جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
مرخصی استحقاقی کارگر

مرخصي استحقاقي در شرايط خاص

مرخصي استحقاقي در شرايط خاص: حسب ماده 73 قانون كار كليه كارگران در مورد ازدواج دايم و فوت پدر مادر اولاد و همسر حق برخورداري از 3 روز مرخصي با استفاده از مزد را دارند در اين رابطه براي بخشي از كارگران سوال ايجاد مي گردد كه آيا مرخصي هاي فوق جدا از مرخصي استحقاقي ساليانه كارگران مي باشد يا كارگران بايستي در موارد ياد شده از مرخصي استحقاقي خود استفاده نمايند و در صورتي كه مرخصي هاي ياد شده جدا از مرخصي استحقاقي است آيا كارگر بايد همزمان با رويدادهاي مذكور از آن استفاده نمايد و آيا اين نوع مرخصي قابل ذخيره كردن خواهد بود و بالاخره در حالتي كه اشخاصي كه در ماده 73 قانون كار به آن اشاره شده اگر در يك زمان فوت نمايند آيا براي هر مورد بايد براي كارگر 3 روز مرخصي در نظر گرفته شود؟؟؟؟

در پاسخ به سوالات صدرالاشاره به اين نتيجه مي رسيم كه مرخصي هاي موردي كه قانونگذار استفاده از آن براي 3 روز موارد فوت پدر مادر اولاد همسر و ازدواج دايم براي كارگران مشمول قانون كار در ماده 73 اين قانون تجويز كرده است با استفاده از مزد و جدا از مرخصي استحقاقي ساليانه كارگران بوده و كارگر بايد همزمان با وقوع فوت و يا ازدواج دايم از آن استفاده نمايد و اين نوع مرخصي قابل ذخيره كردن نمي باشد مگر اينكه به لحاظ زمان استفاده از اين مرخصي ها با تراضي طرفين به نحو ديگري توافق شده باشد ضمنا چنانچه افراد مذكور در ماده 73 قانون كار در يك زمان فوق نمايند مرخصي با استفاده از مزد صرفا همان 3 روز مي باشد.

مرخصی کارگران

مرخصي استحقاقي در شرايط خاص (ادای فریضه حج)

در ماده 67 قانون كار آمده است كه هر كارگر حق دارد به منظور اداي فريضه حج واجب در تمام مدت كار خويش فقط براي يك نوبت يك ماه به عنوان مرخصي استحقاقي يا مرخصي بدون حقوق استفاده نمايد در اين زمينه : مرخصي يك ماهه پيش بيني شده در ماده 67 قانون كار براي اداي فريضه حج واجب جدا از مرخصي استحقاقي ساليانه نبوده و كارگر بايد براي تشرف به حج تمتع از مرخصي استحقاقي خود استفاده نمايد و نيز مي تواند در صورت نداشتن مرخصي استحقاقي يك ماه مرخصي بدون حقوق تقاضا نمايد در هر حال كارفرما مكلف است با درخواست كارگر براي يك ماه مرخصي استحقاقي يا بدون حقوق جهت اداي فريضه حج واجب موافقت نمايد.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
نهاد هاي انقلابي در قانون کار

نهاد هاي انقلابي در قانون کار: شوراي انقلاب در تاريخ 13/4/1359 لايحه قانوني عدم شمول قانون كاردرباره كاركنان نهادهاي انقلابي را به صورت ماده واحده اي به تصويب رساند….

دادنامه 1177 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

همانطور كه از مواد متعدد قانون كار بر مي آيد، مبناي پرداخت سنوات خدمت آخرين مزد يا حقوق و ميزان آن يك ماه آخرين حقوق مي باشد.
درجاييكه نص صريح قانون وجود دارد نمي توان با دلايل غيرموجه،‌ اين نصوص را كنار گذاشت و تفسير به راي نمود. همانطور كه فقها مي گويند (اجتهاد در برابر نص) جوازي نداشته و ممنوع است. سنوات خدمت شركت بهره برداري مترو

آموزش و اشتغال (بخش دوم)

آموزش و اشتغال (بخش دوم) – قرارداد و مراكز كارآموزي – اشتغال: وزارت كار مكلف است امكانات آموزشي لازم را به منظور اشتغال مولد و مستمر جويندگان كار و بالا بردن دانش فني كارگران فراهم نموده. و بر حسب نياز و با توجه به نوع صنعت موجود در نقاط مختلف كشور براي ايجاد و توسعه مراكز كارآموزي در سطوح مختلف مهارت اقدام نمايد. كه اين مراكز آموزش از نظر مالي و اداري مستقلا زير نظر وزارت كار اداره خواهد شد.

دادنامه شماره 30 هيات تخصصي كار، بيمه و تامين اجتماعي مورخ 28/01/1400

در بخشنامه معترض عنه اشاره گردیده «… در طول دوره ماموریت، زمانی که کارگر صرفا برای انجام کار صرف می کند ساعت کار وی محسوب می شود و چنانچه این زمان بیش از ساعت کار قانونی وی باشد کارگر مستحق دریافت فوق العاده اضافه کاری خواهد بود …»، لذا این بخشنامه پرداخت فوق العاده اضافه کاری بابت انجام کار اضافی در زمان ماموریت را ممکن دانسته و نفی ننموده است…..

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فهرست مطالب

جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.