دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رسيدگي به اختلافات كارگري در ديوان عدالت اداري: رسيدگي در ديوان عدالت اداري به تمامي پرونده ها بر اساس مقررات آن مرجع بوده و پرونده هاي مراجع دادرسي كار از اين حيث مستثني نمي باشد ليكن بايد دانست كه شعبات ديوان به استناد بند 2 ماده 10 و ماده 63 قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري فقط به شيوه شكلي به موضوع رسيدگي مي نمايند
دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری
دادنامه 3328 مورخ 29/11/98 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قسمت دوم دادنامه بیان میدارد که : «بخشنامه شماره … وزیر نیرو که عنوان داشته، هفت برابر حداقل حقوق ماهیانه به عنوان حق سنوات تعیین می گردد … ابطال می شود.» که بنظر کاملا صحیح و خالی از هرگونه ایراد می باشد که البته بایستی در شرایط خاص تصمیم مناسب با این قسمت از دادنامه را گرفت.

اما قسمت اول دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که بیان میدارد : «ملاک محاسبه و پرداخت حق سنوات، مطلق حقوق و مزد کارگر است که همه عناوین مقرر در مواد 34 و 35 قانون کار را در بر می گیرد» و مستند چنین استنباطی را مواد 24 و 31 قانون کار عنوان میکند و در ادامه ی دادنامه بر این استنباط خود از این مواد صحه گذاشته و تاکید مینماید: « بخشنامه شماره … وزیر نیرو که صرفا حقوق مبنا و فوق العاده جذب را مبنای محاسبه حق سنوات قرار داده … با مواد 24، 31، 34 و 35 قانون کار مغایرت دارد و … ابطال می شود.»

اما قسمت اول دادنامه که بیان میدارد : «ملاک محاسبه و پرداخت حق سنوات، مطلق حقوق و مزد کارگر است که همه عناوین مقرر در مواد 34 و 35 قانون کار را در بر می گیرد» و مستند چنین استنباطی را مواد 24 و 31 قانون کار عنوان میکند و در ادامه ی دادنامه بر این استنباط خود از این مواد صحه گذاشته و تاکید مینماید: « بخشنامه شماره ... وزیر نیرو که صرفا حقوق مبنا و فوق العاده جذب را مبنای محاسبه حق سنوات قرار داده ... با مواد 24، 31، 34 و 35 قانون کار مغایرت دارد و ... ابطال می شود.»

که با توضیحات آتی متوجه میشویم متاسفانه قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری برداشت درست و جامع و مانعی از تعریف «حق السعی، حقوق و مزد» نداشته و هر سه کلمه را در یک ردیف در عرض هم قرار داده و به اصطلاح آنها را مترادف و هم خانواده دانسته و در اقدامی شتابزده چنین رایی صادر کرده اند که میتواند ضربات سنگینی به جامعه کار وارد نماید.

که با توضیحات آتی متوجه میشویم متاسفانه قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری برداشت درست و جامع و مانعی از تعریف «حق السعی، حقوق و مزد» نداشته و هر سه کلمه را در یک ردیف در عرض هم قرار داده و به اصطلاح آنها را مترادف و هم خانواده دانسته و در اقدامی شتابزده چنین رایی صادر کرده اند که میتواند ضربات سنگینی به جامعه کار وارد نماید.

دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تعریف حق السعی

طبق ماده 34 قانون کار، کلیه دریافتیهای قانونی کارگر به اعتبار قرارداد کار «حق السعی» نامیده می شود.

حق السعی تعریف کلی می باشد که جزءهایی دارد که در ادامه ماده 34 اجزای این کل را بیان میدارد: اعم از مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه های مسکن، خواروبار، ایاب ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و …

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قرارداد-کار-کلی.gif است

از این ماده بر می آید که «حق السعی» تعریفی عامتر از مزد و حقوق داشته و اصطلاحا در طول مزد و حقوق قرار میگیرد. چرا که در این ماده ابتدا یک کل را تعریف مینماید و سپس اجزای آنرا معرفی مینماید.

حق السعی کلی میباشد که در طول و بالای سر مزد و حقوق قرار میگیرد.  

دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

سنوات خدمت بر مبنای آخرین مزد

در باب سنوات خدمت بر مبنای آخرین مزد یا حقوق، هر دو ماده 24 و 31 یک موضوع واحد را با دو بیان عنوان مینمایند: «ماده 24 . … بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به کارگر پرداخت نماید.» . «ماده 31 . … کارفرما باید بر اساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به میزان 30 روز مزد به وی پرداخت نماید.»

علیرغم نظر قضات هیات عمومی دیوان که هر سه واژه «حق السعی، مزد، حقوق» را مترادف در نظر گرفته اند بنظر میرسد که قانونگذار فقط دو واژه «مزد و حقوق» را مترادف هم و به اصطلاح در عرض یکدیگر دانسته و «حق السعی» را عامتر و فراتر از این دو واژه تعریف کرده است.

همانطور که در ماده 35 قانون کار اینگونه مزد را تعریف مینماید : « مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می شود.» که طبق بند ب ماده 37 قانون کار، همان مزد، چنانچه بصورت ماهانه پرداخت شود حقوق نامیده می شود.

با این توضیحات میبینیم که متاسفانه قضات دیوان برداشت کاملا اشتباهی از مراد قانونگذار در پرداخت سنوات خدمت داشته اند.

اگر مراد قانونگذار پرداخت سنوات بر مبنای کلیه دریافتیهای کارگر می بود بایستی از لفظ «حق السعی» استفاده میکرد در حالیکه در هیچکدام از مواد مرتبط با سنوات خدمت چنین لفظی به کار برده نشده است.

اگر «حقوق» کلیه مزایای پرداختی به کارگر را هم شامل میشد در تبصره ماده 37 قانون کار (مزایا و حقوق) را جداگانه عنوان نمیکرد چرا که از منظر قانونگذار مزایا چیزی غیر از حقوق می باشد.

همچنانکه باز در تبصره 3 ماده 36 قانون کار، قانونگذار تاکید دارد که مواردی از قبیل حق مسکن، خواروبار، عائله مندی و … از مزایای رفاهی و انگیزه ای می باشند (که داخل در مزد یا حقوق تعریف نشده) و جزء مزد ثابت و مبنا هم محسوب نمی شوند.

با تمام این تفاسیر ، اینکه قضات دیوان چگونه به چنین جمع بندی رسیده اند که (مبنای پرداخت سنوات خدمت مطلق حقوق و مزد طی عناوین مقرر در مواد 34 و 35 قانون کار میباشد) الله اعلم.

با تمام این تفاسیر ، اینکه قضات دیوان چگونه به چنین جمع بندی رسیده اند که (مبنای پرداخت سنوات خدمت مطلق حقوق و مزد طی عناوین مقرر در مواد 34 و 35 قانون کار میباشد) الله اعلم. لیکن از این پس لازم الاجرا و وحدت رویه میباشد.

دادنامه 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مقالات مرتبط

پربازدیدترین‌های ماه

جزئیات قانون کار زنان

طبق قانون اساسی و قانون کار تبعیض قائل شدن میان زن و مرد ممنوع شده و کارفرما مجاز نیست در ازای کاری یکسان به زنان حقوق و مزایایی کمتر از مردان پرداخت کند. ماده 38 قانون کار در این زمینه می گوید:برای انجام کار مساوی و در شرایط مساوی در یک کارگاه باید مزد زن و مرد به طور مساوی پرداخت شود و تبعیض در تعیین میزان مزد ممنوع است…

شورای عالی کار

شورای عالی کار در وزارت کار تشکیل می شود که وظیفه این شورا، انجام وظایفی است که به موجب قانون کار و سایر قوانین مربوطه به عهده این شورا گذاشته شده….

بازنشستگی و شرایط آن

قدم اول: ارائه فرم ضمیمه بخشنامه ١/٣٨ مستمریها از سوی متقاضی پس از ثبت در دبیرخانه شعبه تامین اجتماعی مربوطه

تشکلهای کارگری و کارفرمایی

تشکلهای کارگری و کارفرمایی: در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی (احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی ایران را نقض نکنند …) کارگران می توانند نسبت به تاسیس انجمنهای اسلامی یا انجمنهای صنفی اقدام کنند….

دادنامه شماره 30 هيات تخصصي كار، بيمه و تامين اجتماعي مورخ 28/01/1400

در بخشنامه معترض عنه اشاره گردیده «… در طول دوره ماموریت، زمانی که کارگر صرفا برای انجام کار صرف می کند ساعت کار وی محسوب می شود و چنانچه این زمان بیش از ساعت کار قانونی وی باشد کارگر مستحق دریافت فوق العاده اضافه کاری خواهد بود …»، لذا این بخشنامه پرداخت فوق العاده اضافه کاری بابت انجام کار اضافی در زمان ماموریت را ممکن دانسته و نفی ننموده است…..

تعليق قرارداد كار (بخش اول)

به استناد ماده 14 قانون كار. «چنانچه بواسطه امور مذكور در مواد آتي (تعليق بواسطه قواي قهريه موضوع ماده 15 قانون كار- تعليق بواسطه مرخصي تحصيلي يا ديگر مرخصيهاي بدون حقوق موضوع ماده 16 – تعليق بواسطه توقيف كارگر به سبب شكايت شخص ثالث موضوع ماده…

مشکل خود را به کارشناسان ما بسپرید

10 پاسخ

  1. جامعه کار ایران هر روز بازیچه قوانین جدید….!!
    باید کارگاه رو تعطیل کنم و همه رو بیرون کنم با این شرایط

  2. به نظر من که دیوان خواست به کارفرما ها بفهمونه حالا که نمیشه مصوبه شورای عالی کار رو باطل کنه اما از اینطرف…..

    1. سلام
      جسارتا پاسخ یک کار اشتباه (مصوبه افزایش مزد ۹۹) را نباید با یه کار اشتباه دیگه (رای ۳۳۲۸ هیأت عمومی دیوان) داد

  3. مهناز راست میگه
    شما چرا سنگ کارفرمارو به سینه میزنید
    مگه اون موقع که وزارت کار مزد رو بدون رضایت کارگرها امضا کردن به جامعه کارگری آسیب وارد نشد؟

    1. سلام
      حرف شما متین، همون‌طور که در پاسخ بالا هم گفتم ما به کارفرما کاری نداریم بلکه حرف از تفسیر قانون با علایق شخصیه که قطعا شما هم اونو تقبیح میکنید

  4. سلام
    دوست عزیز میشه بگید شما چرا سنگ کارفرماها رو به سینه میزنید؟؟؟؟؟

    1. سلام
      به هیچ عنوان سنگ کارفرما به سینه نمی‌زنیم بلکه مطلب بالا فقط در مقام تفسیر درست قانون بود، همون‌طور که در بحث افزایشات ناصواب مزد ۹۹ هم این موضعگیری علیه شورای عالی کار اتخاذ شد

پاسخ دادن به محمد علي لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *