مشاغل سخت و زیان آور

قانون کارهای سخت و زیان آور

قانون کارهای سخت و زیان آور: برابر ماده 52 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، در کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی ساعت کار نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز ننماید.

حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور

چنانچه کارگر در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار باشد، به ازای هر سال که حق بیمه خود را پرداخت می کند، یک و نیم سال سابقه بیمه برای وی در نظر گرفته می شود.

آئین نامه قانون کارهای سخت و زیان آور

کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط شورایعالی حفاظت فنی و بهداشت و شورای عالی کار تهیه و به تصویب وزرای کار و بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

این آیین نامه مشتمل بر 20 ماده و 4 تبصره در تاریخ 29/9/71 به تصویب وزرای کار و بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

در این آیین نامه کارهای سخت و زیان آور در 16 ماده احصا گردیده است در ماده  یک آیین نامه آمده است که کارهای سخت و زیان آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی،شیمیایی،مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده که در اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمس و روانی) در وی ایجاد می گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن می باشد.

مشاغل سخت و زیان آور

کمیته سخت و زیان آور

ماده 18 آیین نامه کمیته ای مرکب از 14 عضو را پیش بینی کرده است که به منظور حسن اجرای مقررات آیین نامه به ریاست مدیرکل در هر استان تشکیل می شود.

جلسات کمیته مزبور با حضور حداقل 7 نفر از اعضا رسمیت می یابد و  تصمیمات کمیته با اکثریت آرا حاضرین در جلسه معتبر خواهد بود.

از وظایف عمده کمیته،تطبیق مشاغل سخت و زیان آور با مقررات آیین نامه و اعلام آن به مراجع ذیربط و نیز بررسی مشاغلی که در این آیین نامه به عنوان کارهای سخت و زیان آور ذکر نگردیده است و از طرف کارفرمایان و یا سایر مراجع سخت و زیان آوری آن تقاضا شده و اعلام نتیجه به شورایعالی حفاظت فنی، یکی دیگر از اختیارات و وظایف کمیته بررسی مواردی است که در آن ها شغل یا مشاغل با اتخاذ تدابیر لازم حال سختی و زیان آوری آنها از بین رفته و در عداد مشاغلی عادی در آمده اند و اعلام آن به مراجع ذیربط به منظور حذف مزایای که به عنوان مزایای کار سخت و زیان آور پرداخت می گردیده است.

تکلیف کارفرما در مشاغل سخت و زیان آور

ضمنا به موجب ماده 19 آیین نامه کلیه کارفرمایان مکلفند قبل از ارجاع کارهای سخت و زیان آور به کارگران جدیدالاستخدام و یا کارگرانی که می خواهند جدیدا به این گونه کارها گمارده شوند ترتیب انجام معاینات پزشکی آنان را از لحاظ قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با نوع کارهای جدید مرجوع بدهند.

مرخصی کارگران

ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان آور انجام می دهند ممنوع می باشد ضمن اینکه مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند 5 هفته است و پیش بینی شده است که استفاده از این مرخصی حتی الامکان در دو نوبت و در پایان هر شش ماه کار صورت می گیرد(مواد 61و65 قانون کار).

قانون کار کشاورزی

ماده 75 و 83 قانون کار انجام کارهای خطرناک،سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن و نوجوان را ممنوع شناخته است.

بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور

طبق بندهای 1و2 قسمت ب تبصره 2 ماده واحده لایحه اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72و77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب مهر ماه 1380 مجلس شورای اسلامی،افرادی که حداقل بیست سال متوالی و بیست و پنج سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور(مخل سلامت) اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند و در این رابطه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

در صورتی که بیمه شدگان موضوع این تبصره با کمتر از 20 سال خدمت دچار فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور گردند با تایید کمیسیونهای پزشکی(موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) با هر میزان سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهند شد.

تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل،حسب درخواست کارگر،کارفرما،تشکل های کارگری و کارفرمایی،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در هر کارگاه با بررسی سوابق،انجام بازدید و بررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و بازرسان کار وزارت کار و با تایید توسط کمیته های بدوی و تجدید نظر استانی موضوع ماده 8 آیین نامه انجام می گیرد .

نقش شورایعالی حفاظت فنی در قانون کارهای سخت و زیان آور

سیاستگذاری کشوری کارهای سخت و زیان آور موضوع آیین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور،رسیدگی به درخواست کمیته های بدوی و تجدیدنظر استانی موضوع ماده 8 آیین نامه و همچنین نظارت و هماهنگی بر فعالیت کمیته های مذکور به عهده شورایعالی حفاظت فنی می باشد.

مشاغل سخت و زیان آور

معرفی مشاغل سخت و زیان آور می تواند توسط بیمه شده،کارفرما،سازمان تامین اجتماعی،تشکل های کارگری و کارفرمایی و نیز وزارتخانه های کار و بهداشت و درمان آموزش پزشکی صورت گیرد اما بررسی،تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور و اعلام نتیجه به متقاضی از وظایف کمیته های بدوی استانی است از دیگر وظایف کمیته ای بودی استنای اجرای سیاست ها و مصوبات شورایعالی حفاظت فنی و رسیدگی به مواردی که با اتخاذ تدابیر لازم حالت سخت و زیان آور بودن شغل یا مشاغل از بین رفته و در زمره مشاغل عادی درامده اند می باشد که در این صورت کمیته بدوی مراتب را به مراجع ذیربط به منظور حذف امتیازاتی که به کارهای سخت و زیان آور تعلق گرفته است اعلام می کند.

لیست مشاغل سخت و زیان آور

شورای عالی کار، شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار فهرست مشاغلی را تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور تهیه کرده و سپس این لیست به تصویب وزارت کار و بهداشت رسیده است.

  • کار در معدن: اعم از تحت الارضی یا سطح الارضی که منجر می شود کارگر در راهرو های سرپوشیده و تونل ها به استخراج بپردازد.
  • کار استخراج: هر گونه مباشرت یا نظارتی که ایجاب می کند کارگر در میله ها، راهروها و تونل های معدن مشغول فعالیت باشند اعم از جدا کردن یا منفجر کردن مواد از سطح کار، حمل موادی که بر اثر انفجار ایجاد شده، اداره تاسیسات آب و برق در داخل معدن
  • کار در مخازن سربسته، حفر قنات ها، چاه ها و فاضلاب ها
  • کار مستمر در مجاورت کوره های ذوب به گونه ای که کارگر در معرض بخارات زیان آور و حرارت باشد، همچنین تخلیه و حمل مواد مذاب از این کوره ها
  • کارگران مشغول به کار در کارگاه های سالامبورسازی، دباغی و روده پاک کنی و کارگرانی که به طور مستمر در گندابروها، جمع آوری و حمل و دفن زباله شهری مشغولند.
  • کارگران مشغول به کار در واحدهای دامداری و طیور که به طور مستمر در جمع آوری و انتقال و انبار کردن کود کار می کنند.
  • اشخاصی که به طور مداوم و مستمر در ارتفاع بیش از 5 متر و در فضاهای باز بر روی داربست، اتاقک های متحرک و دکل ها کار می کنند.
  • افرادی که بر روی خطوط و پست های انتقال برق با فشار شصت و سه کیلوولت و بالاتر از آن در حال فعالیت هستند.
  • مشاغل پخت آسفالت دستی، قیرپاشی، شن پاشی و مالچ پاشی
  • افرادی که در مخازن مشغول جوشکاری هستند.
  • کار با مواد رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض پرتوهای یون ساز و مشاغلی که بدلیل در معرض اشعه قرار گرفتن، زمینه ابتلا به بیماری در آن ها وجو دارد.
  • کار در مکان های با فشار زیاد مانند کار غواصی
  • آتش نشانی
  • کار سم پاشی مزارع، باغات و همچنین ضدعفونی کردن طویله ها، مرغداری ها
  • کارهایی که منجر به کری کارگر و ایجاد بیماری های گوش می شود.
  • کار در مشاغلی که حشره کش و سم تولید می کنند.
  • خبرنگاری
  • کار با وسایلی که دارای ارتعاش هستند و برای سلامتی کارگران مشکلاتی را ایجاد می کند.
  • شاغلین در ندامتگاه ها و زندان ها
  • افرادی که در مراکز روان درمانی مشغول به فعالیت هستند و با بیماران روانی در ارتباطند
  • رانندگان مسافربری درون شهری و برون شهری، حمل و نقل بار، رانندگان وزارت راه و شهرسازی در جاده ها
  • کارشناس علوم آزمایشگاهی، فوریت های پزشکی، مامایی و هوشبری و زیرمجموعه آن ها

رسیدکی به اعتراضات عدم تشخیص کارهای سخت و زیان آور

رسیدگی،اظهارنظر و تصمیم گیری نسبت به اعتراض به آرا کمیته های بدوی استانی از وظایف کمیته تجدید نظر خواهد بود.

محل درخواست سخت و زیان آور کجاست؟

رسیدگی به سخت و زیان اور بودن یا نبودن صرفا از طریق سامانه سخت و زیان آور وزارت کار و بصورت اینترنتی صورت میپذیرد.

ضمائم قانونی مقاله قانون کار در کارهای سخت و زیان آور:

آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوب به تاریخ 29/9/71 به تصویب وزرای کار و بهداشت درمان و آموزش پزشکی

آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور (سال ۱۳۸۶)

ماده واحده لایحه اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72و77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب مهر ماه 1380 مجلس شورای اسلامی

دانلود فرم شماره یک مشاغل سخت و زیان آور

تيرداد ایرانی

متخصص تجربی در حوزه روابط کار , فارغ التحصیل رشته حقوق , نزدیک به 8 سال سابقه عملی در حوزه کار و مسلط به قوانین کار و تامین اجتماعی و دستورالعمل های مربوطه آماده پاسخگویی به سوالات عزیزان کاربر این سایت میباشم.

‫10 دیدگاه ها

  1. باسلام در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم مشاغل که در ارتفاع و محیط پراسترس مانند هواپیما بازی باجانشان دارند جز مشاغل سخت در همه دنیا می‌باشد همچنین آزمونهای بین‌المللی از متقاضیان شغل مهمانداری گرفته میشود و ورزشها و تستهای سخت به همراه آموزشهای پیشرفته نجات جان مسافر را سپری میکنند و اصلا سوسول بازی نیست و خیلی جدی و سخت هست و هرکسی نمی‌تواند به عنوان مهماندار هواپیما استخدام شود ضمن اینکه شب و روز ندارند و نصف شب میآیند دنبالشان و دریغ از مرخصی و یکشب راحت 8ساعت کامل خوابیدن

  2. سختی کار باید به ۲ قسمت درجه بندی شود. ۱.شدید ۲.متوسط. اگر شغلی در زیرمجموعه شدید قرار گرفت با ۲۰ سال وبدون شرط سنی و با ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود واگر شغلی زیر مجموعه متوسط قرار گرفت با ۲۵ سال وبدون شرط سنی وبا ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود وهمچنین کلا سقف سابقه بیمه در مشاغل سخت وزیان اور باید ۳۰ سال باشد چه شدید و چه متوسط وباید سقف سابقه بیمه ۳۵ سال در مشاغل سخت برداشته شود وهمچنین باید قانونی وضع شود که اگر شخصی تا ۲۸ سال سابقه بیمه در شغلی داشته باشد دیگر نباید با قانون مشاغل سخت وزیان اور بازنشسته شود وتا دو سال دیگر کار کند وبا ۳۰ سال سابقه بازنشسته شود چون شخصی که تا ۲۸ سال در شغلی دوام اورده و ۲ سال دیگر ۳۰ سال را پر میکند حتما شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۸ سال در ان شغل بماند. به طور مثال ایا سختی کارشغل مهماندار هواپیما که جدیدا جزو مشاغل سخت قرار گرفته ایا با شغل کار در معدن یکسانه وایا باید کارکنان هردو شغل با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند. مشکل اینجاس که به ان شغلی که نباید واقعا در ردیف مشاغل سخت قرار بگیرد سختی کار میدهند مثل مهماندار هواپیما وچون تعداد انها زیاد بشود و فشار مالی روی دولت و تامین اجتماعی بیاید انوقت به فکر اصلاح قوانین میروند ولی اگر به ناحق به شرکتها سختی کار ندهند در نتیجه بی حساب تعداد انها بالا نمیرود تا فشار به منابع مالی دولت و تامین اجتماعی بیاید و مجبور شوند قوانین را عوض کنند ایا شغل مهماندار هواپیما سخت تره یا مثلا شغل کارگر معدن یا کارگرغسالخانه یا کارگر بارانداز یا …….به دلایل زیر شغل مهماندار هواپیما نه تنها سخت نیست بلکه بسیار اسان و لاکچری و هیجان انگیز و مفرح میباشد: برسد به رییس محترم سازمان تامین اجتماعی. در شعبه ۱۷ تامین اجتماعی.در مدیریت قبلی شعبه ۱۷ تامین اجتماعی. ۲ شرکت هواپیمایی برای مهماندارانشان سختی کار گرفته اند در صورتی‌که مهمانداری جزو مشاغل لوکس میباشد دلیل واضح وقدرتمند اینکه دست وپا زدن دخترها وپسرهای جوان برای این شغل است چون اگر این شغل سخت بود ایا دخترها وپسرهای سوسول و نازنازی و در پر قو بزرگ شده ی این دوره زمونه اینجوری سرودست نمیشکستند در صورتیکه شغلهای دیگری میباشند که واقعا سخت میباشند ولی جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرند وایا این عدالت است . واکثر مهماندارهای خانم فقط برای پز دادن وفخرفروشی در اینستا وشبکه های مجازی به سمت این شغل میروند همچنین مهماندارهای پسر هم برای جذابیت این شغل در ارتباط با جنس مخالف وهمچنین راحتی این شغل و پز دادن به اطرافیان که مثلا من در فلان شرکت هواپیمایی کار میکنم ومجانی با هزینه شرکت به شهرهای مختلف در هتلهای ۴ستاره و۵ستاره میروم همچنین ماشین شرکت مرا از در خانه تا دم در ترمینال میبرد ومی اورد وهیچ دغدغه ایاب وذهاب ندارم و حتی یک مدیر هم همچنین مزایایی ندارد وهزارتا مزایای دیگر. در نتیجه باید جلو ی سختی کار این دو شرکت گرفته شود که اگر گرفته نشود تمام شرکتهای هواپیمایی به تبعیت از این دو شرکت سختی کار برای مهماندارانشان میگیرند واین بیعدالتی نسبت به مشاغل دیگر است که حق سختی کار دارند ولی به جای انها این مهمانداران مغرور و پر دک وپز وفخر فروش باید سختی کار بگیرند وهم فشار مالی روی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیاید.ودلیل دیگر که این شغل جزو مشاغل سخت نیست وحتی جزو مشاغل لوکس وخیلی راحته این است که خلبانان تا ۶۵ سالگی میتوانند پرواز کنند طبق قوانین بین المللی و سازمان هواپیمایی کشوری ایران. یعنی اگر شخصی دو سال خدمت برود و در سن ۲۰ سالگی خدمتش تمام شود ودر سن ۲۱ سالگی وارد دانشکده خلبانی بشود ودو سال بعد فارغ التحصیل بشود چون دوره میانگین اموزش خلبانی ۲ سال است میشود ۲۳ ساله و این شخص ۴۲ سال دیگرمیتواند تا ۶۵ سالگی خلبان باشد طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و بین المللی. در صورتیکه همان شرایط محیطی و کاری که برای مهمانداران هست برای خلبانان حتی بیشتر هست مثل استرس و اشعه خورشید که در کابین خلبانان، شرکت سازنده هواپیما به خاطر مسایل ایمنی اصلا کاور پنجره تعبیه نمیکنه ولی در کابین مسافر که محل کار مهمانداران است تمام پنجره ها کاور پنجره دارند همچنین مهمانداران هواپیما اصلا بار سنگین جابجا نمیکنند چون برای بالا بردن وپایین اوردن هر چیزی از بالابر ونفرات خدمات پای پرواز استفاده میشود منظور این است که چطور خلبان با همان شرایط محیطی مهمانداران حتی پر استرس تر و با مسوولیت بسیار بیشتر باید تا ۶۵ سالگی کار کند با سابقه ۴۲ سال ولی مهمانداران باید سختی کار بگیرند و با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند که این بیعدالتی میباشد در حق مشاغل دیگر که واقعا سخت هستند وجزو مشاغل سخت باید باشند ولی نمیتوانند سختی کار بگیرندهمچنین یکی از دلایلی که این شغل نباید جزو مشاغل سخت قرار بگیرد به خاطر بودن بیش از نیمی از شاغلان زن در این شغل میباشد چون طبق قانون خانومها نمیتوانند در مشاغل سخت و زیان اور استخدام شوند در صورتیکه بیش از نیم وحتی بیشتر، از شاغلان این شغل خانومها هستند. ولی برای رانندگان ماشینهای سنگین زحمت کش که به تعداد انگشتان دست راننده خانم در انها وجود دارد سازمان تامین اجتماعی استناد میکند به دلیل اینکه خانوم در این شغل مشغول به کار میباشد پس جزو مشاغل سخت قرار نمیگیرد.

    1. باسلام در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم مشاغل که در ارتفاع و محیط پراسترس مانند هواپیما بازی باجانشان دارند جز مشاغل سخت در همه دنیا می‌باشد همچنین آزمونهای بین‌المللی از متقاضیان شغل مهمانداری گرفته میشود و ورزشها و تستهای سخت به همراه آموزشهای پیشرفته نجات جان مسافر را سپری میکنند و اصلا سوسول بازی نیست و خیلی جدی و سخت هست و هرکسی نمی‌تواند به عنوان مهماندار هواپیما استخدام شود ضمن اینکه شب و روز ندارند و نصف شب میآیند دنبالشان و دریغ از مرخصی و یکشب راحت 8ساعت کامل خوابیدن

  3. سختی کار باید به ۲ قسمت درجه بندی شود. ۱.شدید ۲.متوسط. اگر شغلی در زیرمجموعه شدید قرار گرفت با ۲۰ سال وبدون شرط سنی و با ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود واگر شغلی زیر مجموعه متوسط قرار گرفت با ۲۵ سال وبدون شرط سنی وبا ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود وهمچنین کلا سقف سابقه بیمه در مشاغل سخت وزیان اور باید ۳۰ سال باشد چه شدید و چه متوسط وباید سقف سابقه بیمه ۳۵ سال در مشاغل سخت برداشته شود وهمچنین باید قانونی وضع شود که اگر شخصی تا ۲۸ سال سابقه بیمه در شغلی داشته باشد دیگر نباید با قانون مشاغل سخت وزیان اور بازنشسته شود وتا دو سال دیگر کار کند وبا ۳۰ سال سابقه بازنشسته شود چون شخصی که تا ۲۸ سال در شغلی دوام اورده و ۲ سال دیگر ۳۰ سال را پر میکند حتما شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۸ سال در ان شغل بماند. به طور مثال ایا سختی کارشغل مهماندار هواپیما که جدیدا جزو مشاغل سخت قرار گرفته ایا با شغل کار در معدن یکسانه وایا باید کارکنان هردو شغل با سابقه ۲۰ سال بازنشسته شوند.

  4. به دلیل اینکه طبق گفته مسوولان تامین اجتماعی نسبت بازنشستگان مشاغل سخت در تامین اجتماعی به ۷۰ درصد کل بازنشستگان رسیده و این عدد بسیار تکاندهنده و عجیب میباشد و احتمال افزایش این عدد تا ۸۰ درصد هم میباشد بدلیل ضعف و غیردقیق بودن قوانین مشاغل سخت و سهل گیری سخاوتمندانه و همچنین دادن سخاوتمندانه سنوات ارفاقی ۱/۵ سال به ازای هر ۱ سال که تا سقف سابقه سنوات تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه حقوق هم ادامه پیدا میکند یعنی اگر شخص ۲۳ سال و۴ ماه سابقه داشته باشد سقف سابقه تامین اجتماعی را که ۳۵ روز در ماه است را خاهد گرفت(۳۵=۱/۵ ×۲۳/۴) همچنین شخص میتواند علاوه بر امتیاز سقف سابقه تامین اجتماعی با پرداخت حداکثر حق بیمه در دو سال اخر، خود را به سقف حقوق که ۷ برابر حداقل حقوق است نزدیک کند توجه کنید فقط با پرداخت دو سال حق بیمه بصورت قسطی و ناچیز شخص میتواند هم حقوق بالا تا اخر عمر دریافت کند و هم سقف سابقه تامین اجتماعی که ۳۵ روز در ماه است را بگیرد فقط با سابقه ناچیز ۲۳ سال و ۴ ماه و هر سال بصورت تصاعدی مبلغ حقوق بازنشستگی شخص بالا میرود . ولی قانون مشاغل سخت بازنشستگی دولتی در کشوری و لشگری میگوید شخص باید ۲۵ سال کار کند تا ۳۰ روز حقوق در ماه بگیرد و در اینجا دو بیعدالتی برای کارکنان مشاغل سخت دولتی در کشوری و لشگری پیش میاید چون شخصی که در مشاغل سخت در تامین اجتماعی کار میکند با سابقه ناچیز ۲۳ سال و ۴ ماه، حقوق ۳۵ روز در ماه میگیرد ولی شخصی که در مشاغل سخت در کشوری و دولتی کار میکند با سابقه ۲۵ سال، ۳۰ روز در ماه حقوق دریافت میکند برای رفع این تبعیض و همچنین کاستن از فشار وحشتناک بازنشستگی ۷۰ درصدی مشاغل سخت در تامین اجتماعی باید بازنشستگی مشاغل سخت در تامین اجتماعی مثل بازنشستگی مشاغل سخت کشوری و دولتی ۲۵ سال شود با ۳۰ روز حقوق در ماه و نه بیشتر از ۳۰ روز. ولی یک راهکار دیگر هم برای رفع این تبعیض و بخشش سخاوتمندانه وجود دارد و انهم این این است که بازنشستگی مشاغل سخت در تامین اجتماعی همان ۲۰ سال بماند با ۳۰ روز حقوق در ماه به شرطیکه با افزایش سابقه شخص حتی تا ۳۰ سال همان ۳۰ روز حقوق در ماه به شخص تعلق گیرد و سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی در مشاغل سخت که ۳۵ روز حقوق در ماه است برداشته شود. به دلیل اینکه شخصیکه واقعا تا ۳۵ سال کار نکرده چرا باید سابقه بالاتر از سی سال به او تعلق گیرد پس سابقه ارفاقی به شخص حداکثر باید عدد شسته رفته و گرد و ساده و تمیز ۳۰ روز در ماه باشد ونه مثلا ۳۱ روز در ماه یا ۳۲روز در ماه یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز در ماه باشد لااقل یک امتیاز از سه امتیاز بالا با بازنشستگی مشاغل سخت در کشوری و لشگری مساوی شود یعنی هردو در سقف سابقه حقوق ۳۰ روز در ماه مساوی شوند و دو امتیاز دیگر برای بازنشستگان مشاغل سخت تامین اجتماعی باقی بماند که ۵ سال زودتر از بازنشستگان مشاغل سخت در کشوری و دولتی بازنشسته شوند و اینکه حق بیمه را با کارفرما بعنوان مزایای توافقی تا انجا که بتوانند بالا ببرند تا حقوق بازنشستگی بالایی نصیبشان شود.

  5. سنگ بزرگ علامت نزدن هست.در صورتی کاهش سنوات ارفاقی برای مشاغل سخت جواب میدهد که مثل قبل محدودیت سنی وجود نداشته باشد ولی با یک تفاوت که حداکثر سابقه سنوات در عدد ۳۰ روز حقوق در ماه ثابت بماند یعنی شخص با ۲۳ سال متوالی در مشاغل سخت با ۳۰ روز حقوق در ماه بازنشسته شود بدون محدودیت سنی ولی اگر سابقه شخص حتی تا ۳۰ سال بالا برود باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه شامل او شود و نه بیشتر. یعنی نه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز در ماه. به عبارت دیگر وقتی ۷ سال سنوات ارفاقی جواب میدهد که سقف سابقه تامین اجتماعی که ۳۵ روز در ماه است برای مشاغل سخت به ۳۰ روز حقوق در ماه تبدیل شود. زیرا وقتی کسیکه حتی تا سی سال کار نکرده چرا باید ۳۵ روز حقوق در ماه شاملش بشود.و همه تقصیرات به خاطر مشاغل سخته که به تامین اجتماعی و اعضای ان فشار اورده باید بازنشستگی در مشاغل سخت تامین اجتماعی مثل بازنشستگی در مشاغل سخت دولتی با ۲۵ سال سابقه و حداکثر ۳۰ روز حقوق در ماه شود و همچنین بدون محدودیت سنی باشد. یک کلام ختم کلامو حواشی . قانون مشاغل سخت در تامین اجتماعی را ۲۵ ساله کنید با سقف حقوق ۳۰ روز در ماه و محدودیت سنی هم نباشد اخه این چیه که میگن ۲۳ سال و ۵۰ سال سن این دو با هم نمی گنجد و در تناقض با هم هستن.

  6. خرید ۵ سال سابقه، بعد از بازنشستگی در تأمین اجتماعی
    رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
    جناب آقای دکتر قالیباف

    نمایندگان محترم کارگران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی

    درود بر شما

    پیشنهاد می‌شود قانونی وضع شود که بعد از بازنشستگی، خرید سابقه تا ۵ سال برای بازنشسته‌ها به‌صورت اختیاری امکانپذیر شود، که این امر بنا به درخواست شخص بصورت ماهیانه یا بصورت نقدی باشد . چراکه خیلی از بازنشسته‌های تأمین اجتماعی در دوران کار امنیت شغلی نداشته‌اند و کارفرماهایشان بعضی از سال‌ها را بیمه رد نمی‌کرده‌اند. همچنین برای بازنشسته های دیگر هم مفید میباشد بدلیل اینکه تا ۵ سال، سابقه بازنشستگی انها بالاتر میرود و ارتقا پیدا میکند و در نتیجه ۵ روز در ماه حقوقشان بالاتر میرود. به این ترتیب کمی از سختی‌هایی که کشیده‌اند تسکین پیدا می‌کند و هم خود سازمان تأمین اجتماعی سود میکند . از لحاظ روحی و فکری بالا رفتن سابقه سنوات بازنشستگی برای بازنشستگان تاثیر بسیار مثبتی دارد و میتواند روی برخورد و ارتباط انها با خانواده و جامعه تاثیر مثبت بگذارد. چون در تامین اجتماعی حداکثر سابقه بازنشستگی ۳۵ سال یا ۳۵ روز حقوق در ماه میباشد، بطور مثال اگر شخصی با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شده باشد با خرید ۵ سال سابقه، سابقه اش به ۳۰ سال ارتقا پیدا میکند و یا شخصی اگر ۳۳ سال سابقه بازنشستگی داشته باشد با خرید ۲ سال سابقه، سابقه اش به ۳۵ سال میرسد. این کارزار که برای همه به خصوص برای ارتقا سابقه بازنشستگان مفید است حتی برای فرزند شما که تازه شاغل شده برای زمان بازنشستگی اش، حمایت و امضا کنید لطفا ادرس این کارزا که در زیر متن امده تا میتوانید پخش کنید چون برای هر کسی میتواند مفید باشد و اتفاق بیفتد حتی برای شما که داری این پیام را میخانی وشاید داری لبخند میزنی. بدلیل عدم امنیت شغلی و احتمال رد نکردن بیمه توسط کارفرما در زمان اشتغال که برای هر شخصی میتونه اتفاق بیفته و این اشخاص موقع بازنشستگی تازه میفهمند که چه ضرری کرده اند و چه حقی از انها ضایع شده. ولی اگر انشاالله این کارزار به سرانجام برسد، میتواند خیلی جبران کننده باشد. لطفا این کارزار را تا حد ممکن تبلیغ و نشر و پخش کنید چون نویسنده این کارزار یک بازنشسته ساده میباشد که دچار همین مشکل شده یعنی در ایام اشتغال ۴ سال برایش بیمه رد نشده و الان با ۲۶ سال سابقه بازنشسته شده ولی اگر این کارزار موفق بشه خیلیها مثل ایشان به حق تضییع شده شان میرسند . و همچنین برای بازنشستگان دیگر هم مفید است و میتوانند تا ۵ سال سابقه شان ارتقا پیدا کند. https://www.karzar.net/69775 نکته دیگری که میتواند در مزیت این کارزار به ادرس https://www.karzar.net/69775 حتی برای بازنشستگان دارای سی سال سابقه به بالا مفید باشد، این است که چون حداکثر سابقه بازنشستگی در تامین اجتماعی ۳۵ سال میباشد، بازنشستگان عزیز دارای مثلا سی سال سابقه میتوانند با خرید ۵ سال سابقه دیگر سابقه شان به ۳۵ سال ارتقا پیدا کند یا مثلا بازنشسته ای که دارای ۳۳ سال سابقه باشد میتواند با خرید ۲ سال سابقه دیگر سابقه اش به ۳۵ سال ارتقا پیدا کند که حداکثر سابقه تامین اجتماعی میباشد پس لطف کنید این کارزار که لینک ان در بالا میباشد تبلیغ، نشر و پخش شود. همچنین شما میتوانید با نوشتن (کارزار خرید ۵ سال سابقه، بعد از بازنشستگی در تامین اجتماعی ) این متن را سرچ کنید، و انرا امضا و حمایت کنید که در سایت کارزار بصورت رسمی ثبت شده است.

  7. به دلیل اینکه الان دولتی سر کار است که حاضر است از ابروی خود جهت پیشرفت کشور بگذرد و همچنین باید امسال طبق فرموده مقام معظم رهبری اصلاحات اساسی در قوانین تامین اجتماعی انجام شود که به ضرس قاطع یکی از این تغییرات، تغییر قوانین بازنشستگی نیز میباشد علی الخصوص تغییر قوانین بازنشستگی پیش از موعد و اصلاح ایین نامه مشاغل سخت چون این قوانین مربوط به دوره پیش از انقلاب است و به درد ان دوره میخورد ولی با توجه به شرایط امروز باید ان قوانین غربی و قدیمی با توجه به شرایط روز اصلاح و تغییر کنند گر چه همان کشورهای غربی هم قوانین شان تا الان بارها تغییر کرده و به روز شده. پس نتیجه میگیریم الان بهترین زمان برای اصلاح قوانین است و گر نه در اینده نزدیک سهم بزرگی از بودجه دولت باید صرف صندوقهای برشکسته بازنشستگی بشود وعلاوه بر ان از لحاظ امنیتی هم برای دولت هزینه ساز است . مخصوصا صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی که تعداد زیادی را نسبت به صندوقهای دیگر تحت پوشش دارد که اگر همین روند فعلی ادامه پیدا کند در اینده خیلی نزدیک به یک ابر چالش یا سیاهچاله بودجه ای و امنیتی برای کشور تبدیل خاهد شد پس باید این تغییرات را هر چه سریعتر حتی قبل از سال جدید طبق فرموده مقام معظم رهبری انجام داد و گرنه خسارت بزرگی به بار خاهد امد. واصلا به این هیاهوهایی که از این طرف و ان طرف میاید نباید توجه کرد چرا که این اشخاصی که هیاهو میکنند و دم از حق و حقوق این و ان میزنند هدفشان در باطن کارگران نیستند بلکه ریاکاری و عوامفریبی است و خوب میدانند که تغییر قوانین هم به صلاح دولت و هم به صلاح کارگران و بازنشستگان است پس نتیجه میگیریم از روی اگاهی یا نادانی هدفشان به زمین زدن صندوقهای بازنشستگی و زمینگیر کردن دولت ودر نهایت بازنشستگان و ایجاد درد سر میباشد چرا که با وضع قوانین جدید و اصلاح ایین نامه های مشاغل سخت هم تامین اجتماعی و هم دولت از ابر بحران و ابر چالشها بیرون میایند و تغییر قوانین و اصلاح انها مثل امپول میماند که دردش را مریض چون میداند که در اینده نزدیک سبب بهبودی اومیشود تحمل میکند ولی اگر نخاهد درد امپول را تحمل کند چه بسا همون اندک سلامتی و جانی را که دارد هم از دست بدهد پس برای بهبودی و بازیافتن سلامتی، بیمار میداند که باید درد امپول را تحمل کند چون در پس ان درد، بهبودی و شفا در انتظار هست و از این هیاهوگران و مدعیان کاذب مدافع حقوق کارگر همه جا و همه زمان پیدا میشوند ولی دولت و مسوولین باید مثل پدری که صلاح فرزند خود را میداند و به دور از احساس و هیاهو برای فرزند خود تصمیم میگیرد باید اقدام کند و به هیاهوها و حرفهایی که در شکل و قالب مدافع کارگری اظهار میشود ولی در باطن مثل دوستی خاله خرسه میماند توجه نکنند و فقط به فکر نجات فرزند باشند و او را تشویق به زدن امپول کنند وبه او بگویند که توجهی به حرف هیاهوگران نکند که میگویند امپول نزن چون درد دارد. این مدافعان احساسی فکر میکنند و فقط میخاهند تظاهر کنند که ما مدافع کارگر و حقوق کارگریم در صورتیکه در عمل دارند تیشه به ریشه تامین اجتماعی و بازنشستگان میزنند با جلوگیری کردن از جراحی و تغییر در قوانین تامین اجتماعی که باعث نجات این سازمان است وگر نه یک سازمان برشکسته و بیمار چگونه میتواند به اعضایش، شیر و امکانات بدهد .ان هیاهوگران به پدر یا همان مسوول میگویند تو چگونه پدری هستی که حاضری دردِ امپولِ فرزندت را تحمل کنی. ولی اگر پدر عاقل باشد به ان هیاهوگر یا مدافع حقوق کارگر میگوید تو همان خرس بی عقلی هستی که به خاطر یک مگس نشسته رو سر دوستت، برای اینکه دوستی خودرا ثابت کنی با سنگ میزنی سر دوستت را له میکنی و به خاطر یک مگس کوچک دوستت را از بین میبری و تو ان مگس را میبینی و احساسی عمل میکنی ولی من عاقلم و صلاح ان کارگر و اینده او را میبینم پس نباید به حرفهای این مدافعان به اصطلاح حقوق کارگر نه توجهی کرد و نه گوش به حرفهای احساسی و خالی از منطق انها داد. و ان تصمیمی را گرفت که به صلاح است. و تا جمعیت بازنشستگان و شاغلین سخت و زیان اور زیادتر نشده باید این تغییرات هر چه زودتر انجام شود چون در اینده با بالا رفتن تعداد و توقعات، اصلاح و تغییرات در ایین نامه سخت تر خاهد شد پس تا جمعیت به حد انفجار نرسیده باید اقدام کرد و کنترل کرد ‌.چون اصلاح قوانین در نهایت به نفع همه میباشد هم دولت هم تامین اجتماعی و هم کارگر. چرا به نفع کارگر؟ بدلیل اینکه یک سازمان بر شکسته ایا بدرد کارگر میخورد؟ و ایا تمام منابع باید صرف کارگران و بازنشستگان مشاغل سخت شود که در بعضی از این مشاغل با سهلگیری و بدون دقت و حتی با تبانی جزو مشاغل سخت قرار میگیرند. و تعداد این مشاغل به صورت تصاعدی دارد بالا میرود . حالا چرا تصاعدی. بدلیل اینکه وقتی یک کارگاه یا شرکت میرود و جزو مشاغل سخت قرار میگیرد کارگاهها و شرکتهای دیگر که مشابه ان شغل هستند هم با تبعیت از ان شرکتها میروند و جزو مشاغل سخت قرار میگیرند پس بصوررت تصاعدی میشود. وهم این شرکتها و کارگاهها راه و چاه ساده قرار گرفتن در مشاغل سخت را به شرکتهای غیر مشابه دیگر هم یاد میدهند . پس این میشود رشد تصاعدی به توان دو تعداد کارگاهها و شرکتهایی که در اینده میتوانند سختی کار بگیرند با سواستفاده از قوانین سهل گیرانه موجود. و قول داده میشود که در اینده نزدیک تمام شرکتها و کارگاههای موجود جزو مشاغل سخت قرار میگیرند با ادامه روند فعلی. ودیگر مشاغل عادی وجود خارجی نخاهند داشت. و در نتیجه خود به خود سن بازنشستگی از ۳۰ سال به ۲۰ سال تقلیل پیدا میکند چرا چون تمام شرکتها جزو مشاغل سخت قرار گرفته اند. پس برای رفع این معضل باید در ابتدا قوانین سهل گیرانه و جذب کننده گذشته و حال به قوانین سخت گیرانه و حذف کننده جدید و اینده نگر تبدیل شوند. و دوما سابقه ارفاقی مشاغل سخت در تامین اجتماعی مثل صندوق کشوری و دولتی حداکثر ۳۰ روز در ماه با ۲۵ سال سابقه باشد ونه ۳۱ روز در ماه یا ۳۲ روز یا….. ۳۵ روز در ماه باشد حالا اگر اینجا سازمان تامین اجتماعی بخاهد لطف یا امتیازی یا تبعیضی بدهد نسبت به مشاغل سخت در کشوری و دولتی همان ۲۰ سال سابقه بماند با ۳۰ روز حقوق در ماه با هر مقدار سابقه شخص حتی تا ۲۸ سال یا ۲۹ سال. و وقتی شخص با اینکه حتی عدد ۳۰ سال سابقه را ندارد چرا باید با داشتن سابقه ۲۳ سال و ۴ ماه حداکثر سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه رابگیرد( ۳۵=۱/۵×۲۳/۴ ) چون سقف سابقه در تامین اجتماعی ۳۵ روز در ماه میباشد وشخص با داشتن سابقه پفکیه ۲۳ سال و ۴ ماه میتواند ۳۵ روز در ماه حقوق بگیرد واین بخشش و ارفاق چرا باید اینقدر دست و دلبازانه و بی عقلانه باشد و وقتی سازمانی مثل تامین اجتماعی دارد ارفاق یا بخششی میکند باید بنگرد که تامین اجتماعی فقط برای یک گروه خاص نیست و به یک گروه خاص که الان دارند با عنوان اینکه ما جزو مشاغل سخت هستیم و بسیار زحمتکش و مظلوم نمایی میکنند و از این مظلوم نمایی میخاهند علاوه بر حق خود حق سایر اعضا را هم بگیرند بیشتر امتیاز ندهد چون تامین اجتماعی گروههای دیگری با تعداد جمعیت بالاتر دارد و اصلا این تامین اجتماعی باید بماند و برشکسته نشود تا برای ایندگان هم خدمت بدهد و از همه مهمتر تامین اجتماعی جزو بیت المال است و متعلق به همه میباشد حتی متعلق به دولت و خودش. ولی با ادامه این روند دارد همه کس و همه چیز را فدای سیاهچاله ای مظلوم نما به نام مشاغل سخت و زیان اور میکند

  8. سه طرح برای درامدزایی دولت و تامین اجتماعی ۱- طرح برای درامد زایی تامین اجتماعی و ایجاد رضایتمندی برای بازنشستگان و خانوادشان. باید طرح خرید سابقه حق پرداخت بیمه بازنشستگان را که برای سوابق زیر ده سال تصویب واجرایی شده برای تمام سوابق دیگر تصویب و اجرایی شود و حداکثر خرید سابقه تا سقف ۵ سال باشد ولی با این تفاوت که خرید سابقه برای سوابق دیگر اختیاری و بصورت تصاعدی باشد. مثلا اینگونه باشد که خرید سابقه برای سوابق کمتر از ده سال، یک برابر یا مساوی با حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ده سال تا ۱۵ سال ۳ برابر حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال ۴ برابر حق بیمه معمول .و خرید سابقه برای سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال ۵ برابر حق بیمه معمول باشد و برای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال ۶ برابر حق بیمه معمول و برای سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال ۷ برابر حق بیمه معمول باشد میشود واین سابقه به سابقه اصلی بازنشسته اضافه شود. و خرید سابقه به دو صورت انجام شود یکی به صورت نقدی که اگر شخص به صورت نقدی خرید سابقه کرد از ماه بعد افزایش سابقه اش اعمال شود یا اینکه بصورت قسطی سابقه اش را بخرد ولی با توجه به تعیین مبلغ حق بیمه همان سال که افزایش پیدا میکند. و ضامن این پرداخت حق بیمه هم حقوق بازنشسته باشد. ۲- باسلام. پیشنهاد. اگر خرید سنوات سابقه تا ۵ سال برای سایر سوابق هم اجرا بشود البته به صورت تصاعدی و اختیاری.هم برای تامین اجتماعی درامد زا میباشد وهم برای بازنشستگان ارتقا ایجاد میشود وباعث رضایتمندی بین انها میشود مثلا اگر شخص ۳۰ سال سابقه دارد با خرید ۵ سال سنوات بصورت نقدی یا قسطی سابقه اش ۳۵ سال بشود ولی برای خرید سابقه از ۳۰ تا ۳۵ سال مثلا ۷ برابر پرداخت حق بیمه معمول باید بپردازد که این میشود مساوی ۳۵ سال پرداخت حق بیمه شخص بیمه پرداز معمولی در عرض ۵ سال (۳۵سال= ۵سال×۷) ویا اگر شخصی ۱۷ سال سابقه داشته باشد با خرید ۵ سال سابقه بصورت نقدی یا قسطی سابقه اش به ۲۲ سال ارتقا پیدا کند .و مثلا باید ۴ برابر حق بیمه معمول پرداخت کند. که میشود ۲۰ سال سابقه حق پرداخت بیمه معمولی در عرض ۵ سال. ضمانت این خرید سنوات هم باید حقوق بازنشسته باشد.باتشکر…………..طرح بیمه پردازی بعد از بازنشستگی تا ۵ سال. با عرض سلام خدمت رییس محترم تامین اجتماعی. موضوع: طرح برای افزایش رضایتمندی و امید بازنشستگان که به خانواده انها هم سرایت میکند و همچنین درامدزایی چند برابری تامین اجتماعی. احتراما به عرض میرسانم. همانطور که طرحی برای خرید سنوات بازنشستگان از ۵ تا ۱۰ سال تایید وتصویب شده این طرح باید تسری پیدا بکند و شامل حال تمام سوابق حتی تا بالا ترین سابقه نیز بشود با این فرق که خرید سابقه برای بازنشستگان با سابقه بالاتر چند برابر باشد وبه صورت قسطی برای افراد کم درامد و یا نقدی باشد بستگی به توانایی مالی شخص وبه اینصورت باشد که حتی خرید سال سابقه نیز اختیاری باشد ولی حد ان تا ۵ سال باشد و بعد از قرارداد شخص با تامین اجتماعی یک حساب بیمه جدا برای شخص باز شود مثل حساب بیمه خویش فرما وسوابق در ان محاسبه شود حالا اگر نقدی باشد هر ماه از ان مبلغ کم شود وبه سابقه شخص اضافه شود واگر قسطی باشد که هر ماه شخص باید مثل حساب پرداخت خویش فرما انرا پرداخت کند. وتاکید میشود،پس از اتمام مدت قرارداد محاسبه شود وبه سابقه شخص اضافه گردد . به طور مثال کسی که سابقه ۳۰ سال دارد با خرید ۵ سال سابقه، سابقه اش به ۳۵ سال برسد بعد از ۵ سال.ویا کسیکه ۱۷ سال سابقه دارد با خرید سابقه تا ۵ سال سابقه اش به ۲۲ سال برسد. درست مثل بیمه پردازانی که قبل از بازنشستگی بیمه خویش فرما برای خود پرداخت میکنند. و ضامن دریافتیه ان حقوق خود بازنشسته باشد. حالامیشود در متن قرارداد گنجانده شود که از حقوق بازنشستگی کم شود ویا اینکه بازنشسته خودش هر ماه حق بیمه را بپردازد لازم به ذکر است سود این طرح این است که حقوق بازنشسته قطع نمیشود وحتی میشود منبعی برای پرداخت حق بیمه شخص ومنبع درامد جدید برای تامین اجتماعی که هر دو طرف از این قضیه نفع میبرند وحتی نفع ان برای تامین اجتماعی از بیمه پردازان عادی بیشتر وچند برابر میشود. چون شخص بازنشسته به صورت اختیاری برای ارتقای سابقه اش تشویق وراضی میشود که حتی چند برابر مبلغ بیمه پردازان خویش فرما حق بیمه بدهد وچون تا ۵ سال میباشد وزمان زیادی نیست سود ان برای تامین اجتماعی مساوی ۱۰ سال تا ۳۵ سال حق بیمه فردی میشود که بازنشسته نیست وبیمه خویش فرما میپردازد مثلا برای خرید سوابق ۱۰ سال تا ۱۵ سال شخص سه برابر بیمه پرداز معمولی بپردازد و برای خرید سوابق از ۱۵ سال تا ۲۰ سال شخص ۴ برابر نرخ بیمه معمول و برای خرید سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال شخص ۵ برابر حق بیمه معمول وبرای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال شخص ۶ برابر حق بیمه معمول و برای خرید سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال شخص ۷ برابر حق بیمه معمول بپردازد یعنی مساوی ۳۵ سال پرداخت حق بیمه شخصی که دارد به صورت عادی بیمه پرداخت میکند(۳۵سال=۵سال×۷) و این یعنی اینکه تامین اجتماعی در عرض ۵ سال توانسته حق بیمه ۳۵ سالِ یک شخص بیمه پرداز عادی را دریافت کند ………..۳- طرح برای درامد زایی تامین اجتماعی و ایجاد رضایتمندی برای بازنشستگان و خانوادشان. باید طرح خرید سابقه حق پرداخت بیمه بازنشستگان را که برای سوابق زیر ده سال تصویب واجرایی شده برای تمام سوابق دیگر بدون محدودیت تصویب و اجرایی شود و حداکثر خرید سابقه تا سقف ۵ سال باشد ولی با این تفاوت که خرید سابقه برای سوابق دیگر اختیاری و بصورت تصاعدی باشد. مثلا اینگونه باشد که خرید سابقه برای سوابق کمتر از ده سال، یک برابر یا مساوی با حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ده سال تا ۱۵ سال ۱/۵ برابر حق بیمه معمول باشد. و خرید سابقه برای سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال دو برابر حق بیمه معمول .و خرید سابقه برای سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال ۲/۵ برابر حق بیمه معمول باشد و برای سوابق ۲۵ تا ۳۰ سال ۳ برابر حق بیمه معمول و برای سوابق ۳۰ تا ۳۵ سال ۴ برابر حق بیمه معمول باشد واین سابقه به سابقه اصلی بازنشسته اضافه شود. و خرید سابقه به دو صورت انجام شود یکی به صورت نقدی که اگر شخص به صورت نقدی خرید سابقه کرد از ماه بعد افزایش سابقه اش اعمال شود یا اینکه بصورت قسطی سابقه اش را بخرد ولی با توجه به تعیین مبلغ حق بیمه همان سال که افزایش پیدا میکند. و ضامن این پرداخت حق بیمه هم حقوق بازنشسته باشد.

  9. برسد به سمع و بصر جناب اقای موسوی مدیر عامل محترم تامین اجتماعی.بدلیل اینکه اکثر اشخاصی که در مشاغل سخت کار میکنند تحصیلات دانشگاهی ندارند و زحمت درس خواندن نکشیده اند و همچنین بدلیل اینکه کار کردن در ۹۰ درصد مشاغل سخت احتیاج ضروری به تخصص بالا ندارد و اکثرا اموزش سطحی در طول مدت کار کردن میبینند و هزینه ان به عهده همان شرکت یا کارفرما است که در ان کار میکنند ودر سنین پایین بعد از سربازی مثلا در ۲۰ سالگی استخدام میشوند وروز به روز به دایره مشاغل سخت اضافه میشود و در اینده نزدیک احتمالا ۷۰ در صد بازنشستگی و منابع تامین اجتماعی باید صرف حقوق در این مورد بشود و با توجه به بحران مالی تامین اجتماعی و اینکه منابع تامین اجتماعی فقط برای بازنشستگان پیش از موعد یعنی کمتر از ۳۰ سال نیست. با احتساب ۲ سال خدمت و اینکه در ۲۰ سالگی وارد مشاغل سخت شوند وبا توجه به اینکه دولت طرحی داده تا سن بازنشستگی در مشاغل سخت تا ۴۸ سال بالا برود این طرح غیر منطقی است بدلیل اینکه ان وقت اکثر اشخاصی که بخاهند در مشاغل سخت بازنشسته شوند سابقه بیمه انها به ۳۰ سال میرسد. پس برای اینکه این معضل پیش نیاید راهکار زیر پیشنهاد میشود در ابتدا تاکید میشود که نباید سن بازنشستگی مربوط به مشاغل سخت افزایش پیدا کند بلکه به دلایل و توضیحات جالب زیر باید سقف سابقه حق بیمه مشاغل سخت حداکثر ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. و این حق بازنشستگان سخت و زیان اور است که با بیست سال سابقه و بدون شرط سنی، حقوق کامل سی روز در ماه را بگیرند، در صورتیکه این حقوق سی روز در ماه ثابت بماند. یعنی حداکثر سنوات ارفاقی بعلاوه سابقه اصلی انها ۳۰ روز حقوق در ماه باشد حتی اگر سابقه شخص از بیست سال، تا سی سال بالا رود. این مقدمه پیش درامدی بود برای مطالب زیر که بسیار جالب و مهم میباشد. تمام جملات مثل زنجیر به هم وصله و باید تمام ان مخصوصا قسمتهای اخر با دقت خانده شود تا جلوی یکی از معضلاتی که گریبان تامین اجتماعی را در اینده نزدیک خاهد گرفت و بودجه کشور را خاهد بلعید گرفته شود. در اینجا با یک زبان ساده و نسبتا دقیق وتا حدی از لحاظ شرعی علمی و منطقی در مورد یک واقعیت توضیح داده میشود.برای اینکه از ضرر بازنشستگیهای پیش از موعد جلوگیری شود نباید سن ان را افزایش داد به دلیل اینکه افزایش سن تاثیرگذار نیست چون فوقش به طور میانگین چند سال مثلا ۴ سال به ان افزوده میشود ولی چیزی که اثر این افزایش سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان اور در تامین اجتماعی، نه تنها خنثی بلکه منفی میکند این است که با افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت سنوات ارفاقی انها هم بالا میرود . و با افزایش سن بازنشتگی دولت و تامین اجتماعی باید به ازای هر ۸ ماه افزایش، یک سال یا به ازای هر یک سال افزایش، یک سال و نیم به شخص حقوق اضافی پرداخت کنند .چون در مشاغل سخت هر ۸ ماه کار مساوی است با یک سال کار در مشاغل عادی. برای اینکه این لایحه جواب بدهد باید حداکثر سابقه ارفاقی در مشاغل سخت در عدد ۳۰ ثابت بشود یعنی اگر شخص از ۲۰ تا ۳۰ سال در مشاغل سخت سابقه کار داشته باشد حداکثر سقف سابقه بیمه او باید حداکثر ۳۰ روز در ماه، حقوق باشد ونه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. چون در تامین اجتماعی شخص بیمه دهنده میتواند تا ۳۵ روز در ماه حقوق بگیرد. و قانونی تصویب شودکه اگر شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی سابقه داشت دیگر به او سخت و زیان اور تعلق نگیرد چون وقتی شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی دوام داشته یعنی شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۶ سال در ان دوام بیاورد، و باید ۴ سال دیگر کار کند و ۳۰ ساله، بازنشسته عادی شود. وبا این شرایط اقتصادی و کسری بودجه اصلا چه دلیلی دارد به بازنشستگان مشاغل سخت حقوق بیشتر از سی روز در ماه داده شود وقتیکه انها بیشتر از سی سال کار نکرده اند، تا زمانیکه تعداد انها زیادتر نشده باید این قانون تغییر کند توجه داشته باشید که دست و دلبازی و بخشش از بودجه بیت المال حدی دارد وبیشتر از ان موجب خسران و غیر شرعی میباشد. چون هم به بخشش کننده که دولت و تامین اجتماعی است ضربه میزند و هم موجب شکاف عمیق و بیعدالتی با بازنشستکان عادی میشود که برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال باید بیشتر از سی سال واقعی کار کنند ولی بازنشستکان مشاغل سخت برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال فقط باید کمی بیشتر از بیست سال کار کنند که چون معیار مشخصی برای سنجش میزان واقعی سختی کار وجود ندارد چه بسا با زد و بند و حتی ضعف قانون باعث میشود کاری که چه بسا از یک کار عادی ساده تر باشد جزو مشاغل سخت قرار بگیرد. در نتیجه باید با وضع قوانین جدید، خیلی از مشاغلی که به ناحق و به اسانی سختی کار گرفته اند همانگونه باید سختی کار انها به سادگی پس گرفته شود چون حتی خیلی از اشخاصی که در مشاغل عادی کار میکنند حتی به عدد ۳۰ سال بنا به دلایل مختلف مثل مریضی، اخراج، مهاجرت، گرفتاری، فوت، و …. نمیرسند چه برسد به سابقه بالاتر از سی سال. خیلی از مدیران رده بالا هم بنا به یکی از دلایل فوق، شاید نتوانند به سابقه سی سال و بالاتر از سی سال برسند. پس اصلا چه دلیلی دارد که به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده شود که حتی یک مدیر ارشد هم شاید نتواند به ان برسد .چون اکثر بازنشستگان مشاغل سخت تحصیلات دانشگاهی ندارند و سریع جذب کار میشوند با احتساب ۲ سال بیمه سربازی، شخص اگر ۲۲ سال دیگر کار کند در سن ۴۲ سالگی وبا سابقه ۲۴ سال، سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال را میگیرد .(۳۵=۳۳+۲=۱/۵×۲۲+۲). و در اینجا دولت و تامین اجتماعی به بازنشسته مشاغل زیان اور و سخت ۳ مزیت را یکجا داده، یعنی خر، خرما، پالون . مزیت خر یعنی شخص در جوانی با ۴۲ سال سن بازنشسته شود، مزیت خرما یعنی به شخص چون بازنشسته و جوان است اجازه داده میشود دوباره یک شغل را اشغال کند و مزیت پالون یعنی شخص تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه میتواند سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را دریافت کند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴). نکته اینجاس که اگر طبق ضرب المثل یا خر را میخاهی یا خرما، بخاهیم عمل کنیم باید یک مزیت به بازنشستگان مشاغل سخت بدهیم . ولی حالا اگر دولت و تامین اجتماعی خاسته باشند به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده باشند و لطفی بزرگ به انها کنند و تقریبا عادلانه باشد و پا را فراتر از ضرب المثل بگذارند باید به انها ۳۰ روز حقوق کامل در ماه، با سابقه ۲۰ سال تا ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، به انها بدهند یعنی حداکثر سابقه انها با ارفاق ۳۰ سال باشد با هر مقدار سابقه از ۲۰ تا ۳۰ سال کار و پرداخت حق بیمه. که میشود دو مزیت یعنی خر و خرما. همچنین وقتی شخصی ببیند که در سن ۴۲ سالگی دارد سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را میگیرد چنان غروری به او دست میدهد که خود را بی نیاز و رها از هر قید و بندی میبیند و ناخوداگاه چون جوان است اول میرود سراغ ناموس مردم و جنس مخالف ولی اگر به او ۳۰ روز حقوق در ماه تعلق بگیرد جلوی غروری که در ضمیر ناخوداگاهش بوجود میاید تا بگوید من سقف سابقه تامین اجتماعی ۳۵ روز در ماه را که حتی یک مدیر ارشد یا رده بالا حتی شاید نتواند به ان برسد بنا به دلایل مختلف که در بالا یاد شد مثل فوت،بیماری و …. را میگیرد و از این فکر غرور انگیزکه من حتما با این تحصیلات کم و در جوانی توانستم سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرم وحتما من با بقیه فرق میکنم جلوگیری میکند. وپیش خودش فکر میکند که حتی یک مدیر ارشد حتی نتواند تا سی سال کار بکند به دلایل مختلف که در بالا گفته شد و حتی به سن بازنشستگی ۳۰ سال برسد ولی من چه کسی هستم که در جوانی توانستم نه تنها حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرم بلکه سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه را بگیرم گه تعداد خیلی کمی از بازنشسته ها عادی میتوانند با گذراندن سالهای طولانی بدست بیاورند ومن با ۱۱ سال و ۸ ماه کوتاهتر توانستم انرا بدست بیاورم، با سابقه پفکیه ۲۳ سال و ۴ ماه. وبعد به ریش دولت و تامین اجتماعی وتمام مدیران و بازنشسته های عادی قهقهه میزند و میگوید من توانستم به سقف قله سابقه سنوات تامین اجتماعی که حقوق ۳۵ روز در ماه است برسم که انها یعنی مدیران ارشد و بازنشستگان عادی حالا حالا ها باید بدوند تا به جایی که من الان رسیدم برسند.پس ثابت شد هم از لحاظ اخلاقی و شرعی و علمی و منطقی و رعایت عدالت حتی نسبت به مدیران و بازنشستگان عادی باید حداکثر سابقه انها بازنشستگان مشاغل سخت با ارفاق ۳۰ روز در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد.همچنین علاوه بر امتیازهای بالا که شاید حتی از دید کارشناسان محترم تامین اجتماعی پنهان باشد و توی چشم نیاید و مثل خوره به جان سازمان افتاده امتیاز یا معضل دیگری وجود دارد که قطعا از دید حتی رییس محترم تامین اجتماعی پنهان است که حتی میتواند کمر تامین اجتماعی را با ادامه این روند تصاعدی بازنشستگی پیش از موعد خرد کند وان این است که کارکنان مشاغل سخت برای اینکه تامین اجتماعی به افزایش زیاد حق بیمه شک نکند دو سال باقیمانده به سابقه بیست سال خود به کارفرمای خود میگویند که من میخاهم با سابقه بیست سال بازنشسته شوم و چون مبنای حقوق بازنشستگی معدل دو سال اخر میباشد در نتیجه حق بیمه خود را تا جایی که امکان دارد تحت عنوان مزایای توافقی افزایش میدهد در صورتیکه او قصد ندارد با سابقه بیست سال بازنشسته شود و قصد اصلی او گرفتن سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه میباشد یعنی او برای گرفتن سقف سابقه باید فقط ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از بیست سال حق بیمه بپردازد تا سابقه ۲۳ سال و ۴ ماه را بدست بیاورد و به سقف ۳۵ روز در ماه برسد یعنی با ریختن ۵ سال و ۴ ماه حق بیمه (۵/۴=۱۸_۲۳/۴)به گرفتن حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق است نزدیک میشود وفقط با افزایش حدود ۵ سال حق بیمه که زیاد هم برای تامین اجتماعی سوداور نیست یک کلاه بزرگی سر تامین اجتماعی میگذارد که خود سازمان با این عریض و طویلی حتی متوجه ان نمیشود و در عوض تامین اجتماعی باید سالهای طولانی به شخص حقوق بالا که هر سال هم به صورت تصاعدی به ان اضافه میشود بپردازد و بازنشسته مشاغل سخت بعد شش ماه هر چی افزایش حق بیمه که به صورت قسطی و ناچیز به تامین اجتماعی داده بود را بدست میاورد و بعد از شش ماه خانه مینشیند و فارغ از غم عالم به صورت تصاعدی هر سال به حقوقش اضافه میشود و به ریش همه میخندد و اینهمه مزیت بدست اورده چرا؟ چون فقط اسم شغلش بصورت شانسی و بدون اندازه گیری و معیار دقیق جزو مشاغل سخت قرار گرفته پس با این ترفند و فریب علاوه بر گرفتن سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه خود را به قله ی حداکثر حقوق یعنی ۷ برابر حداقل حقوق نزدیک میکند وبا اینکار شش هدف یا مزیت را با یک تیر میزند یعنی یک- در جوانی. دو- سقف سابقه سنوات بیمه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه. سه- تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه پفکی. چهار- به حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق میباشد. پنج- تا اخر عمر. شش- در سالهای طولانی چون جوان است دریافت میکند. ولی بازنشستگان عادی چون اکثرا در سابقه سی سال بازنشسته میشوند در نتیجه نمیتوانند به صورت تصاعدی حق بیمه خود را بالا ببرند چون برای کارفرما مشخص است که انها با سابقه ۳۰ سال بازنشسته میشوند و این قضیه هم یکی دیگر از معضلات و تبعیضهایی میباشد که بین بازنشستگان مشاغل سخت و بازنشستگان عادی میباشد . کارکنان مشاغل سخت پیش خودشان میگویند که من ۲۰ سال را که کار کرده ام حالا ۳ سال و ۴ ماه که دیگه چیزی حساب نمیشه چشم بهم بزارم تموم میشه و سقف سابقه را بدست میاورم در صورتیکه در دل خود با تحقیر به بازنشستگان عادی و علی الخصوص مدیران که برای رسیدن به جایگاه مدیریت سالها درس خوانده اند و زحمت کشیده اند نگاه میکند و قهقهه میزند و در دل خود به انها میگوید شماها با این تحصیلات وسابقه بالاتر از من حتی به گرد منم نمیرسید و حالا حالاها باید بدوید تا به من برسید واخر کار شما تازه به اینجایی که من رسیده ام میرسید. واز این طریق کارفرما و تامین اجتماعی را فریب میدهد و با عنوان مزایای توافقی حق بیمه خود را افزایش میدهد تا بیشترین حقوق تامین اجتماعی را بتواند علاوه بر ۵ مزیت که در بالا ذکر شد کسب نماید. چون در تامین اجتماعی میانگین دو سال اخر میشود مبنای حقوق بازنشستگی. که این امر باعث میشود حدود ۵ سال به تامین اجتماعی حق بیمه بالاتر بدهد ولی از ان طرف چنان بلایی سر سازمان تامین اجتماعی میاورد که کل بودجه تامین اجتماعی باید صرف پرداخت حقوق بازنشستگان مشاغل سخت شود. چون شما فکر کن تامین اجتماعی باید حقوق بالای بازنشسته مشاغل سخت را تقسیم بر ۳۰ کند و عدد بدست امده را ضربدر ۳۵ یعنی حداکثر سابقه سنوات حق بیمه تامین اجتماعی کند. وببینید چه عدد بزرگی میشود که بصورت تصاعدی هر سال باید ضربدر ۳۵ بشود و نه ۳۰. پس حداکثر سابقه باارفاق به بازنشستگان مشاغل سخت نباید بیشتر از ۳۰ روز حقوق در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد. و سابقه ارفاقی نباید ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز حقوق در ماه باشد.همچنین برای جلوگیری از سوئ استفاده کارکنان مشاغل سخت برای رسیدن به حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل دستمزد میباشد باید به جای میانگین دوسال اخر، میانگین ۴ سال اخر حقوق انها محاسبه گردد و یا اینکه پایه حقوق اخر انها محاسبه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا