جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

مرخصی زایمان و افزایش آن به 9 ماه

فهرست مطالب

مرخصی زایمان و افزایش آن به 9 ماه:

طبق ماده ۶۷ قانون سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد درصورتی که ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت شصت روز حق بیمه را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک هزینه بارداری استفاده کند.

همواره یکی از دغدغه های زنان شاغل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، مرخصی زایمان بوده است، چرا که این سازمان مرخصی 9 ماهه مادران را اجرا نکرده و تنها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری مادران می توانستند از مرخصی 9 ماهه زایمان و مزایای قانونی آن بهره مند گردند.

قانون برای حمایت از زنان شاغل مرخصی تحت عنوان مرخصی زایمان پیشبینی نموده که بر اساس آن زنان باردار می توانند از مرخصی زایمان بهره مند شده و در مدت این مرخصی حقوق و مزایای خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت نمایند و همچنین مدت مذکور جزو سوابق کاری و بیمه پردازی آنان محسوب می گردد.

تکلیف قانون تنظیم خانواده از قبل!!!؟

این مرخصی طبق قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده مصوب 1392 از 6 ماه به 9 ماه تغییر پیدار کرده بوده، اما در عمل سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم تامین اعتبار آن توسط دولت از پذیرش درخواست های بیش از 6 ماه و پرداخت مزایای آن خودداری می نمود و این موضوع تا تاریخ 1400/2/26 همچنان ادامه داشت تا اینکه با تصویب افزایش مرخصی بارداری تامین اجتماعی برای بانوان تحت پوشش این بیمه از 6 ماه به 9 ماه در هیات دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز ملزم به پذیرش مدت 9 ماهه و تامین اعتبار لازم برای اجرای این مصوبه گردید.

مرخصی زایمان و افزایش آن به 9 ماه 1

روند سابق به این صورت بود که سازمان تنها 6 ماه را محاسبه و پرداخت می کرده و تنها درصورت اعتراض در دیوان عدالت اداری و به موجب رای دیوان 3 ماه باقی مانده را اجرا می کرده است .

تا این که در تاریخ 31/2/ 1398 ، هیئت عمومی دیوان در رای خود به شماره دادنامه 288 الی 305 و 307 ، سازمان تامین اجتماعی را مکلف به پرداخت همه ی 9 ماه دانسته است.

چرا تامین اجتماعی اجرا نمیکرد؟

مرخصی زایمان و افزایش آن به 9 ماه 2

بنابرین بدون هیچ ابهامی در جایی که سازمان 6 ماه مرخصی را می‌پذیرد، 9 ماه کامل را بایستی پرداخت کند.

البته هر چند ظاهرا این مساله با رای دیوان عدالت اداری خاتمه پیدا کرد، اما به جهت عدم تامین منابع لازم برای پرداخت دو سوم حقوق بانوانی که در مرخصی زایمان به سر می برند برای مدت زاید بر شش ماه، سازمان تامین اجتماعی از قبول این رای خودداری نموده، به طوری که در هر مورد خاص، معترض به تصمیم سازمان می بایست برای احقاق حقوق خود به دیوان عدالت اداری شکایت می نمود.

اما اخیر تصمیم دولت، موجبات تغییر این وضعیت را فراهم نموده است که در ادامه به توضیح این خبر می پردازیم.

بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تاریخ 22 اردیبهشت ماه 1400، افزایش مرخصی بارداری تامین اجتماعی برای بانوان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی از 6 ماه به 9 ماه به تصویب هیات دولت رسید.

به این ترتیب، بانوان تحت پوشش تامین اجتماعی می توانند بدون نیاز به شکایت در دیوان عدالت اداری، از حق مرخصی زایمان 9 ماهه خود استفاده کرده و هر ماه دو سوم حقوق خود را نیز دریافت نماید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز با صدور دستور اداری مربوطه، مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه را به شعب این سازمان ابلاغ نمود.

در دستور اداری صادر شده از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی آمده است: بیمه شدگان زن با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط میتواندد در صورت تمایل از افزایش مرخصی زایمان از 6ماه به 9 ماه بهره مند شوند.

نکاتی در خصوص این پست:

1-مرخصی زایمان بابت وضع حمل و زایمان به کارگران و کارمندان زن تعلق می‌گیرد.

2-مدت استفاده از مرخصی زایمان 6 ماه بوده، اما بعد از تصویب «قانون تنظیم جمعیت خانواده» در سال ۹۲ ، مدت زمان مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یافته است.

3-نهادهای دولتی این قانون را اجرا نموده و مدت مرخصی زایمان را 9 ماه در نظر می‌گیرند.

4-مرخصی زایمان به همۀ زنان شاغل تعلق می‌گیرد، اما دریافت کمک‌هزینه بارداری در شرکت‌های خصوصی مطابق قوانین تأمین اجتماعی است و در برخی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی عمل خواهد شد.

5-مرخصی بارداری جزء سوابق کارگر محسوب می‌شود و حقوق ایام مرخصی زایمان طبق مقررات قانون تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد؛ همچنین در این مدت پاداش و عیدی نیز به بیمه‌شده تعلق می‌گیرد.

6-دوره مرخصی زایمان جز ایام تعلیق از کار محسوب می‌شود و پس از مرخصی، کارگر زن به کار سابق خود بازمی گردد.

مستندات مربوط:

قوانین

ردیفتاریخعنوان
۱۱۳۵۴/۰۴/۰۳مواد۶۷ و ۶۸ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۰۴/۰۳
۲۱۳۶۹/۰۸/۲۹مواد۷۴، ۷۶ و ۷۷ قانون کار مصوب ۱۳۶۹/۰۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام
۳۱۳۷۴/۱۲/۲۲ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب ۱۳۷۴/۱۲/۲۲
۴۱۳۸۶/۰۴/۰۶ماده واحده قانون اصلاح ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب ۱۳۸۶/۰۴/۰۶
۵۱۳۹۲/۰۳/۲۰تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
۶۱۳۹۲/۰۶/۳۱ماده ۲۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۳۱

مقررات

ردیفتاریخعنوان
۱۱۳۴۶/۰۷/۲۲ماده ۲۶ آیین نامه مرخصی ها موضوع مواد ۴٧ و ۴٨ و ۴٩ قانون استخدام كشوري ‌ مصوب ۱۳۴۶/۰۷/۲۲ هيأت وزيران
۲۱۳۷۵/۰۹/۲۱ماده ۳ آيين‎نامه اجرائي قانون ترويج تغذيه با شير مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی (تصویب نامه شماره ۸۴۰۹ت۱۶۹۰۰ه مورخ ۱۳۷۵/۰۹/۲۷ هیات وزیران)
۳۱۳۷۶/۱۲/۲۴بخشنامه شماره ۱۷۶۴۸/ب مورخ ۱۳۷۶/۱۲/۲۴ مديركل بهداشت خانواده وزارت بهداشت
۴۱۳۹۰/۱۲/۲۷ماده ۶۳ آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزير علوم، تحقيقات و فناوري مصوب۱۳۹۰
۵۱۳۹۲/۰۴/۱۶تصویب نامه شماره ۹۲۰۹۱ ت ۴۶۵۲۷ ه مورخ ۱۳۹۲/۰۴/۱۹ هيات وزيران
۶۱۳۹۴/۰۵/۱۷بخشنامه شماره ۴۰۴؍۱۰۰ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

آراء هیئت عمومی

ردیفتاریخعنوان
۱ رای شماره ۲۷۵ مورخ ۰۸/۰۵/۱۳۸۵ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
۲ رای وحدت رويه شماره ۱۳۲۸ مورخ ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۳ رای ايجاد رويه شماره ۶۴ مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۴۱۳۹۵/۰۴/۲۲رأی شماره ۲۲۴ و ۲۲۵ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۵ رای شماره ۴۰۶ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۶ رای وحدت رویه شماره ۲۸۸ الی ۳۰۵ و۳۰۷ مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۳۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۷ رأی وحدت‌رویه شماره ۱۳۰۸ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۸ رأی وحدت‌رویه شماره ۱۵۰۵ مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۳۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری
۹ رأی شماره ۲۳۱۳، ۲۳۱۴ و ۲۳۱۵ مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۳۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مرخصی زایمان و افزایش آن به 9 ماه

ضمائم قانونی این پست:

فرم ادعای سابقه تامین اجتماعی

پرسش های خود در خصوص این پست را در سامانه پرسش و پاسخ سایت یا زیر همین پست مطرح کنید.

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

8 پاسخ

  1. یعنی برای ۳ ماه اضافه شده دیگه نیازی نیست به دیوان عدالت مراجعه کنیم؟؟سازمان تامین اجتماعی کار را انجام میدهد؟؟

    1. سلام بله دیگر نیازی به مراجعه به دیوان عدالت اداری وجود ندارد و مدیر عامل سازمان نیز این دستور را به مجموعه سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نموده اند

  2. چرا تامین اجتماعی انقدر زورش زیاده و نه به قانون و نه با رای هیات عمومی دیوان تمکین نکرده تا الان، بعد میگن مملکت قانون داره ، کدوم قانون

  3. پس دیگه نیازی به مراجعه به دیوان واسه افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه نیست؟
    الان شعب تامین اجتماعی می پذیرند؟

    1. سلام، خیر نیازی به طرح دعوی در دیوان نیست و فقط کافیست از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اقدام به ثبت درخواست کنید

  4. سلام
    از مطالب مفید و سودمند این سایت نهایت تشکر را دارم
    از ابتدای سال جاری در مجموعه ای مشغول به همکاری هستم و حق بیمه نیز پرداخت شده و قبل از این سابقه بیمه ای ندارم واز اواسط تیرماه زایمان دارم آیا مشمول استفاده از مزایای مرخصی زایمان هستم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
دادنامه 970 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با توجه به عدم ذکر مراجع رسیدگی به اختلافات بین شرکت کشتیرانی و پرسنل آن در اساسنامه مذکور و این امر که هیأت داوری مذکور در ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که در آن مقرر شده:«اختلافات بین کارگزاران، بازارگردانان،کارگزار؍معامله‌گران،مشاوران سرمایه گذاری، ناشران، سرمایه‌گذاران و سایر اشخاص ذی ‌ربط ناشی از فعالیت حرفه ‌ای آنها، در صورت عدم سازش در کانون ها توسط هیأت داوری رسیدگی می شود» نیز شامل کارکنان شاغل در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نمی شود، بنابراین موضوع مشمول قوانین مزبور نبوده و علی­الاصول، مشمول قانون کار است.

شکایت ازسازمان تامين اجتماعي

موارد عمده شکایت ازسازمان تامين اجتماعي بدین شرح است:
الف) درخواست سنوات بازنشستگي
ب) عدم احتساب حق بيمه در سازمان تامين اجتماعي
ج)درخواست مستمري از كارافتادگي
د)در خواست برقراري مستمري توسط وراث
ه)درخواست برقراري مستمري قطع شده وراث

پارك علم و فناوري در قانون کار

تعريف پارك علمي توسط IASP در سال 2002 :يك پارك علمي سازماني است كه به وسيله متخصصان حرفه اي اداره مي شود و هدف اصلي اين سازمان افزايش ثروت در جامعه از طريق تشويق و ارتقا فرهنگ نوآوري و افزايش قدرت رقابت در ميان شركتهاي و موسساتي است كه متكي بر علم و دانش در محيط پارك فعاليت مي كنند.

دادنامه 1177 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

همانطور كه از مواد متعدد قانون كار بر مي آيد، مبناي پرداخت سنوات خدمت آخرين مزد يا حقوق و ميزان آن يك ماه آخرين حقوق مي باشد.
درجاييكه نص صريح قانون وجود دارد نمي توان با دلايل غيرموجه،‌ اين نصوص را كنار گذاشت و تفسير به راي نمود. همانطور كه فقها مي گويند (اجتهاد در برابر نص) جوازي نداشته و ممنوع است. سنوات خدمت شركت بهره برداري مترو

قوانین ساعات کار و اضافه کاری کارگران

ساعات کار و اضافه کاری کارگران مشمول قانون کار در ماده ۵۱ قانون کار و تبصره ۱ و ۲ همان ماده و برای کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی در ماده ۵۲ قانون کار تعیین شده است. برابر با تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار مجموع ساعات کار هفتگی کارگران نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز نماید. ماهیت برخی مشاغل و کارها و کارگاه ها به نحوی است که ساعات کار کارگران از این مقدار بیشتر می شود.

قانون تغيير شرايط كار چیست؟

قانون تغيير شرايط كار چیست؟ تغییر شایط کار را چگونه میتوان در کار کارگران ایجاد کرد تا منافاتی با قانون کار نداشته باشد؟ آیا تغییر مسولیت کارگر تغییر شرایط کار محسوب میشود؟ سوالاتی این …

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.