صـلاحیت انحصـاری کارفرمـایان است، بنابراین شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن تکلیفی به پرداخت مزایای رفاهی به کارگران خود ندارد و رأی شماره 9809970903904091-10؍12؍1398 (صادره از شعبه 62 دیوان عدالت اداری) که بر رد شکایت صادر شده، صحیح و منطبق با موازین قانونی است.

این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

                                                             مهدی دربین

                                                             هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

                                                           معاون قضایی دیوان عدالت اداری

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

4 پاسخ

  1. سلام
    بازنشسته ی مخابراتم، از سال ۸۸ که شرکت خصوصی شد خیلی از رفاهیات ما رو قطع کردن و دستمون به جایی نرسید، قانونی دستم به جایی میرسه؟

    1. سلام متاسفانه خیر
      رای اشاره شده در رای هیات عمومی که مربوط به سال 97 هست هم دقیقا به شکایات کارکنان مخابرات اشاره داشته که علی رغم اینکه ادارات کار کارکنان این شرکت رو ذیحق برای دریافت رفاهیات بعد از خصوصی شدن دونستن دیوان عدالت اداری رای بر رد این موضوع داد و حالا در خصوص کارکنان راه اهن این رای صادر شد
      پیشتر نیز آرای مشابه در خصوص کارکنان کشتیرانی بوشهر و شهرداری مازندران نیز مبنی بر رد خواسته بیشتر از مزایای مندرج در قانون کار صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
چگونگی و نحوه انجام ابلاغ

چگونگی و نحوه انجام ابلاغ: بعد از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی و تشکیل پرونده،متصدی تشکیل پرونده،مبادرت به صدور اخطاریه موضوع ماده 36 آیین دادرسی کار می نماید.اخطاریه موضوع ماده 36 قانون آیین دادرسی کار برگی یا نوشته ای است که موجب آن ماده باید حاوی مطالب زیر باشد:1-مشخصات طرفین دعوا 2-……

حوادث ناشی از کار کارگران

در صورت رخ دادن حوادث ناشی از کار وظیفه کارفرما چه می باشد؟
ولا) مستند به ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت رخ دادن حوادث ناشی از کار کارفرما مکلف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از از تشدید وضع حادثه دیده انجام داده و مراتب را ظرف سه روز کاری کتبا به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند لازم به ذکر است…

كار اجباري و بهره كشي

كار اجباري و بهره كشي از ديگران:
بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم قانون اساسی. (رعایت آزادی انتخاب شغل، و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از…

دادنامه 1272 هیات تخصصی دیوان عدالت اداری

پس از صدور آرای چند پهلو از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری (آرای شماره 186 مورخ 98/02/17 و 3328 مورخ 98/11/29) که منجر به تفاسیر مختلف و متناقض حقوقی از سوی متخصصین این حوزه و جامعه کارگری گردید، هیات تخصصی کار بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مجددا در رایی تاکید نمود که مبنای محاسبه سنوات خدمت، عیدی و امثالهم صرفا مزد یا حقوق بوده و حق السعی جایگاهی در محاسبه این موارد ندارد….

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی: سابقه بیمه و همچنین حق بیمه پرداخت شده از مهمترین موضوعات در ارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می باشد و بیمه شدگان برای دریافت خدماتی از قبیل بازنشستگی و از کار افتادگی می بایست میزان مشخصی از حق بیمه را در مدت معین به سازمان پرداخت نمایند.فرض کنید کارفرمائی به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارکنان خودداری نموده باشد و آنان را از امتیازات و مزایای مربوط به تامین اجتماعی محروم نموده باشد. به نظر شما این تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه رافع مسئولیت تامین اجتماعی در قبال بیمه شده خواهد شد و بیمه شده باید از حق و حقوق خود منصرف شود؟
دستور‌العمل ادعای سوابق گذشته بیمه شدگان (539‏‏/5000 مورخ 21‏‏/6‏‏/88) در این خصوص ابلاغ گردیده است….

بازرسی کار (بخش اول)

بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در حدود وظایف خود، حق دارند بدون اطلاع قبلی و در هر موقع از شبانه روز به کارگاههای مشمول وارد شده و بازرسی نمایند و حتی دفاتر را بررسی نموده و نمونه موادی که کارگران با آن در تماس هستند از کارفرما در قبال اخذ رسید تحویل بگیرند…

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.