جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
کار نیمه وقت

قانون كار و كارگران پاره وقت

فهرست مطالب

قانون كار و كارگران پاره وقت: در قانون كار از كار پاره وقت تعريف به عمل نيامده است. ولي مستند به ماده 39 قانون كار مزد و مزاياي كارگراني كه به صورت نيمه وقت و يا كمتر از ساعات قانوني تعيين شده به كار اشتغال دارند به نسبت ساعات كار انجام يافته محاسبه و پرداخت مي شود.

كار پاره وقت فعلي است كه در آن طرفين قراردادكار براي انجام ساعات كار كمتر از ساعات كار قانوني روزانه يا هفتگي و يا ماهانه مورد توافق كارگر و كارفرما قرار مي گيرد ضمن اينكه در مقررات قانون كار ايران كار پاره وقت محدود به زمان معين و مشخص نشده است. و ميزان آن حسب مورد در طول روز يا هفته و يا ماه در بدو استخدام و قراردادكار اوليه و با موافقت طرفين تعيين مي شود.

بر خلاف آنچه تصور مي شود كار پاره وقت به مشاغل خاصي اختصاص ندارد البته در بعضي از مشاغل به لحاظ ماهيت و طبيعت كار نوعا بيشتر كار پاره وقت را طلب مي كند.

مزاياي ضمن و پايانكار كارگران پاره وقت

كساني كه پاره وقت كار مي كنند مشمول كليه مقررات حمايتي قانون كار قرار دارند و يه اين لحاظ تفاوتي بين كارگران تمام وقت و پاره وقت در استفاده از امتيازات قانون كار نمي توان قائل شد و به همين ترتيب به نسبت كاركرد از مزاياي پايان كار (سنوات خدمت) بهره مند خواهد شد.

قانون كار و كارگران پاره وقت: در قانون كار از كار پاره وقت تعريف به عمل نيامده است ولي مستند به ماده 39 قانون كار مزد و مزاياي كارگراني كه به صورت نيمه وقت و يا كمتر از ساعات قانوني تعيين شده به كار اشتغال دارند به نسبت ساعات كار انجام يافته محاسبه و پرداخت مي شود.

اضافه كاري كارگران پاره وقت

اگر كارگراني كه پاره وقت كار مي كنند و وقت مازاد بر ساعات كار توافق شده در قرارداد كار كنند براي مازاد بر ساعات كار پاره وقت مشمول فوق العاده اضافه كاري قرار مي گيرند؟؟؟؟

آيا محدوديت انجام اضافه كاري روزانه يعني تا سقف 4 ساعت در روز براي كارگران پاره وقت نيز بايد رعايت شود؟؟؟؟

پاسخ اينچنين است چون اضافه كاري مازاد بر ساعات كار قانوني تعريف مي شود از اين رو كارگران پاره وقت مازاد بر ساعات كار توافق شده در قرارداد كار كنند.

موضوع اضافه كاري براي اين قبيل كارگران تا محدوده 7 ساعت و 20 دقيقه(ساعت كار قانوني روزانه) مورد پيدا نمي كند.

حق بيمه كارگران پاره وقت

مستند به ماده 34 قانون تامين اجتماعي در صورتي كه بيمه شده براي دو يا چند كارفرما كار كند هر يك از كارفرمايان به نسبت مزد يا حقوقي كه مي پردازند حق بيمه سهم كارگر بيمه شده را از مزد يا حقوق او كسر و به انضمام سهم خود(سهم كارفرما) به سازمان پرداخت نمايد.

با توجه به تفسير فوق در كار پاره وقت نيز كارفرما مكلف است كارگر را با توجه به ماده 148 قانون كار(كارفرمايان مشمول اين قانون مكلفند بر اساس قانون تامين اجتماعي نسبت به بيمه نمودن كارگران واحد خود اقدام نمايند) نزد سازمان تامين اجتماعي بيمه نمايد.

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی: سابقه بیمه و همچنین حق بیمه پرداخت شده از مهمترین موضوعات در ارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می باشد و بیمه شدگان برای دریافت خدماتی از قبیل بازنشستگی و از کار افتادگی می بایست میزان مشخصی از حق بیمه را در مدت معین به سازمان پرداخت نمایند.فرض کنید کارفرمائی به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارکنان خودداری نموده باشد و آنان را از امتیازات و مزایای مربوط به تامین اجتماعی محروم نموده باشد. به نظر شما این تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه رافع مسئولیت تامین اجتماعی در قبال بیمه شده خواهد شد و بیمه شده باید از حق و حقوق خود منصرف شود؟
دستور‌العمل ادعای سوابق گذشته بیمه شدگان (539‏‏/5000 مورخ 21‏‏/6‏‏/88) در این خصوص ابلاغ گردیده است….

حوادث ناشی از کار کارگران

در صورت رخ دادن حوادث ناشی از کار وظیفه کارفرما چه می باشد؟
ولا) مستند به ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت رخ دادن حوادث ناشی از کار کارفرما مکلف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از از تشدید وضع حادثه دیده انجام داده و مراتب را ظرف سه روز کاری کتبا به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند لازم به ذکر است…

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار

با توجه به شرایط خاص حاکم بر دنیا از باب درگیری با بیماری مسری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اقدامی بموقع و با فراهم نمودن مقدمات لازم از جمله تصویب «آیین دادرسی الکترونیک» اقدام به اجرایی نمودن دادخواست الکترونیک و به حداقل رساندن حضور فیزیکی ارباب رجوع نمود….

قانون كار و دانشگاه آزاد اسلامي

قانون كار و دانشگاه آزاد اسلامي: اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي در جلسات 102و127و128و131 شوراي انقلاب فرهنگي كه به ترتيب در تاريخ 65/11/7و66/7/21و66/8/11 تشكيل شده به تصويب رسيد كه در اين رابطه با توجه به فرمان مورخ 1363/12/6 حضرت امام (ره) مبني …

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.