آیین دادرسی کاردادرسی کارمواد قانونی آیین دادرسی کار

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار

تصویب دادرسی الکترونیک

با توجه به شرایط خاص حاکم بر دنیا از باب درگیری با بیماری مسری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اقدامی بموقع و با فراهم نمودن مقدمات لازم از جمله تصویب «آیین دادرسی الکترونیک» اقدام به اجرایی نمودن دادخواست الکترونیک و به حداقل رساندن حضور فیزیکی ارباب رجوع نمود.

جهت تکریم بیش از پیش ارباب رجوع و حذف کاغذبازیهای زاید، معاونت روابط کار وزارت کار، از چندین سال قبل سعی در اجرای پروژه دادرسی الکترونیکی داشت که نهایتا با پیشنهاد شورای عالی کار بنا بر مصوبه جلسه دیماه سال 97، فصل دوازدهم آیین دادرسی کار با عنوان «دادرسی الکترونیکی» در 19 ماده و 5 تبصره به تصویب وزیر کار رسید.

نهایتا آیین دادرسی کار به 135 ماده افزایش یافت و عملا با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا و جهت صیانت از سلامت مردم، از ابتدای سال 99 در اکثریت قریب به اتفاق استانهای کشور عملیاتی گردید.

مواد 117 تا 135 آ.د. کار به چگونگی ارائه دادخواست الکترونیک، تشکیل حساب کاربری طرفین، احراز هویت اشخاص، نحوه رسیدگی هیاتها در دادخواستهای الکترونیک، چگونگی ابلاغ الکترونیکی اوراق دعوا و نحوه صدور آرای الکترونیک می پردازد.

آیین دادرسی کار فصل دوازدهم
دادرسی کار

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار – تعریف حساب کاربری شخصی

  • معاونت روابط کار مکلف است برای کلیه اصحاب دعوا اعم از خواهان، خوانده و نمایندگان آنها و کلیه دادرسان کار، اعضای هیاتها رسیدگی، کاربران واحد دادخواست و ابلاغ، بازرسین کار و کلیه افرادی که به نحوی در مراحل دادرسی الکترونیکی نقش دارند حساب کاربری شخصی ایجاد نماید.
  • فعلا احراز هویت اشخاص از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام میگیرد و افراد با یکبار حضور در دفتر پیشخوان جهت ثبتنام واحراز هویت و اخذ حساب کاربری و رمز عبور، میتوانند مراحل بعدی را طی نمایند.
  • احراز هویت اشخاص حقوقی در سامانه جامع روابط کار به درخواست بالاترین مقام اجرایی (مدیر عامل، رئیس و …) یا نماینده وی خواهد بود.
  • رسیدگی در مراجع حل اختلاف منوط به ارائه دادخواست الکترونیک از سوی خواهان، خوانده یا نمایندگان آنها خواهد بود.
  • ماده 120 آ.د. کار شرایط ارائه دادخواست الکترونیک را تشریح مینماید.

اعطای نمایندگی

حضور نماینده یا وکیل در جلسات رسیدگی منوط به اعطای نمایندگی الکترونیک میباشد که مقدمه ی آن احراز هویت شخص و سپس احراز هویت نماینده یا وکیل در دفتر پیشخوان و بعد از آن اعطای نمایندگی الکترونیکی از طریق حساب کاربری شخص و بارگزاری سند مثبت نمایندگی داخل کارپوشه مربوطه میباشد.

بعد از ارسال دادخواست الکترونیک، واحد دادخواست ادارات کار مکلف به بررسی آن بوده و در صورت وجود نقص یا ایراد شکلی دادخواست، نسبت به صدور اخطار رفع نقص به خواهان و ارائه مهلت 48 ساعته جهت رفع نقایص و ایرادات اقدام مینمایند.

  • ابلاغ تمامی مراحل رسیدگی از قبیل مکاتبات، احکام و اوراق دعوا، ابلاغ آرا و … همگی به کارپوشه شخصی خواهان، و ابلاغ زمان و مکان رسیدگی و اوراق دعوا (پس از احراز هویت خوانده) به کارپوشه اختصاصی وی ارسال میگردد.
  • ضمنا از آنجاییکه کلیه مراحل رسیدگی از طریق پیامک به طرفین اطلاع رسانی میگردد، لازم است طرفین دعوا، هرگونه تغییر شماره را در سامانه درج نمایند. در غیر اینصورت مسئولیت عدم دریافت پیامکهای مربوطه بر عهده خودشان میباشد.

عضویت خوانده در سامانه روابط کار

  • در صورت عدم عضویت خوانده در سامانه، از وی کتبا دعوت میگردد تا ظرف مدت یک هفته نسبت به عضویت در سامانه اقدام نماید لیکن تمامی مقررات مربوط به ابلاغ فیزیکی از ماده 38 تا 53 آ.د. کار باید در دعوتنامه الکترونیکی هم رعایت گردد. در اینگونه موارد، فاصله بین ابلاغ به خوانده تا روز جلسه رسیدگی نباید از ده روز کاری کمتر باشد تا خوانده زمان کافی جهت احراز هویت داشته باشد.
  • ماده 127 آ.د. کار به شرایط صدور دعوتنامه جهت حضور در جلسه رسیدگی میپردازد. دعوتنامه باید در دو نسخه (به مانند پرونده فیزیکی) صادر، یک نسخه به خوانده ابلاغ و در نسخه دیگر، رسید اخذ خواهد شد و نسخه اخیر در سامانه بارگزاری میشود. «فقدان برگه الکترونیک ابلاغ به منزله عدم ابلاغ است.»
  • خودداری خوانده از عضویت در سامانه به منزله استنکاف از قبول اطلاعیه ها و اوراق خواهد بود و مانع صدور رای علیه خوانده نمیشود لیکن با توجه به مواد 38 تا 53 آ.د.کار دعوتنامه فیزیکی به خوانده ابلاغ میگردد.
  • ورود به سامانه جامع روابط کار و رویت اوراق ارسالی، به منزله رسید و ابلاغ واقعی محسوب میگردد.

آرای الکترونیکی

در صدور آرای الکترونیک، تایید رای توسط هریک از اعضای مراجع حل اختلاف از طریق کارپوشه شخصی شان اقدام شده و نیازی به درج امضا نمیباشد. تایید رای در کارپوشه شخصی به منزله انتساب رای صادره به اعضای هیات است.

الحاقیه فصل دوازدهم آئین دادرسی کار مشتمل بر 19 ماده و 5 تبصره در تاریخ 23/10/97 توسط شورای عالی کار تهیه و مورخ 27/12/97 به تصویب وزیر کار رسید و از تاریخ ابلاغ، جایگزین مواد مغایر گردید.

لیکن چنانچه در هر شهرستان، دادرسی الکترونیکی راه اندازی نشده باشد، مفاد مواد قبلی همچنان لازم الاجراست.

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار

لینک مستقیم سامانه جامع روابط کار

صفحه اول سایت

محمد علي

فارغ‌التحصیل رشته حقوق، کارشناسی مسائل روابط کار با نزدیک به ۲۰ سال سابقه تجربی در حوزه روابط کار، اختلافات کارگری کارفرمایی، بیمه و تامین اجتماعی در سراسر کشور آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا