جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

دریافت دو حقوق بازنشستگی

فهرست مطالب

بارها این سوال مطرح شده است که آیا میتوان به صورت همزمان برای دریافت دو حقوق از سازمان تامین اجتماعی و یا سایر صندوق ها اقدام نمود یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است اما در همین ابتدای کار باید به آقایان بگوئیم که این موضوع شامل حال شما نخواهد بود. و اما خانم ها میتوانند دو حقوق بازنشستگی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند، یک مورد حقوقی هست که خودشان به عنوان بازنشسته از سازمان دریافت مینمایند و مورد دوم حقوقی هست که از بابت بازنشستگی همسر فوت شده خود دریافت خواهند نمود.

پس بنابر این بانوان محترم که همسرشان فوت گردیده و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی بوده اند علاوه بر حقوق دریافتی خود حقوق همسرشان را نیز می توانند از سازمان مطالبه نمایند.

در وافع شما یک حقوق را به عنوان بازنشسته از سازمان دریافت می نمائید و یک حقوق نیز تحت عنوان بازمانده (دریافتی از بابت همسر فوت شده).

دریافت دو حقوق بازنشستگی
دریافت دو حقوق بازنشستگی 1

دریافت دو حقوق بازنشستگی از صندوق های دیگر هم امکان پذیر است؟

همچنین لازم به ذکر است که این قانون فقط مرتبط به بازنشستگان تامین اجتماعی نبوده و سایر صندوق ها نیز مکلف به رعایت قانون مذکور می باشند، به عنوان مثال:

تنها در صندق بازنشستگی کشوری بیش از 34هزار نفر دوحقوق بازنشستگی دریافت می نمایند.

آیا فرزندان هم میتوانند دو حقوق بازنشستگی دریافت نمایند؟


دریافت دو حقوق بازنشستگی

این قانون فقط مشمول همسران نبوده و تمامی بازماندگان حائز شرایط را دربر دارد، بازماندگان در واقع همان وارثان قانونی شخص فوت شده هستند که شامل فرزندان نیز می باشد.

بنابر قانون مورد اشاره فرزندان بازمانده نیز می توانند همزمان حقوق پدر و مادر خود را دریافت نمایند. همچنین براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر حدود 2هزار فرزند دختر در حال دریافت همزمان دو حقوق بازنستگی پدر و مادر خود می باشند.

پاسخ به یک سوال پر تکرار توسط خانم ها: آیا میتوانم همزمان حقوق بازنشستگی شوهر و پدر فوت شده خود را دریافت نمائم؟ پاسخ شما اینبار “بله” نخواهد بود، زیرا هر شخص در یک زمان تنها میتواند یک سرپرست داشته باشد و حقوق و مزایا بابت آن دریافت نماید. پس بنابراین زمانی که شما حقوق همسر متوفی خود را دریافت مینمائید نمیتوانید حقوق پدر متوفی خود را نیز مطالبه نمائید.

مدارک لازم برای برقراری مستمری بازماندگان :

 گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر که از سوی سازمان ثبت احوال صادر شده باشد.

  اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان واجد شرایط

  اصل و تصویر عقد نامه همسر متوفی

  گواهی تحصیلی برای فرزندان پسر بالای 18 سال

  صورتجلسه کمیسیون پزشکی درمورد ازکارافتادگی فرزندان یاپدرومادرویا شوهر(در صورت لزوم)

  مدارک کفالت پدرومادر

  فرم درخواست برقراری مستمری بازماندگان (دریافت فرم)

   تأئید مراتب حادثه توسط واحد اجرایی طبق ضوابط ومقررات ، در صورتیکه فوت بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کارباشد.

   اصل وتصویرانحصاروراثت ( ارائه این مدرک درابتدای برقراری مستمری الزامی نمی باشد اما می بایست  حداکثر تا 9 ماه پس از تاریخ فوت ارائه گردد)

همه چیز در خصوص بازنشستگی

همچنین بخوانید: آیین نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری: این هیات ها صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت هیات عمومی است را دارند و با حداقل 15 نفر از قضات دیوان تشکیل می شوند و حضور هر قاضی در هیات های مربوطه منوط به صدور ابلاغ از ناحیه رئیس دیوان جهت عضویت در هیات مربوطه است.

ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار

ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار:اقرار در لغت به معنای تثبیت کردن و ابقا کردن، استقرار چیزی، ثابت کردن چیزی، خبردادن از حقی می باشد.اقرار یکی از ساده ترین و سنتی ترین و قدیمی ترین طرق اثبات دعوی می باشد. ادله اثبات دعوی در مراجع حل اختلاف کار اقرار …

ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 1400

در ماده ۵۱ قانون کار ساعات کار هفتگی کارگران قانون کار تعیین شده است. در ماده ۵۲ قانون کار نیز ساعات کار قانونی و موظفی کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی تعیین شده است.

بررسی ماده 50 قانون تامین اجتماعی

ماده 50 یکی از مواد قانون تامین اجتماعی است که قانون گذار به منظور حمایت از این نهاد عمومی غیر دولتی برخی از مطالبات آن را درحکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا تلقی کرده است زیرا این سازمان متولی و متصدی یک خدمت عمومی است. در ابتدا نگاهی به متن این ماده قانونی بیاندازیم تا بدانیم در ادامه این مطلب به چه مباحثی پرداخته می شود.

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.