حوادث ناشی از کار

حوادث ناشی از کار

حوادث ناشی از کار: حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد

مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد، مقصود از انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.

حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می شود.

وظیفه کارفرما در صورت وقوع حوادث ناشی از کار در کارگاه

به استناد ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.

حوادث ناشی از کار

به استناد تبصره ماده 95 قانون کار، کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده 85 قانون کار موظف اند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد ثبت و مراتب را سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند همچنین به استناد ماده 9 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت 3 روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نماید.

قبل از مراجعه به اداره کار و سازمان تامین اجتماعی با مراجعه به یک وکیل دارای تجربه در زمینه اداره کار و سازمان تامین اجتماعی می تواند راهگشای مشکلات شما باشد.

وظیفه مسئول ایمنی کارگاه هنگام وقوع حوادث ناشی از کار

مطابق مفاد ماده 93 قانون کار مهمترین وظیفه مسئول ایمنی راهنمایی برای کاربرد فنون موثر برای پیشگیری از وقوع حادثه یا وقوع مجدد حادثه در کارگاه می باشد.

بروز حادثه برای افراد متفرقه که بدون اجازه کارفرما وارد کارگاه می شوند

مطابق ماده 10 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمانی باید به طور مطمئن و ایمن محسور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن جلوگیری به عمل آید، همچنین نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده که در شب و روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است.

توقف رای

در صورت وقوع چنین اتفاقی کارفرما مقصر خواهد بود و به صورت کلی کارفرما در محدوده کارگاه دارای مسئولیت قانونی می باشد.

چنانچه افراد کمتر از 15 سال در کارگاه دچار حوادث ناشی از کار شوند مسئولیت قانونی به عهده چه کسی می باشد؟

مطابق ماده 79 قانون کار به کار گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است و چنانچه حادثه ای رخ دهد به موجب تبصره 3 ماده 295 قانون مجازات اسلامی وارد کننده خسارت مسئول است.

بررسی حادثه ناشی از کار از طریق ادارات کار و امور اجتماعی توسط بازرسان کار به عنوان ضابطین مراجع قضایی انجام می شود که رایگان بوده و تنها در صورت اعتراض هر یک از طرفین دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است.

مطابق ماده 13 آئین نامه چگونگی بازرسی کار موضوع تبصره ماده 99 قانون کار در هنگام بررسی حوادث منجر به فوت و نقص عضو و آسیب دیدگی بازرسان کار موظف اند برای مستدل بودن گزارش حادثه نظریه پزشک قانونی را اخذ و مورد توجه قرار دهند.

حسب ماده 54 قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند، خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.

دستورالعمل شماره31 روابط کار در مورخ92/02/29 در خصوص حوادث ناشی از کار صادر شد.

ضمائم قانونی مقاله حوادث ناشی از کار:

دستورالعمل شماره31 روابط کار

قانون کار

قانون تامین اجتماعی

رضا مهاجر

نزدیک به 20 سال سابقه تجربی در زمینه منابع انسانی - آماده پاسخگویی و مشاوره به کاربران محترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا