جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورخ 99.10.09:

تكليف كارفرما به پرداخت حق بيمه طبق قانون كار

بموجب ماده 148 قانون كار: «كارفرمايان كارگاههاي مشمول اين قاون مكلفند بر اساس قانون تامين اجتماعي، نسبت به بيمه نمودن كارگران واحد خود اقدام نمايند.»

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 1

ضمانت اجراي ماده 148 در عدم اقدام كارفرما جهت واريز بيمه در ماده 183 قانون كار اعلام گرديده: «كارفرماياني كه بر خلاف مفاد ماده 148 اين قانون از بيمه نمودن كارگران خود، خودداري نمايد، علاوه بر تاديه كليه حقوق متعلق به كارگر (سهم كارفرما) با توجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به جريمه نقدي معادل دو تا ده برابر حق بيمه مربوطه محكوم خواهند شد.»

تكليف كارفرما به پرداخت حق بيمه طبق قانون تامين اجتماعي

طبق تبصره 1 ماده 28 قانون تامين اجتماعي: «از اول سال 1355 حق بيمه سهم كارفرما بيست درصد مزد يا حقوق بيمه شده خواهد بود با احتساب سهم بيمه شده و كمك دولت كل حق بيمه به سي درصد مزد يا حقوق افزايش مي يابد.»

مستند به ماده 36 قانون تامين اجتماعي: «كارفرما مسئول پرداخت حق بيمه سهم خود و بيمه شده به سازمان مي باشد و مكلف است در موقع پرداخت مزد يا حقوق و مزايا سهم بيمه شده را كسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تاديه نمايد. در صورتي كه كارفرما از كسر حق بيمه سهم بيمه شده خودداري كند شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود تاخير كارفرما در پرداخت حق بيمه يا عدم پرداخت آن رافع مسئوليت و تعهدات سازمان در مقابل بيمه شده نخواهد بود.»

نظم عمومي

مستفاد از مواد قانوني مورد اشاره، كارفرما مسئول پرداخت حق بيمه ايام كاركرد كارگرانش مي باشد و در صورت كوتاهي و قصور در انجام اين فعل قانوني، ضامن تاديه و جبران خسارت كارگران مي باشد.

كارگران متضرر نيز ميتوانند در صورت وقوع چنين مشكلاتي در مراجع حل اختلاف موضوع مواد 158 و 160 قانون كار اقدام به طرح دعوي نموده تا اقدام قانوني عليه كارفرما صورت پذيرد.

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 2

حال چنانچه عليرغم اين تكليف قانوني،‌كارفرما از انجام آن سر باز زند و خود شخص كارگر اقدام به پرداخت وجه بيمه به سازمان تامين اجتماعي نمايد تكليف چيست؟

از آنجاييكه موضوع قانون كار، قانون تامين اجتماعي و ساير قوانين مرتبط با آنها در جهت حمايت از قشر كارگر و توليد بوده و عدم تمكين كارفرما از انجام اين تكليف قانوني موجبات برهم خوردن نظم عمومي جامعه مي شود، چنانچه كارگر خود راسا اقدام به پرداخت وجه بيمه به سازمان تامين اجتماعي جهت ايجاد سابقه در كارگاه نمايد، بنوعي اين اختلاف از مصاديق اختلافات كارگري و كارفرمايي موضوع ماده 157 قانون كار مي باشد و كارگران در اين موارد مي توانند در مراجع حل اختلاف كار، اقدام قانوني جهت محكوميت خوانده به بازپرداخت مبلغ بدهي نمايند.

گردش كار

با توجه به صدور آراي متناقض در اين خصوص توسط شعب بدوي و تجديد نظر ديوان عدالت اداري، با اعلام تعارض توسط شخص ثالث، موضوع جهت طرح و بررسي و در صورت لزوم صدور راي وحدت رويه به هيات عمومي ديوان عدالت اداري ارسال شد.

كه سرانجام راي بر صلاحيت مراجع حل اختلاف كار در موارد اختلاف بر سر پرداخت كننده مبلغ حق بيمه صادر شد كه نظر ديده بان حقوق كار ايران نيز همسو با آن مي باشد.

مع الوصف راي شماره 1288 مورخ 99.10.09 هيات عمومي ديوان عدالت اداري به شرح ذيل است:

دادنامه هیأت عمومی

(راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري)

الف ـ

با عنایت به اینکه برخی از شعب نسبت به امکان استرداد حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی توسط بیمه شده به جهت تسریع در احتساب سوابق خدمتی در موارد استنکاف کارفرما از پرداخت آن برداشت های متفاوتی از قوانین و مقررات داشته اند به نحوی که برخی شعب پرداخت حق بیمه از ناحیه کارفرما را جزء قواعد آمره و غیرقابل توافق دانسته و حکم به ورود شکایت صادر کرده اند و برخی شعب دیگر نیز مستدل به اینکه پرداخت حق بیمه بدون هیچ الزامی صورت گرفته و استرداد آن بلاوجه است، حکم به رد شکایت صادر کرده اند، تعارض در آرای صادره محرز است. 

ب ـ

مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار مصوب ۱۳۶۹، کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلّف شده اند براساس قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام کنند و حق بیمه کارگران را نیز بر اساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند. با توجه به اینکه در پرونده های موضوع تعارض کارفرما به این تکلیف عمل نکرده و کارگران، حق بیمه یاد شده را، خود از جانب کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده اند و سازمان مذکور براساس حق بیمه پرداختی نسبت به ایجاد سابقه بیمه ای و انجام تعهدات قانونی اقدام کرده است،

بنابراین استرداد آن از سازمان تأمین اجتماعی مبنای قانونی نداشته و کارگران می توانند در حدود قوانین و مقررات حق بیمه پرداختی به سازمان مذکور را از کارفرما مطالبه کنند. مفاد رأی شماره ۱۸۲۲ـ ۱۳۹۷/۹/۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که موضوع را از مصادیق اختلاف مابین کارگر و کارفرما تلقی کرده و حکم به صلاحیت هیأت های تشخیص و حل اختـلاف مـوضوع مـاده ۱۵۷ قانون کار مصوب ۱۳۶۹ داده است مؤید همین استدلال است، بنابراین رأی شمـاره ۹۶۰۹۹۷۰۹۰۲۵۰۱۰۹۸ ـ ۱۳۹۶/۳/۱۰ شعبـه ۲۵ بـدوی کـه بـه مـوجب رأی شمـاره ۹۶۰۹۹۷۰۹۵۵۵۰۳۵۸۵ ـ ۱۳۹۶/۱۰/۹ شعبه ۱۴ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تأیید شده، صحیح و موافق مقررات است. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

ضمائم قانونی این پست:

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري 3

راي شماره 1288 هيات عمومي ديوان عدالت اداري مورخ 99.10.09

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

6 پاسخ

  1. با سلام
    یعنی باید کجا بریم شکایت کنیم برای پس گرفتن پولمون از کارفرما؟

  2. سلام
    حدود سال ۸۳ بمدت ۳ سال در شرکتی فعالیت داشتم ولی در لیست واریز بیمه، بجای علیقلی بیگی نامم علینقی بیگی درج شده. مهمه پیگیر باشم یانه؟
    اگه مهمه از کجا؟

  3. سلام وقت بخیر
    در شرکتی مشغول به کار بودم که بیمه نبودم و بیمه ام را خودم اختیاری پرداخت می کردم آیا می توانم مبلغ ریالی آن را از کارفرما مطالبه کنم؟

    1. سلام خیر
      این دادنامه در خصوص اشخاصی صادر شده است که مبلغ حق بیمه سهم کارفرما را نیز کارگر پرداخته است لذا میتواند با ارائه اسناد آن را بازدریافت کند
      شما میتوانید در ارادات کار صرفا در خصوص سابقه بیمه ادعا کنید و برای شما در لیست بیمه به عنوان کارگاه دوم حق بیمه لحاظ شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
قانون كار و شركت هاي بيمه

قبل از ملي شدن موسسات بيمه و موسسات اعتباري،غير از بيمه مركزي ايران و موسسات بيمه دولتي كه از مقررات خاص استخدامي تبعيت داشتند ساير شركت هاي بيمه مشمول مقررات قانون كار بودند.در سال 1358 لايحه قانوني ملي شدن موسسات بيمه و موسسات اعتباري به تصويب شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران رسيد طبق ماده 7 لايحه قانوني فوق كليه كاركنان و موسسات بيمه كشور تا تصويب مقررات استخدامي مربوط،تابع مقررات استخدامي موجود خواهند بود…

دادنامه 1272 هیات تخصصی دیوان عدالت اداری

پس از صدور آرای چند پهلو از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری (آرای شماره 186 مورخ 98/02/17 و 3328 مورخ 98/11/29) که منجر به تفاسیر مختلف و متناقض حقوقی از سوی متخصصین این حوزه و جامعه کارگری گردید، هیات تخصصی کار بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مجددا در رایی تاکید نمود که مبنای محاسبه سنوات خدمت، عیدی و امثالهم صرفا مزد یا حقوق بوده و حق السعی جایگاهی در محاسبه این موارد ندارد….

خدمات رفاهی کارگران

……………کارفرمایانی که از فراهم نمودن شرایط رفاهی عنوان شده برای کارگران خودداری نمایند به مجازات مقرر در ماده 173 قانون کار محکوم خواهند شد……

چگونگی و نحوه انجام ابلاغ

چگونگی و نحوه انجام ابلاغ: بعد از ثبت دادخواست و تعیین وقت رسیدگی و تشکیل پرونده،متصدی تشکیل پرونده،مبادرت به صدور اخطاریه موضوع ماده 36 آیین دادرسی کار می نماید.اخطاریه موضوع ماده 36 قانون آیین دادرسی کار برگی یا نوشته ای است که موجب آن ماده باید حاوی مطالب زیر باشد:1-مشخصات طرفین دعوا 2-……

سیر مراحل تصویب قانون کار

پس از وقوع انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 و با توجه به خلأهایی که در قانون کار (سابق) وجود داشت. و همچنین با توجه به اینکه یکی از مهمترین خواسته های جامعه کارگری که سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، ضرورت تهیه و تنظیم قانون کار جدید به شدت…

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی

قراردادهای پیمانکاری مشمول حق بیمه دارای تنوع بوده و شاید یکی از بحث برانگیزترین موارد آن حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی هستند که موضوع آن توسط شخص پیمانکار و به صورت انفرادی قابل انجام است.

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فهرست مطالب

جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.