تامین اجتماعیحوزه تامین اجتماعی

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی: همانطور که پیشتر توضیح داده شد قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران می بایست براساس ماده 38 قانون تامین اجتماعی توسط واگذارندگان و پیمانکاران به شعب سازمان تامین اجتماعی ارائه شده و حق بیمه آنها براساس بخشنامه های سازمان محاسبه و مطالبه گردد.

قراردادهای پیمانکاری مشمول حق بیمه دارای تنوع بوده و شاید یکی از بحث برانگیزترین موارد آن حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی هستند که موضوع آن توسط شخص پیمانکار و به صورت انفرادی قابل انجام است.

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی

گام اول در تشخیص این نوع قراردادها این است که ابتدا ببینیم قرارداد مورد نظر قرارداد کار است یا قرارداد پیمانکاری، گاها تشخیص این موارد با اما و اگر و ابهام زیاد همراه بوده و در سازمان تامین اجتماعی آنرا مشمول حق بیمه قرار می‌دهدند.

بنابراین قراردادهای تک نفره به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

1-قراردادهایی که موضوع عملیات آن توسط شخص مجری به تنهایی انجام پذیرفته و دارای تبعیت دستوری و اقتصادی باشد قرارداد کار بوده و وجوه پرداختی به اشخاص مذکور برابر بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی با رعایت سقف دستمزد مشمول کسر حق بیمه می‌باشد.

بنابراین قراردادهایی که به موجب آن طرف قرارداد (مجری) در طول دوره قرار داد باید در اختیار کارفرما باشد و کارفرما کاری را که در قرارداد مشخص شده است بطور روزانه به وی محول می‌نماید.

و حق الزحمه وی نیز بصورت ماهانه یا اقساط ماهانه پرداخت می‌شود قرارداد پیمانکاری نبوده بلکه قرارداد کار محسوب شده و می‌بایستی حق بیمه این قبیل قراردادها طبق ماده 28 قانون تامین اجتماعی محاسبه و از کارفرمای مربوط مطالبه و وصول گردد.

2-قراردادهای مقاطعه کاری (پیمانکاری) تک نفره که فاقد مشخصات بند ۱ بوده و موضوع عملیات پیمان منحصرا توسط شخص پیمانکار به تنهایی انجام گرفته باشد با عنایت به دادنامه شماره ۱۸۱۵ مورخ ۹۳/۱۱/۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری از شمول ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی خارج می باشد.

قرارداد های کارگری معاف هستند!؟

بنابراین چنانچه کار موضوع قرارداد بصورت  پیمانکاری انجام و مندرجات قرارداد نیز دلالت بر انجام کار توسط شخص پیمانکار به تنهایی داشته باشد و کارفرما نیز موضوع را گواهی نماید (مانند قراردادهای اجاره اتومبیل، کارگزاران دفاتر مخابراتی روستائی و…)  نیازی به تشکیل پرونده و محاسبه و مطالبه حق بیمه و صدور مفاصا حساب نمی‌باشد و چنانچه پرونده تشکیل شده باشد می‌بایستی مختومه شود.

پس در خصوص حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی با توجه به موارد 1 و 2 مشخص می‌گردد نحوه نگارش قرارداد با شخص انجام دهنده کار مشخص می‌کند که قرارداد پیمانکاری است یا قرارداد کار است،

با این حال خاطر نشان می‌شود در این موارد نیز هرچند مانند قراردادهای صرفا خرید نیازی به مفاصاحساب نبوده و به این خاطر که هیچ نیروی کاری جهت انجام کار موضوع قرارداد برای شخص پیمانکار فعالیت ننموده از شمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی خارج می‌باشد

و نیازی به ارائه قرارداد به شعبه و دریافت مفاصاحساب و یا گواهی عدم بدهی از شعب نمی‌باشد ولی متاسفانه موضوع به همین سادگی نبوده و در صورت عدم ارائه قرارداد به شعبه و عدم دریافت گواهی و یا مفاصاحساب ممکن است در هنگام حسابرسی از دفاتر و یا ارائه قرارداد به شعب سازمان تامین اجتماعی مشمول واقع شده وبابت این موارد نیز از شما حق بیمه مطالبه گردد.

حق بیمه قراردادهای پیمانکاری انفرادی

به هر حال حق اعتراض به این موارد برای شما وجود داشته و میتوانید با مطالعه مطلب مربوطه از نحوه اعتراض به مطالبات تامین اجتماعی آگاهی یافته و نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نمائید.

با این حال در بیشتر موارد رای هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی به گونه ای است که حتی از قرارداد تک نفره نیز حق بیمه مطالبه می نماید، و مثلا با کسر حق بیمه یک نفر در طول دوره قرارداد اقدام به کاهش مبلغ حق بیمه و بدهی پیمانکار می نماید و در کمتر مواردی پیمانکار/کارفرما را در خصوص این قراردادها مدیون تشخیص نمی دهد.

نمونه ای از قراردادهای پیمانکاری انفرادی:

شرکتی جهت حمل کالاهای تولیدی خود با شخصی قرارداد میبندد که با خودرو شخصی خود اقدام به حمل و جا به جایی کالاهایش نماید، اگر شخص مذکور صاحب خودرو باشد و در دوره قرارداد نیز دارای سابقه بیمه رانندگان باشد قطعا این قرارداد حائز شرایط قراردادهای پیمانکاری انفرادی بوده و دیگر هیچ بهانه‌ای برای گرفتن حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی بابت قرارداد او وجود نخواهد داشت و رای بر عدم شمول ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی صادر خواهد شد.

یا به عنوان مثالی دیگر، شخصی با یک شرکت یا سازمان قراردادی امضاء میکند که محاسبات و داده کاوی بر روی داده‌های آماری شرکت یا سازمان مربوطه انجام دهد، این کار را با یک کامپیوتر شخصی و خارج از محیط کارفرما انجام می‌دهد و ممکن است گاها در محل کارفرما حاضر شود، این مورد نیز یک قرارداد پیمانکاری انفرادی خواهد بود و البته متن قرارداد هم نباید به گونه ای باشد که از آن قرارداد کار انستنباط گردد.

ضمائم قانونی این پست:

دادنامه شماره ۱۸۱۵ مورخ ۹۳/۱۱/۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آیا شما درگیر این موضوع در تامین اجتماعی هستید؟

در صورتی که به یک لایحه فنی احتیاج دارید فرم زیر را پر کرده تا کارشناس تامین اجتماعی ما بصورت آنلاین برای رفع مشکل و تنظیم یک دفاعیه موثر در کمیسیون های مربوطه تامین اجتماعی با شما در ارتباط باشد.

حمید عبدالوند

متخصص حوزه تامین اجتماعی و مالیات - برگزار کننده دوره‌های آموزشی تامین اجتماعی - آماده پاسخگویی رایگان به سوالات کاربران محترم

‫4 دیدگاه ها

  1. بنایی یک واحد ۸۰ متریو تکی و بدون کارگر دارم انجام میدم. آیا صاحب ملک نباید بیمه مو رد کنه؟

    1. سلام در صورتی که پیمانکار هستید کارفرما تکلیفی در خصوص بیمه شما ندارد. اما اگر ابزار کار و کلیه مصالح را کارفرما تهیه میکند و شما صرفا خدمت را انجام میدهید کارفرما باید برای شما بیمه رد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا