روابط کارقانون کارمواد قانونی قانون کار

شورای عالی کار

شورای عالی کار در وزارت کار تشکیل می شود که وظیفه این شورا، انجام وظایفی است که به موجب قانون کار و سایر قوانین مربوطه به عهده این شورا گذاشته شده.

اعضای 9 نفره ی شورای عالی کارعبارتند از :

-وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار

-دو نفر از افراد آگاه و مطلع در مسائل اقتصادی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر کار و تصویب هیات وزیران

-سه نفر از نمایندگان کارفرمایان به انتخاب کارفرمایان

-سه نفر از نمایندگان کارگران به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار

به غیر از وزیر کار، بقیه اعضا برای مدت 2 سال تعیین می گردند و هر یک از اعضای شرکت کننده در جلسه دارای یک رای خواهند بود.

شورا حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه میدهد.

جلسات شورای عالی کاربا حضور 7 نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن به اکثریت آرا معتبر خواهد بود.

شورای عالی کار دارای یک دبیرخانه دائمی واقع در وزارت کار می باشد. مسئول دبیرخانه به پیشنهاد وزیر کار و تصویب شورا انتخاب می شود که به عنوان دبیر شوار بدون حق رای، در جلسات شورای عالی کار شرکت خواهد کرد.

شورای عالی کار

یکی از اصلی ترین وظایف شورا که مورد توجه همگان قرار میگیرد و سرنوشت یکسال آینده جامعه کار و کارگری و کارفرمایی در حوزه روابط کار و حقوق و دستمزد را تحت الشعاع قرار میدهد بحث تعیین حداقل مزد مصوب این شورا موضوع تبصره ماده 41 قانون کار میباشد.

همانطور که میدانید کلیه کارگاه های مشمول قانون کار و کارفرمایان آن موظف هستند کمتر از حداقل مزد مصوب این شورا پرداخت نکنند و در غیر اینصورت و تخطی از تبصره ماده 41 قانون کار ولو با توافق طرفین در آینده و در صورت شکایت کارگر مکلف به بازپرداخت این مابه تفاوت پرداخت نشده در وجه کارگر خواهند شد.

دستور العمل چگونگی تشکیل و نحوه اداره شورای عالی کار موضوع ماده 170 قانون کار مورخ 05/01/87 به تصویب هیات وزیران رسیده است.

محمد علي

فارغ‌التحصیل رشته حقوق، کارشناسی مسائل روابط کار با نزدیک به ۲۰ سال سابقه تجربی در حوزه روابط کار، اختلافات کارگری کارفرمایی، بیمه و تامین اجتماعی در سراسر کشور آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا